Gjest Reiseglad Skrevet 24. januar 2005 #1 Skrevet 24. januar 2005 Nå har vi bestilt flybilletter til Cape Town! (Vi skal både til Cape Town og Namibia.) Jeg var der i fjor, men de andre tre har ikke vært der før, så det blir kjempegøy å vise dem litt rundt! Planen er: Cape Town - vintur - Waterfront - muligens haisafari (jeg gjorde det sist, men blir jo med de andre om de vil) - Table Mountain Namibia - Etosha (hvis vi bare får tak i en bungalow.. Er visst helt utleid. :-( ) - Windhoek - Otjiwarongo (bodde der sist, så jeg skal vise det litt frem) - Swakopmund Er det noen som har noen andre forslag/ideer/kommentarer? Da er det bare å glede seg og planlegge i et halvt år....
Gjest Anonymous Skrevet 25. januar 2005 #2 Skrevet 25. januar 2005 I Cape Town vil jeg anbefale å dra ut til Cape Flats (Township), bestill en tur med guide, dette er også en side av Cape Town. Reis rundt på Cape Penninsula og ned til Cape Point og Cape of good hope. Stopp ved Simonstown og besøk pingvinene på Boulders Beach, kjør over Chapmans Peak fantastisk flott utsikt over Hout Bay. Shopping og kafebesøk i Long street/Kloof street, Sundowner i Camps Bay (Blues eller Summerville), Kirstenbosch botaniske hage, rusletur i BoKap (cape Malay distriktet) og selvfølgelig Robben Island. Jeg er ikke så begeistret for Waterfront, men man må jo nesten bare ned en tur for å se... Vintur, anbefaler Franschhoek på det varmeste, hvis dagstur spis lunsj på le Cartier Francais (fantastisk mat). Stopp på de litt mindre vingårdene, de er hyggeligst. Jeg er ikke så kjent i Namibia, men det ser ut som en bra plan. Det er flere bungalower rett utenfor Etosha, men de er kanskje utleid de også.
Gjest Reiseglad Skrevet 25. januar 2005 #3 Skrevet 25. januar 2005 Hvordan kunne jeg glemme Robben Island?! Synes det var litt fascinerende på Waterfront, men det kan ha noe med at jeg hadde bodd ganske primitivt i 5 uker da jeg kom til Cape Town sist! Pingvinene og Cape Point/ Cape of good hope høres morsomt ut! Sist jeg var på vintur var jeg i Stellenbosch. Er ikke disse områdene ganske like? Anbefaler du å leie bil og kjøre rundt selv eller være med på en arrangert tur? Problemet med å leie bungalower utenfor Etosha er at det koster ekstra å reise inn og ut av parken. Dessuten tror jeg det er ganske utleid der også. Heldigvis har jeg hørt at det er mange turarrangører som reserverer plass, men at det ofte blir ledig like før! *glede seg*
Gjest Anonymous Skrevet 25. januar 2005 #4 Skrevet 25. januar 2005 Hvis dere er interessert i historie/samfunnsforholdene i Sør-Afrika er jo naturligvis township-tur et must. I tillegg vil jeg anbefale District six museum. Fint museum som man rekker i løpet av et par timer. Det handler om en bydel som ble revet ned fordi myndighetene bestemte at det skulle bygges en bydel bare for hvite istedet for en bydel for fargede som det var der. Vintur: Jeg har ikke vært på det, men vi kjørte Garden Route i leiebil, og det var ikke noe problem. Tvert i mot. Fine veier, og enkelt å finne fram. Bare husk at det er venstrekjøring. Og Kapp det gode håp er et must. Fantastisk sted. Men vi dro på organisert utflukt, og det var litt masete. Ut og inn av minibussen, og altfort kort tid. Det er jo sånn det ofte blir på slike turer.
Gjest gjest1 Skrevet 26. januar 2005 #5 Skrevet 26. januar 2005 Lei egen bil, det går fint som bare det, skjønner at det kan virke litt skummelt å kjøre ut av Cape Town første gang, men det går bra. Skaff et skikkelig kart (gatekart for CT + South Africa Road Atlas), det er i alle fall viktig. Det er forskjell på Franschhoek og Stellenbosch, Franschhoek er en mye mindre by, de driver (så og si) bare med vin og turister, mens Stellenbosch er en mer levende by. Det som er bra med Franschhoek er maten, de har veldig god mat der og i tillegg ligger et par av de mindre showpregede, men veldig gode, vingårdene på veg ut dit (Thelema og La Motte). Hvis man drar på en dagstur fra CT rekker man fint en stopp i Stellenbosch by, den byen er kjempefin. Jeg har kjørt ut til Cape Point mange ganger og vil anbefale og kjøre selv dit også, det ser veldig stress ut med buss. Hvis man vil kjøre de fineste veiene vær oppmerksom på at det er stupbratt der. Hvis man ikke vil kjøre selv, kan man leie en sjåfør som tar ca 750 kr dagen, da går alt også i deres tempo (kan jo være en fordel hvis man vil smake mye på vin).
Gjest gjest1 Skrevet 26. januar 2005 #6 Skrevet 26. januar 2005 Lei egen bil, det går fint som bare det, skjønner at det kan virke litt skummelt å kjøre ut av Cape Town første gang, men det går bra. Skaff et skikkelig kart (gatekart for CT + South Africa Road Atlas), det er i alle fall viktig. Det er forskjell på Franschhoek og Stellenbosch, Franschhoek er en mye mindre by, de driver (så og si) bare med vin og turister, mens Stellenbosch er en mer levende by. Det som er bra med Franschhoek er maten, de har veldig god mat der og i tillegg ligger et par av de mindre showpregede, men veldig gode, vingårdene på veg ut dit (Thelema og La Motte). Hvis man drar på en dagstur fra CT rekker man fint en stopp i Stellenbosch by, den byen er kjempefin. Jeg har kjørt ut til Cape Point mange ganger og vil anbefale og kjøre selv dit også, det ser veldig stress ut med buss. Hvis man vil kjøre de fineste veiene vær oppmerksom på at det er stupbratt der. Hvis man ikke vil kjøre selv, kan man leie en sjåfør som tar ca 750 kr dagen, da går alt også i deres tempo (kan jo være en fordel hvis man vil smake mye på vin). Namibia ordner seg sikkert. Gled dere, kunne ønske det var meg...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå