Gå til innhold

Tzatziki med rømme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man lage tzatziki av rømme? Har så mye av det i kjøleskapet..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det går utmerket. Du kan jo eventuelt blande 50/50 med naturellyoghurt hvis du vil ha syrligere smak.

Skrevet

Jeg pleier å la en boks med lettrømme stå og renne av seg i et kaffefilter før jeg lager Tzatziki, da blir ikke dressingen så "våt". :wink:

Skrevet
Jeg pleier å la en boks med lettrømme stå og renne av seg i et kaffefilter før jeg lager Tzatziki' date=' da blir ikke dressingen så "våt". :wink:[/quote']

Ja, det bruker jeg også å gjøre. Har bare lagd tzatziki av yoghurt før jeg. Men i morgen blir det rømmevariant :)

Skrevet

Jeg lager alltdi tzatziki av rømme, syns det smaker best :)

Skrevet

Du får en nydelig dressing/saus med rømme, men tzatziki er med yoghurt.

Kjøttkaker kan du lage med fiskefarse, kjempegodt, men da heter det fiskekaker. Du kan lage jordbærsmoothie med bananer, men da er det ikke lenger jordbærsmoothie, men banansmoothie... see?

Skrevet

Ble veldig godt, litt rundere i smaken. Tror jeg ble litt ivrig med hvitløken, men men :)

Skrevet
Kjøttkaker kan du lage med fiskefarse' date=' kjempegodt, men da heter det fiskekaker. Du kan lage jordbærsmoothie med bananer, men da er det ikke lenger jordbærsmoothie, men banansmoothie... see?[/quote']

Det blir kanskje ikke heeelt det samme da du..... :roll:

Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg hodet.......

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg syns absolutt det er best med yoghurt(avrent).Blir lettere og mer delikat.

Skrevet

Jeg må si meg enig med Tusenfryd her. Ekte tzatziki lages med yoghurt.

Klart man kan lage en slags "erstatning" med rømme i stedet hvis man har lyst til det. Men å kalle det tzatziki, er å overdrive en smule...

Men man kan lage mange andre gode dressinger av rømme altså. :wink:

Skrevet

Så hvis en bruker den ferdige Tzatzikiposen en får kjøpt på Rimi, eller enda bedre ferdig Tzatzikiblanding flybårent fra Hellas, så er det ikke Tzatziki fordi en bruker rømme istedet for yoghurt? Hva er det da?

Skrevet

Vel, hvis man VIRKELIG skal være pirkete, er det ikke tzatziki med mindre man bruker ekte gresk yoghurt, fra innvandrerbutikk :roll:

Skrevet
Vel, hvis man VIRKELIG skal være pirkete, er det ikke tzatziki med mindre man bruker ekte gresk yoghurt, fra innvandrerbutikk

Jepp, for den er laget av sauemelk og er mye rikere på smak. :wink:

Skrevet
Så hvis en bruker den ferdige Tzatzikiposen en får kjøpt på Rimi, eller enda bedre ferdig Tzatzikiblanding flybårent fra Hellas, så er det ikke Tzatziki fordi en bruker rømme istedet for yoghurt? Hva er det da?

Halvfabrikat? Toro-wannabe?

Gjest Anonymous
Skrevet

en form for dip? ekte vare er det def.ikke.

Skrevet
Vel, hvis man VIRKELIG skal være pirkete, er det ikke tzatziki med mindre man bruker ekte gresk yoghurt, fra innvandrerbutikk :roll:

Enig med deg ja, men det er ikke alltid jeg har hatt anledning til å handle i en sånn butikk. Da blir det helt ok med avrent rømme og youghurt.

Skrevet

Wow...her var det mange...informative svar :tunge1:

Skrevet
Wow...her var det mange...informative svar :tunge1:

Det tok litt av, ja (jeg måtte legge til min kommentar om gresk yoghurt for å illustrere hvor dumt slik misforstått purisme av og til er).

Imens er sikkert tzatzikien din (hvorfor ikke stave det med greske bokstaver :tunge1: ?) både laget og spist. :)

Skrevet

Det tok litt av, ja (jeg måtte legge til min kommentar om gresk yoghurt for å illustrere hvor dumt slik misforstått purisme av og til er).

Imens er sikkert tzatzikien din (hvorfor ikke stave det med greske bokstaver :tunge1: ?) både laget og spist. :)

Hehe, litt morsom tråd da. Mitt inntrykk har alltid vært at kokker (eller de som virkelig har peiling) mikser og trikser med oppskrifter... Selv liker jeg bruksanvisning fra a-å :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...