Gå til innhold

Frokost og lunsj

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva spiser dere til frokost og lunsj av kalde "retter"? 

Er så lei av brødskiver og knekkebrød og havregryn, men det er billig så det blir liksom det. Hadde vært godt med en pastasalat eller noe, men det tar tid å lage og fungerer ikke i min hverdag. 

Anonymkode: c338d...289

Videoannonse
Annonse
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er så lei av brødskiver og knekkebrød og havregryn, men det er billig så det blir liksom det. Hadde vært godt med en pastasalat eller noe, men det tar tid å lage og fungerer ikke i min hverdag. 

Du kan koke pastaen dagen før, skylle i kaldt vann når den er ferdigkokt og ta på oliven olje og inn i kjøleskap. Og salat kan du vaske kveldenfør og oppbevare den i salatslyngen i kjøleskapet, og grønnsakene kan du hakke og ha i en plastboks, og på morgen kan du ta alle ingrediensene i en boks. Også kan du velge hvilke proteiner du skal ha i, om det er bønner, kylling, skinke etc. 🙂

Anonymkode: b8e18...0a0

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan koke pastaen dagen før, skylle i kaldt vann når den er ferdigkokt og ta på oliven olje og inn i kjøleskap. Og salat kan du vaske kveldenfør og oppbevare den i salatslyngen i kjøleskapet, og grønnsakene kan du hakke og ha i en plastboks, og på morgen kan du ta alle ingrediensene i en boks. Også kan du velge hvilke proteiner du skal ha i, om det er bønner, kylling, skinke etc. 🙂

Anonymkode: b8e18...0a0

Jeg vet det. Men jeg er gjerne ikke hjemme før sent, og orker ikke å begynne å lange noe annet enn middag. Gjør det inni mellom, men det blir ikke så veldig ofte. 

Skrevet

Trenger så klart ik alle ingrediensene.

Vanlig pesto, pesto med soltørkede tomater varer fnt 1 uke i kjøleskapet :) 

Skrevet

Noen flere tips (IKKE PASTASALAT)? 

Skrevet

Men hva er det du er ute etter da? Du vil ha noe annet enn brødskiver og knekkebrød, men samtidig orker du ikke å lage noe annet? 

Anonymkode: b1da4...01b

• Liker 4
Skrevet

Yoghurt med granola og det du måtte ha av frukt eller bær (som blåbær, bringebær, granateple, banan, kiwi etc.), havregrøt eller dynegrøt, bananpannekaker, omelett eller rask eggerøre - med eller uten brød -, smoothie, middagsrester fra dagen før osv.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hva er det du er ute etter da? Du vil ha noe annet enn brødskiver og knekkebrød, men samtidig orker du ikke å lage noe annet? 

Jo, selvfølgelig orker jeg å lage noe annet, men alle foreslår jo bare pastasalat. 

4 timer siden, Anneline80 skrev:

Yoghurt med granola og det du måtte ha av frukt eller bær (som blåbær, bringebær, granateple, banan, kiwi etc.), havregrøt eller dynegrøt, bananpannekaker, omelett eller rask eggerøre - med eller uten brød -, smoothie, middagsrester fra dagen før osv.

Takk for gode tips! :)

Skrevet

Vanlig salat kan jo varieres i det uendelige, med alt fra kjøtt, fisk, egg, reker, bønner, ost osv som proteinkilde.

Middagsrester er en klassiker.

En halv avocado og to bananer er den kjappeste lunsjen jeg vet om

Men du, det nytter liksom ikke å sitte passivt og vente på at andre skal foreslå ting for deg. Du må jo tenke litt selv , både ut fra hva du liker og hva du mener du har råd til.

Anonymkode: f379e...2f6

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vanlig salat kan jo varieres i det uendelige, med alt fra kjøtt, fisk, egg, reker, bønner, ost osv som proteinkilde.

Middagsrester er en klassiker.

En halv avocado og to bananer er den kjappeste lunsjen jeg vet om

Men du, det nytter liksom ikke å sitte passivt og vente på at andre skal foreslå ting for deg. Du må jo tenke litt selv , både ut fra hva du liker og hva du mener du har råd til.

Anonymkode: f379e...2f6

Herregud da, jeg skjønner ikke hvorfor det er galt å be om tips fra andre også nå da? 

Det er forresten ikke en passiv måte å finne nye forslag på. 

Skrevet

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, selvfølgelig orker jeg å lage noe annet, men alle foreslår jo bare pastasalat. 

Takk for gode tips! :)

Nei, du skriver jo i et annet innlegg at du ikke orker å lage noe kvelden før enn middag. I tillegg skylder du på tiden om morgenen. Da er det vanskelig å vite hva du er ute etter. 

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud da, jeg skjønner ikke hvorfor det er galt å be om tips fra andre også nå da? 

Det er forresten ikke en passiv måte å finne nye forslag på. 

Det er ikke noe særlig å komme med tips til en trådstarter som svarer negativt på rådene. Dersom jeg velger å bruke tid på å formulere et langt innlegg med mange tips risikerer jeg å få hele innlegget avfeid. Ikke en særlig god taktikk for en trådstarter som ber om råd. Der fikk du et tips, selv om det ikke var et mattips. 

• Liker 3
Skrevet

Når du lager middag kan du jo bare lage litt ekstra slik at du spiser restene til lunsj.

Pasta, gryteretter, Taco, fisk, pizza etc.

• Liker 1
Skrevet

Tunfisksalat, makrell i tomat rett fra boksen, wraps av tortilla, Eggwrap eller speltlomper, eggerøre, restemat fra gårdagens middag etc

• Liker 1
Skrevet

Hmm... Hvorfor så negative svar? TS spør bare «hva spiser DERE til frokost og lunsj?» fordi vedkommende trenger nok litt inspirasjon til noe nytt. Hvorfor ikke bare svare på det enkle spørsmålet istedenfor å kritisere h*n for å ikke tenke selv osv.? 

Av og til så blir en gjerne litt tom for ideer. Det blir jeg ihvertfall. Og vet om flere som blir det. Da kan jo det være OK å stille det spørsmålet så får en plutselig litt inspirasjon og ideer selv når en hører hva andre gjør. 

Finnes nok også variasjoner til lunsj som ikke krever så mye forarbeid :)

Anonymkode: 3d01a...3ec

• Liker 2
Skrevet
På 30.10.2017 den 15.54, AnonymBruker skrev:

Har fått dilla på omelettmuffins og spiser de både varme og kalde.

Anonymkode: 7a0a6...e57

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, Wenda skrev:

Tunfisksalat, makrell i tomat rett fra boksen, wraps av tortilla, Eggwrap eller speltlomper, eggerøre, restemat fra gårdagens middag etc

Åhh, wraps var lurt! Eller lomper med noe godt pålegg :)

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har fått dilla på omelettmuffins og spiser de både varme og kalde.

Anonymkode: 7a0a6...e57

Kan man fryse de? 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åhh, wraps var lurt! Eller lomper med noe godt pålegg :)

Om du vil ha wraps med for eksempel eggerøre og røkelaks så kan du ha dette klart i kjøleskapet og fikse en wrap på 2 minutter. Skal du ha det til lunsj så ville jeg nok anbefalt å hatt det i hver sin lille boks og så lage selve wrappen når den skal spises. Ellers blir wrappen ganske løs og blaut. 

Skrevet
1 minutt siden, Wenda skrev:

Om du vil ha wraps med for eksempel eggerøre og røkelaks så kan du ha dette klart i kjøleskapet og fikse en wrap på 2 minutter. Skal du ha det til lunsj så ville jeg nok anbefalt å hatt det i hver sin lille boks og så lage selve wrappen når den skal spises. Ellers blir wrappen ganske løs og blaut. 

Røket laks er vel ganske dyrt, er det ikke? 

Jeg tenkte kanskje mer noe a la skinke eller salami, agurk, spinat/ruccola, ol. Men så er det vel litt mer mat i røkelaks og eggerøre da. Men eggerøre funker vel med både salami og skinke, så får se hva jeg finner ut! :)

Skrevet

Hadde en stund dilla på yoghurt (mest vanilje) toppet med banan, bær (bringebær, blåbær, jordbær, det du har og det du liker) og bittelitt flytende honning på toppen. Om jeg skulle kose meg litt ekstra så tok jeg å raspet litt mørk sjokolade på toppen. 

En annen periode hadde jeg ofte chiapudding. Blandet chiafrø oppi en boks med vaniljekesam, lot den stå over natta, og vips var det en puddingaktig masse, bare mektigere enn vanlig kesam. Tok litt blåbær og litt flytende honning på toppen, og spiste meg ned i boksen. Spiste som regel bare litt av boksen av gangen, for det ble veldig mektig. Utrolig kjapt og enkelt. Kan variere med forskjellig typer kesam, yoghurt, og til og med flytende greier som sjokolademelk, mandelmelk, osv. Må bare regulere mengden chiafrø. I en sånn vanlig kesamboks på 3 dl blandet jeg 3 ss chiafrø. Det ble passe for meg. I flytende greier må man gjerne ha hvertfall dobbelt så mye. Også må man blande godt! 

Knekkebrød med peanøttsmør og banan er helt nydelig. Vet at du spurte etter noe annet enn brød og knekkebrød, men jeg tenker at tips til nytt pålegg kan være like nyttig som nye mattips. Om du ikke har testet peanøttsmør og banan sammen ennå så anbefaler jeg det på det sterkeste. 

Også har jeg en sånn flaskeblender, og om du har sånn eller kan skaffe en sånn (fin ting å ønske seg til jul), så kan man kjapt blande en smoothie på morgenen. Mitt beste smoothietips er avokado! Det gir smoothien helt herlig kremete konsistens. Liker å blande frosne bringebær, avokado, litt banan, og eplejuice. Blir en veldig god og veldig mektig smoothie. Perfekt måte å starte dagen på, syns jeg hvertfall. 

Jeg er fæl til å kjøpe lunsj i kantinen, så der har jeg dessverre ikke noe særlig tips. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...