Gå til innhold

Brøt vikeplikten mot en som kom hvertfall dobbel hastighet enn tillatt, har han også skyld i kollisjonen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg kom ut fra venstre og så at det var klart, eller jeg så bil langt borte men vet av erfaring at en slik avstand aldri skal by på problem. Men denne gangen var det en som kom i hvertfall dobbel hastighet enn tillat og kjørte i mitt venstre baklys. Har han eller jeg skylden? Han brøt jo fartsgrensa, så hadde han hold den hadde det aldri skjedd. Er det 50-50 skyld, eller har jeg hele skylden eller han hele skylden?

Anonymkode: 10201...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke, men synes han burde fått all skyld og ikke du.

Anonymkode: 0d1eb...dfe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke, men synes han burde fått all skyld og ikke du.

Anonymkode: 0d1eb...dfe

Ja det mener jeg også, men blir kanskje vanskelig å bevise? Var ingen vitner til ulykken 

Anonymkode: 10201...90f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han traff bilen din bak, så bør han vel få mesteparten av skylda, for selvom han har forkjørsrett betyr ikke det at han har påkjørsrett, han skal uansett kjøre "aktpågivende og varsomt" som det heter... Men dette er nok advokatmat...

Anonymkode: 8f9b4...bd4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir nok advokatmat ja. Ikke minst ord mot ord. Det er i utgangspunktet du som brøyt vikeplikten dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis han traff bilen din bak, så bør han vel få mesteparten av skylda, for selvom han har forkjørsrett betyr ikke det at han har påkjørsrett, han skal uansett kjøre "aktpågivende og varsomt" som det heter... Men dette er nok advokatmat...

Anonymkode: 8f9b4...bd4

Stemmer. Men om det er adokatmat tror jeg ikke. Synlige skader vil bevise hvor de traff hverandre. Forsikringen sender ut takstmann hvis det er tvil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom han i 140 i en 70 sone er det ikke sikker du brøt vikeplikten. 

Kommer man fra venstre skal man ikke forstyrre trafikken man skal inn på eller krysse. Det betyr ikke at man må vente til veien er tom for biler før man kjører. Det betyr bare at man må passe på at man har stor nok luke til at man ikke forstyrrer trafikken.

Og i beregningen av om man har stor nok luke, har farten til bilene man har vikeplikt for mye å si for vurderingen. 

Ser du en stor nok luke og kjører ut, men så plutselig er ikke luken stor nok likevel fordi motgående bil kjører i upåregnelig høy hastighet ut fra sted, sikt, førfeorhold osv. så er du neppe skyld i kollisjonen. 

Og hastigheten til møtene bil kan blant annet beregnes ut fra politiets undersøkelser av bremsespor, skader på bil osv. Så det er ikke bare ord mot ord.

Mitt råd er, skaff en god advokat og ta det forsikringsselskapene sier for god fisk.

Anonymkode: 4229f...b48

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke brutt vikeplikten når du har gjort en vurdering på at bilen er så langt borte at det er klart for deg å kjøre. Men det blir jo vanskelig å bevise det siden ha kjørte altfor fort. Men ville stått på at det var 100% hans skyld om du faktisk gjorde den vurderingen. Vikeplikt betyr ikke at man skal la alle biler som man kan se passere før man kjører. Da ville jo trafikken stoppet opp rimelig kjapt. 

Anonymkode: c7c10...c42

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kom ut fra venstre og så at det var klart, eller jeg så bil langt borte men vet av erfaring at en slik avstand aldri skal by på problem. Men denne gangen var det en som kom i hvertfall dobbel hastighet enn tillat og kjørte i mitt venstre baklys. Har han eller jeg skylden? Han brøt jo fartsgrensa, så hadde han hold den hadde det aldri skjedd. Er det 50-50 skyld, eller har jeg hele skylden eller han hele skylden?

Anonymkode: 10201...90f

Traff han ditt venstre baklys, etter at du hadde kommet ut fra venstre og inn på veien, er det påkjørsel bakfra! Og det kan ikke du bli skyld i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er av grunner som dette alle burde innstallere kamera både foran og bak i bilen. 

Anonymkode: 76c4f...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.10.2017 den 0.03, AnonymBruker skrev:

Jeg kom ut fra venstre og så at det var klart, eller jeg så bil langt borte men vet av erfaring at en slik avstand aldri skal by på problem. Men denne gangen var det en som kom i hvertfall dobbel hastighet enn tillat og kjørte i mitt venstre baklys. Har han eller jeg skylden? Han brøt jo fartsgrensa, så hadde han hold den hadde det aldri skjedd. Er det 50-50 skyld, eller har jeg hele skylden eller han hele skylden?

Anonymkode: 10201...90f

Dersom det ikke er store bremsespor og det bare er skadet et baklys så bør fartsgrensen på stedet være ekstrem lav om den andre bilen kjørte i "i ihvertfall dobbel hastighet".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Heftig

Trafikken er full av folk som hiver seg ut i full fart fra høyre for å skape ulykker og få forsikrignspenger. Denne problematikken er nok velkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...