Gå til innhold

Hvor mye i tips for store grupper?

Fremhevede innlegg

Gjest Elisabeth Andersen
Skrevet

Vi skal ut å spise, hele 70 personer. Faktura skal sendes, men jeg blir nødt til å signere på regningen, selvsagt. Mat og drikke er bestemt på forhånd, og det vil koste 1000,- pr pers. Det vil jo være litt i overkant mye å gi 10% i tips her.. Hva er egentlig vanlig ved så store grupper? Noen som vet .. ? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det er ikke nødvendig å gi tips i Norge. Personalet har tarifflønn.

Edit: Hvis du vil gi tips, forstår jeg ikke logikken bak ditt resonnement som leder til at 10% er for mye. Jobben per person er den samme om gruppen er på 2 personer eller 70. Hvis du mener det er riktig å gi 10% i tips når det er 2 personer som spiser, så bør du gi 10% eller 7000 kroner i tips også i dette tilfellet. Selv mener jeg at tips er unødvendig og en uting, det bidrar til svart omsetning og underbetaling av servicepersonalet. Jeg gir ikke tips i Norge, med mindre jeg har opplevd noe eksepsjonelt (mindre enn en gang per 10. restaurantbesøk).

Endret av H80
  • Liker 1
Skrevet

Jeg gir aldri tips i Norge. Service er inkludert i prisen du betaler for maten. Om du tipser, betaler du derfor for servicen to ganger. Bransjen går selv ut og ber folk la være å tipse, for det er både unødvendig og skaper gjerne problemer innad på arbeidsplassen. 

Anonymkode: 7bad0...beb

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...