Gå til innhold

MinID kode tilsendt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg våknet opp til at jeg har blitt tilsendt en MinID kode på Mail i natt. Dette har ikke gjort. Det følger med et referansenummer. 

Har noen hacket meg? Jeg får vanligvis en slik kode på SMS, ikke Mail. 

Hvordan sjekker jeg hvem/hva/hvordan?! 

Anonymkode: b0893...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke til banken. MinID til offentlig tjenester. 

Anonymkode: b0893...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sikkert bare noen som har skrevet feil fødselsnummer når de skulle logge seg inn. Men du burde kanskje kontakte Difi, for å være på den sikre siden.

 

Anonymkode: 57d3a...b7b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er sikkert bare noen som har skrevet feil fødselsnummer når de skulle logge seg inn. Men du burde kanskje kontakte Difi, for å være på den sikre siden.

 

Anonymkode: 57d3a...b7b

Det går ikke an å skrive feil fødselsnummer, som blir "godtatt". Fødselsdato og personnummer MÅ passe sammen. 

Eks. Hvis du har fødselsdato xx.yy.zz og personnummer 12345, så hjelper det ikke at du skriver 12645 ved feil. Denne vil aldri passe til datoen, og du kommer ikke et steg videre. 

Anonymkode: 75dbf...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det går ikke an å skrive feil fødselsnummer, som blir "godtatt". Fødselsdato og personnummer MÅ passe sammen. 

Eks. Hvis du har fødselsdato xx.yy.zz og personnummer 12345, så hjelper det ikke at du skriver 12645 ved feil. Denne vil aldri passe til datoen, og du kommer ikke et steg videre. 

Anonymkode: 75dbf...526

Pluss at man må jo skrive inn passord i tillegg også før man får kode. 

Men ts, er du sikker på at den eposten er ekte? Har du sjekket avsender-eposten? Trodde ikke det gikk an å få kode på epost. 

Anonymkode: 0da4e...2f6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nok bare svindel-post, for slike koder sendes aldri per e-post. Altså er det ingen som aktivt har forsøkt å logge inn på kontoen din, men et generisk phishing-forsøk. 

Anonymkode: c515c...234

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går ikke an å skrive feil fødselsnummer, som blir "godtatt". Fødselsdato og personnummer MÅ passe sammen. 

Eks. Hvis du har fødselsdato xx.yy.zz og personnummer 12345, så hjelper det ikke at du skriver 12645 ved feil. Denne vil aldri passe til datoen, og du kommer ikke et steg videre. 

Anonymkode: 75dbf...526

Joda, det er ganske lett. Siffer 1 er kjønn, 234  er et løpenummer og 5 er et kontrollsiffer. Hvis du kjenner systemet så skal det veldig lite til for å finne et gyldig personnummer, det skal heller ikke mye til for å ved en feil taste feil personnummer og treffe et som er gyldig.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

" Ved å bruke glemt passord-funksjonen får man tilsendt en kode på SMS, angir den og deretter får man en e-post med et engangspassord. Når du til slutt lager nytt passord er du logget inn. "http://www.dinside.no/okonomi/lurer-du-pa-hvordan-du-logger-pa-altinn-og-sjekker-selvangivelsen/60969471

 

Anonymkode: 89964...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

" Ved å bruke glemt passord-funksjonen får man tilsendt en kode på SMS, angir den og deretter får man en e-post med et engangspassord. Når du til slutt lager nytt passord er du logget inn. "http://www.dinside.no/okonomi/lurer-du-pa-hvordan-du-logger-pa-altinn-og-sjekker-selvangivelsen/60969471

 

Anonymkode: 89964...350

Hmmm... jeg hadde ikke fått noen SMS. Jeg tror nesten jeg bare må ringe i morgen for å få litt fred :) 

Anonymkode: b0893...321

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva finner du om du googler dette da?

Anonymkode: 89964...350

Ikke noe som virker fornuftig eller som kan fortelle meg noe spesielt egentlig. 

 

Logget inn i altinn. Ser ikke ut som noen har lest noe der. 

Anonymkode: b0893...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, prt90 skrev:

Joda, det er ganske lett. Siffer 1 er kjønn, 234  er et løpenummer og 5 er et kontrollsiffer. Hvis du kjenner systemet så skal det veldig lite til for å finne et gyldig personnummer, det skal heller ikke mye til for å ved en feil taste feil personnummer og treffe et som er gyldig.

 

 

Ikke så lett da siffer 1,2 og tre er løpenummer men slik at siffer tre sier kjønn. Partall er hunkjønn og oddetall er menn.

Første gutt som registreres får nr 499 og første jente 498, så telles den nedover. Siffer fire og fem er kontrollnumre.

Merk at det er noen unntak for nummerserie for de første tre sifre. https://no.wikipedia.org/wiki/Fødselsnummer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Illuminatum skrev:

Ikke så lett da siffer 1,2 og tre er løpenummer men slik at siffer tre sier kjønn. Partall er hunkjønn og oddetall er menn.

Første gutt som registreres får nr 499 og første jente 498, så telles den nedover. Siffer fire og fem er kontrollnumre.

Merk at det er noen unntak for nummerserie for de første tre sifre. https://no.wikipedia.org/wiki/Fødselsnummer

Det gjør det bare lettere. Prøv denne, så vil du se at personnummeret ditt kommer opp veldig langt opp i lista. 

Http://prag.matisk.com/ssn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Herregud, TS, ikke bruk mer tid og energi på dette. Er du like hysterisk om du får e-post fra nigerianske arveprinser også? 

Anonymkode: c515c...234

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...