Gå til innhold

Har invitert til middag, men har egentlig ikke penger...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er godt voksen og godt etablert, og har i utgangspunktet god økonomi, men skilsmisse og nyetablering i fjor har gjort sitt for økonomien. Vi er veldig fornøyde med tilværelsen, og prioritet 1 har vært forr oss å ivareta hverdagen for mine og dine barn i et godt felles hjem. Dette går veldig bra, men det har noen konsekvenser, som mindre økonomisk frihet til å gjøre andre ting. Ikke sånn at det er noen krise, men vi kan nok ikke unne oss mye av det som vi ser at "A4" vennene gjør. De som alltid har hengt sammen og har gode jobber og hytter meg her og der. Jeg synes igrunn det har vært fint å kjenne litt på å spare til ting, velge noe fremfor noe annet, planlegge ferie i god tid, måtte spare osv.

Men. Vi er en venninnegjen som har hengt sammen siden studiene, og vi har ikke funnet på noe sammen med mennene våre på lange tider. Ergo tenkte jeg at det hadde vært hyggelig å ses. Så jeg inviterte, og alle kan. Jeg har verdens beste mann som er veldig glad i å lage mat, så han pleier å snu seg rundt. Men siden eneste mulighet var en fredag, så ba han om vi heller kan gå ut og spise, for fredager er en litt slitsom dag å invitere og stå lenge å lage mat på. I og for seg greit. Problemet er at jeg er redd dette kan koste mer enn det smaker. Jeg traff mannen til en av dem i går, og han gledet seg og sa litt på fleip, men nok ærlig ment, at skal vi først gå ut så må det være bra og dyrt. Og det har ikke jeg lyst til akkurat nå, er litt mye ekstra utgifter denne høsten. Da må jeg ofre mye annet. Og kjenner at dette ødelegger gleden ved det hele. Jeg har ikke så lyst til lenger. Men jeg tør ikke si dette høyt, for alle disse vennene har ganske mye pæng :-D.

Så hva gjør jeg da jeg kan feige ut og lyve og finne en unnskyldning for å avlyse. Men det er jo litt dumt, jeg har jo lyst til å se dem. Alternativt står jeg på invitasjonen hjem  til oss. Og stå for matlagingen selv. Problemet er at jeg ikke er spesielt matinteressert, så det blir isåfall ikke en gourmetmiddag. what to do?

Anonymkode: 66806...71e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

No brain, no pain :fnise:

Anonymkode: 331c6...d84

• Liker 3
Skrevet

Hva med å dra på en restaurant som har buffet med spis så mye du vil for kr 100/ 150, om det finnes i deres by?

Anonymkode: d91a8...59d

• Liker 1
Skrevet

Rekker dere å spise før kl 18? "Pizzalunch/-buffet Spis så mye pizza og salat du vil fra vår buffét. Buffeten varierer mellom ulike pizza, salat og dressing Hele søndag og mandag Øvrige dager til kl. 18:00 For voksne 110," https://www.egon.no/menyen

• Liker 1
Skrevet

hvorfor er fredag en litt slitsom dag å lage mat på? er det bedre å lage mat på en onsdag?

Anonymkode: e3839...eae

• Liker 5
Skrevet

Du kan jo bestille noe rimelig catering hjem til deg, hvis du vil gå for et kompromiss? 

• Liker 1
Skrevet

Inviter hjem til deg selv, og samarbeid med mannen din om en middag som er enkel nok til at dere ikke stresser.

Er vennene deres så snobbete som jeg få inntrykk av, eller var den halvfleipete kommentaren om fint og dyrt noe kun den ene av dem mener?

Anonymkode: e7723...bb8

• Liker 4
Skrevet

Lag en gryte som skal koke lenge, f.eks. oksekjøtt, bacon, løk, sopp og rotgrønnsaker trukket i rødvin eller øl til det billige kjøttet er så mørt og saftig at det nesten faller fra hverandre. Det er veldig enkelt, og du kan lage det ferdig på torsdag så det bare er å varme opp igjen på fredag. Serveres gjerne med hjemmelaget potetstappe. 

Slike gryter er super gjestemat. Det kan lages på forhånd, ingrediensene er rimelige (det billigste, seigeste kjøttet gir best smak og blir veldig mørt og saftig når det får noen timer på seg), det krever absolutt ingen superkokk, og resultatet blir fantastisk. :) 

Anonymkode: b86a0...fef

• Liker 20
Skrevet

Lag middag hjemme. Hvis dere har felles økonomi (?) så skjønner vel mannen din at det å dra ut på et dyrt sted blir for kostbart.

Anonymkode: de890...57c

• Liker 2
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

hvorfor er fredag en litt slitsom dag å lage mat på? er det bedre å lage mat på en onsdag?

Anonymkode: e3839...eae

For de fleste som er i full jobb er fredag den dagen i uka man er mest sliten. Onsdag er faktisk litt bedre, fordi den er tidligere i uka. Men lørdag er best, da har man fri, god tid til kokkelering og forberedelser, og fremdeles en fridag igjen etterpå. 

Anonymkode: b86a0...fef

• Liker 3
Skrevet

Kok en fårikålgryte på torsdag! Maten lager seg jo selv :jepp: OG dessuten smaker fårikål best dagen etter :mynona::kristin::kristin:

• Liker 2
Skrevet

En deilig krydret kyllingsuppe/gryte gjør seg også godt til mange, samtidig som det er enkelt å lage. ☺ 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å dra på en restaurant som har buffet med spis så mye du vil for kr 100/ 150, om det finnes i deres by?

