AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #1 Skrevet 29. oktober 2017 Hele livet har jeg drevet med ubevisst "biting" på forskjellige ting. Da jeg var yngre så bet jeg konstant negler. Etter hvert som jeg ble eldre (rundt 12) så sluttet jeg (ubevisst) å bite negler, men gikk over til å (ubevisst) bite på innsiden av kinnene/leppene i stedet. Nå er jeg 25 år og har vært plaget med denne uvanen halve livet mitt! Jeg klarer ikke å stoppe, fordi jeg som oftest ikke er bevisst på at det skjer. Det skjer som oftest når jeg konsentrerer meg om noe og er stresset. I perioder så biter jeg mindre, men i travle og stressede perioder (eller hvis jeg ser en spennende film) så blir bitingen verre. Jeg blir ikke bevisst på min egen biting før noen kommenterer det eller det gjør skikkelig vondt og begynner å blø. Jeg biter på kinnene nesten hver dag, og har konstant sår inni munnen. Dette er jo ganske så ekkelt både for meg (og andre), og gjør at jeg ikke tør å kysse. Dessuten så ser det utrolig dumt og stygt ut å konstant bite på kinnene. Jeg aner ikke hvordan jeg skal klare å bryte ut av denne vanen. Neglebitingen gikk over av seg selv, mest fordi jeg erstattet den med en annen "nervøs" vane (tror jeg). Er det noen her inne som har hatt liknende problemer som vet hva man kan gjøre for å slutte? Alle råd er svært ønsket. Anonymkode: cb5c1...6ba
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #2 Skrevet 29. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hele livet har jeg drevet med ubevisst "biting" på forskjellige ting. Da jeg var yngre så bet jeg konstant negler. Etter hvert som jeg ble eldre (rundt 12) så sluttet jeg (ubevisst) å bite negler, men gikk over til å (ubevisst) bite på innsiden av kinnene/leppene i stedet. Nå er jeg 25 år og har vært plaget med denne uvanen halve livet mitt! Jeg klarer ikke å stoppe, fordi jeg som oftest ikke er bevisst på at det skjer. Det skjer som oftest når jeg konsentrerer meg om noe og er stresset. I perioder så biter jeg mindre, men i travle og stressede perioder (eller hvis jeg ser en spennende film) så blir bitingen verre. Jeg blir ikke bevisst på min egen biting før noen kommenterer det eller det gjør skikkelig vondt og begynner å blø. Jeg biter på kinnene nesten hver dag, og har konstant sår inni munnen. Dette er jo ganske så ekkelt både for meg (og andre), og gjør at jeg ikke tør å kysse. Dessuten så ser det utrolig dumt og stygt ut å konstant bite på kinnene. Jeg aner ikke hvordan jeg skal klare å bryte ut av denne vanen. Neglebitingen gikk over av seg selv, mest fordi jeg erstattet den med en annen "nervøs" vane (tror jeg). Er det noen her inne som har hatt liknende problemer som vet hva man kan gjøre for å slutte? Alle råd er svært ønsket. Anonymkode: cb5c1...6ba Jeg kan legge til at jeg også sliter med overspising når jeg er veldig stresset, f.eks i dagene før en eksamen. Jeg tror at dette også er en dårlig vane som henger sammen med stress. Når jeg er ekstremt stresset så kan jeg spise uhorvelige mengder mat. Presse i meg tusenvis av kalorier og slutter ikke å spise før det ikke er noe mer igjen. Jeg er normalvektig, så dette er ikke det største problemet mitt, men jeg synes uansett at det er en usunn vane og det fører til mye skyldfølelse og "fasting" i dagene etter for å unngå vektoppgang. Det er dessuten en dårlig følelse å vite at stesset tar over og jeg ikke har kontroll på spisingen min. Anonymkode: cb5c1...6ba
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2017 #3 Skrevet 29. oktober 2017 Dersom du ikke på egenhånd får kontroll så er jo svaret her det samme som for alle andre ting som påvirker livskvaliteten vår: å søke hjelp. Nå tar det lengre tid å få hjelp med sånt enn med feks en vond negl, men det er hjelp å få. Du kan i mellomtiden forsøke nettressurser med nedroing, yoga, meditasjon etc. Sånn her og nå: har dere ikke noen ressurser tilgjengelig på studiestedet? Noen å snakke med når det blir tøft, mestringskurs for eksamensangst og sånne ting? I fall dere har noe, så anbefaler jeg at du melder deg på alt du får lov til, inkludert samtale på egenhånd. Nei, de er kanskje ikke kvalifiserte eller har ressurser til å hjelpe med bitingen, men å få kontroll på og oppleve mestring over eksamensangst kan bare bidra positivt. Anonymkode: 62470...b6a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå