Gå til innhold

Hva utgjør full overgangsstønad?


Chips4

Anbefalte innlegg

Dere som er aleneforeldre under utdanning/ arbeid. Hva utgjør full overgangsstønad, tilleggsstønader etc. utbetalt i måneden?

Prøver å sette opp budsjett ut ifra min nye tilværelse. 

Kan man søke om noe hos Lånekassen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke noe om overgangsstønad, men så klart du kan søke Lånekassen om lån og stipend som alle andre dersom du skal studere :) da får du en stor utbetaling to ganger i året (tror det er rundt 20.000,- nå) og rundt 7.500,- i mnd.

Anonymkode: bd3f9...8e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student og enslig forsørger. Har 1 barn med 70/30 deling.

os: 17353,- før skatt

bt: 1940

lånekassa: 9000

og barnebidrag om du skal motta det(jeg gjør ikke da vi har en annen avtale).

Anonymkode: 41327...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke noe om overgangsstønad, men så klart du kan søke Lånekassen om lån og stipend som alle andre dersom du skal studere :) da får du en stor utbetaling to ganger i året (tror det er rundt 20.000,- nå) og rundt 7.500,- i mnd.

Anonymkode: bd3f9...8e8

Når man har barn får man forsørgerstipend i tillegg. Det utgjør litt over 9000 i mnd, 24500 i august og januar. :)

Anonymkode: 41327...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er student og enslig forsørger. Har 1 barn med 70/30 deling.

os: 17353,- før skatt

bt: 1940

lånekassa: 9000

og barnebidrag om du skal motta det(jeg gjør ikke da vi har en annen avtale).

Anonymkode: 41327...0b6

Stønad til barnetilsyn er også mulig å få. For første barn er det ca 100 per virkedag, og ca 50 for andre barn. I tillegg kan det være mulig å få bostøtte. Barnetrygd (utvidet) får man også hvis man har barna fast hos seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, solmåneogstjerner skrev:

Stønad til barnetilsyn er også mulig å få. For første barn er det ca 100 per virkedag, og ca 50 for andre barn. I tillegg kan det være mulig å få bostøtte. Barnetrygd (utvidet) får man også hvis man har barna fast hos seg. 

I tillegg kan man få redusert pris på barnehage/sfo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hvis man mottar full overgangsstønad, vil ikke den reduseres når man mottar fullt lån og stipend fra Lånekassen?

Eller hvordan fungerer det? Det er vel inntektsgrense både hos NAV og hos Lånekassen..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Chips4 skrev:

Men hvis man mottar full overgangsstønad, vil ikke den reduseres når man mottar fullt lån og stipend fra Lånekassen?

Eller hvordan fungerer det? Det er vel inntektsgrense både hos NAV og hos Lånekassen..?

Overgangsstønad reduseres kun mot arbeidsinntekt så lån/stipend har ingenting å si. For lån/stipend er det jo en innteksgrense og dersom man kommer over denne får man mindre stipend.. Sjekk lånekassen for hva grensen er..

Anonymkode: 243bf...739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.10.2017 den 20.25, solmåneogstjerner skrev:

Stønad til barnetilsyn er også mulig å få. For første barn er det ca 100 per virkedag, og ca 50 for andre barn. I tillegg kan det være mulig å få bostøtte. Barnetrygd (utvidet) får man også hvis man har barna fast hos seg. 

Jeg fikk ikke det da jeg fikk redusert foreldrebetaling fra kommunen :)

Anonymkode: 41327...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Chips4 skrev:

Men hvis man mottar full overgangsstønad, vil ikke den reduseres når man mottar fullt lån og stipend fra Lånekassen?

Eller hvordan fungerer det? Det er vel inntektsgrense både hos NAV og hos Lånekassen..?

Neida, lånekassen telles ikke som inntekt så os reduseres ikke da. Men os regnes som inntekt og inntektsgrensen hos lånekassa er 177000, full os utgjør 200 og noe tusen så du får ikke omgjort til stipend, alt du mottar fra lånekassa blir lån.

Anonymkode: 41327...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er d mulig å få så mye pga noen velger dette?friske folk som har mer enn folk som er i jobb. På tide at dette reduseres. Heller det enn at de tar fra syke folk nåde det ene og andre

Anonymkode: e05f5...1a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk ikke det da jeg fikk redusert foreldrebetaling fra kommunen :)

Anonymkode: 41327...0b6

Jeg sa ifra til nav at jeg hadde fått innvilget redusert pris pga lav inntekt, slik at de kunne stoppe eller redusere stønad til barnepass. Da fikk jeg beskjed om at så lenge man er enslig forsørger og ikke jobber får man den summen uansett. Det er en annen type stønad hvis man er i jobb, så er mulig at det er andre regler der. Dette var nå i høst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er d mulig å få så mye pga noen velger dette?friske folk som har mer enn folk som er i jobb. På tide at dette reduseres. Heller det enn at de tar fra syke folk nåde det ene og andre

Anonymkode: e05f5...1a7

Om du er under utdanning må nav se på utdanningen som nødvendig for å kunne få innvilget os, du kan ikke ha fagbrev eller høyere utdanning fra før. Jeg hadde ikke utdanning fra før så da så nav på utdanningen som nødvendig. 

Anonymkode: 41327...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Jeg sa ifra til nav at jeg hadde fått innvilget redusert pris pga lav inntekt, slik at de kunne stoppe eller redusere stønad til barnepass. Da fikk jeg beskjed om at så lenge man er enslig forsørger og ikke jobber får man den summen uansett. Det er en annen type stønad hvis man er i jobb, så er mulig at det er andre regler der. Dette var nå i høst. 

Hm, kanskje jeg skal søke på nytt :) jeg søkte sist for 1 1/2 år siden da jeg søkte os.

Anonymkode: 41327...0b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er d mulig å få så mye pga noen velger dette?friske folk som har mer enn folk som er i jobb. På tide at dette reduseres. Heller det enn at de tar fra syke folk nåde det ene og andre

Anonymkode: e05f5...1a7

Ja, slik er det. Jeg var enslig mor og tok utdanning for 10 år siden, var samme da. Jeg levde meget godt de 3 årene for å si det slik. Full OS, lite skatt pga lav skatteevne, dobbel barnetrygd, stønad til barnetilsyn, stønad til å kjøre til og fra skolen, bostøtte, stipend fra lånekassen, dekning av skolebøker, barnebidrag fra barnets far, i tillegg til at jeg jobbet litt i helger barnet var hos far. Kunne vel tjene 2-3000 pr mnd før det ble trekk i OS. Og ble det trekk var det ikke mye trekk.

Da jeg etter endt utdanning var i jobb og fikk meg samboer satt jeg igjen med omlag det samme som da jeg var enslig mor som gikk på skole. 

Og slik er det etter mine beregninger fortsatt. En enslig mor som studerer har mer enn mange i full jobb. De har også mer enn mange som er på AAP etter å ha jobbet og slitt i mange år.. Det lønner seg faktisk å få et barn før man starter utdanningen. Jeg tok ikke opp studielån, det trengte jeg ikke. 

Anonymkode: 78f76...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...