EH..en fredagskveld der man er invitert..?

Anonymkode: ca8ca...7c2

• Liker 5
Skrevet

Hvis noen i vennegjengen tar initiativ til at vi skal gå ut og spise sammen er det alltid underforstått og en selvfølge at alle betaler for seg selv. Noe annet ville aldri ramlet meg inn, med mindre det var en helt spesiell anledning. Hvis dette  er så nære og gamle venner vet de vel også hva du har vært igjennom det siste året og hvordan ståa er? Send en felles mail med beskjed om hvor dere har bestilt bord, at tid og økonomi gjør at dette måtte bli løsningen denne gangen og at dere heller skal invitere en annen gang, men det er jo uansett hyggelig å treffes siden det er så lenge siden sist. Si det enda tydeligere om nødvendig - ingen vil vel at ens venner skal ruinere seg over det som skal være en hyggelig kveld.

Eller så er det jo, som flere har påpekt, mange gode middagsretter som lages nesten ferdig på forhånd og bare varmes, å invitere til middag trenger ikke bety at man må stå på kjøkkenet i timesvis.

Til neste gang har du lært å tenke og snakke med mannen først og invitere etterpå...

• Liker 5
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er godt voksen og godt etablert, og har i utgangspunktet god økonomi, men skilsmisse og nyetablering i fjor har gjort sitt for økonomien. Vi er veldig fornøyde med tilværelsen, og prioritet 1 har vært forr oss å ivareta hverdagen for mine og dine barn i et godt felles hjem. Dette går veldig bra, men det har noen konsekvenser, som mindre økonomisk frihet til å gjøre andre ting. Ikke sånn at det er noen krise, men vi kan nok ikke unne oss mye av det som vi ser at "A4" vennene gjør. De som alltid har hengt sammen og har gode jobber og hytter meg her og der. Jeg synes igrunn det har vært fint å kjenne litt på å spare til ting, velge noe fremfor noe annet, planlegge ferie i god tid, måtte spare osv.

Men. Vi er en venninnegjen som har hengt sammen siden studiene, og vi har ikke funnet på noe sammen med mennene våre på lange tider. Ergo tenkte jeg at det hadde vært hyggelig å ses. Så jeg inviterte, og alle kan. Jeg har verdens beste mann som er veldig glad i å lage mat, så han pleier å snu seg rundt. Men siden eneste mulighet var en fredag, så ba han om vi heller kan gå ut og spise, for fredager er en litt slitsom dag å invitere og stå lenge å lage mat på. I og for seg greit. Problemet er at jeg er redd dette kan koste mer enn det smaker. Jeg traff mannen til en av dem i går, og han gledet seg og sa litt på fleip, men nok ærlig ment, at skal vi først gå ut så må det være bra og dyrt. Og det har ikke jeg lyst til akkurat nå, er litt mye ekstra utgifter denne høsten. Da må jeg ofre mye annet. Og kjenner at dette ødelegger gleden ved det hele. Jeg har ikke så lyst til lenger. Men jeg tør ikke si dette høyt, for alle disse vennene har ganske mye pæng :-D.

Så hva gjør jeg da jeg kan feige ut og lyve og finne en unnskyldning for å avlyse. Men det er jo litt dumt, jeg har jo lyst til å se dem. Alternativt står jeg på invitasjonen hjem  til oss. Og stå for matlagingen selv. Problemet er at jeg ikke er spesielt matinteressert, så det blir isåfall ikke en gourmetmiddag. what to do?

Anonymkode: 66806...71e

Ring en restaurant og spør hva de tar for å lage en gryte til deg

Anonymkode: 06b67...911

• Liker 1
Skrevet

Kan du ikke invitere folk hjem og be alle ta med seg eksempelvis to tapasretter hver? Da blir det jo masse spennende mat, og ikke så dyrt, pluss at ikke alle utgiftene havner på en. Da kan de som ikke orker/gidder å lage mat kjøpe feks sushi eller noe ferdig imens de som vil kan lage feks kjøttboller fra bunnen av.

Rimelig og enkelt?

• Liker 1
Skrevet

Hvor mange personer skal det lages til egentlig? Skjønner mannen din litt. Jeg er selv segneferdig fredag ettermiddag etter ei  jobbuke og hadde gått rett til sengs om jeg kunne. Men når jeg først kommer i gang med matlaging går det greit. Hva om du hjelper til med hakking, skrelling etc... og dere tar et glass vin eller øl mens dere holder på? Kan bli til kjekk opplevelse sammen. Og ikke legg lista så høyt. Tacopai er veldig godt og mettende og kan lages i langpanne. Jeg har ei stor kylling thaigryte jeg lager dagen før og lar stå kjølig. Før servering har jeg oppi grillet kylling og cremefraice. Tar 10 min. Serveres med nybakt focaccia eller hvitløksbaguetter. Har du rester koker du ris og det blir kyllinggryte.👍 ellers er du griseheldig som har funnet en som liker og kan lage mat.😉

Anonymkode: b08a7...649

Skrevet

Skrev feil; mente kyllingsuppe. Uansett mye som kan lages dagen før.

Anonymkode: b08a7...649

Skrevet

Du skal betale for alle på restaurant? Hadde jeg aldri gjort. 

Anonymkode: 75bf5...241

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...