Gå til innhold

Pris for 1 stk raw kake


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lager raw kaker. Det er dyre ingredienser med høy kvalitet. Det er ikke hvetemel eller sukker i. Bruker ikke søtningsmiddel som sukrin, agave, yacon.

Lager de fleste kremer av cashew mm

Bruker jeg søtningsmiddel er det litt honning eller lønnesirup. Men mest er det søtet kun med dadler og evt annen tørket frukt jeg har i.

Jeg lager sjokoladekake, peanutkake, marsipankake, pecanøttkake, valnøttkake, jordbærkake mm

De er pyntet veldig fine, og de ser delikate og innbydende ut.

Det er flere som spør meg om de kan få bestille kake hos meg. Jeg tror ikke de tenker over at det tar mye tid for meg (de tenker det er så lettvindt  for meg, tror jeg) og at ingrediensene er dyre i seg selv. 

Hva synes du et slikt kakestykke skal koste?

Hva ville du betalt for et stykket?

 

 

Anonymkode: 8e86f...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville aldri solgt de stykkevis, kun hele kaker. Det var ei som bakte en tilsvarende for meg til sønnens konfirmasjon i mai. Nydelig kake og veldig god. Hun tok 550,- og det var vel kanskje 20 kakestykker eller deromkring.   

Anonymkode: d5f69...bee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regn ut hvor mye du bruker på ingredienser per kake, og hvor mye tid det går med + på litt ekstra for profitt.

Men er det ikke regler for produksjon av mat til salg når det gjeder selve kjøkkenet? 

Anonymkode: 1850c...a69

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri betalt mer for en sånn kake enn en helt vanlig kake, heller mindre... 

Anonymkode: 33653...0db

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk inn å leste noen oppskrifter  nå,  Og det som er i de er ikke veldig mye dyrere enn det som er i vanlige kaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville aldri solgt de stykkevis, kun hele kaker. Det var ei som bakte en tilsvarende for meg til sønnens konfirmasjon i mai. Nydelig kake og veldig god. Hun tok 550,- og det var vel kanskje 20 kakestykker eller deromkring.   

Anonymkode: d5f69...bee

Da blir det omtrent kr 27 pr stykke. 

På Lie Nilsen koster et stykke "vanlig kake med sukker,mel, smør) rundt kr 53.

På Meny koster et stykke "vanlig kake) rundt 30.

På rema 1000 tror jeg det er rundt 19, men er ikke sikker   ?

 

På raw food restauranter/ikafè koster et stykke raw kake kr 69,-

Takk for svar. Interessant.

Anonymkode: 8e86f...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ikke tatt over 40kr stk som privatperson, da får du i så fall betale moms som de som selger til disse prisene. Husk at de betaler for lokale, personale, moms, rengjøring ol. 

Endret av Ak90
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regn ut hvor mye du bruker på ingredienser per kake, og hvor mye tid det går med + på litt ekstra for profitt.

Men er det ikke regler for produksjon av mat til salg når det gjeder selve kjøkkenet? 

Anonymkode: 1850c...a69

Rundtregnet koster ingrediensene i en hel kake ca kr 380,-

Det er regler for produksjon av mat  til salg, ja. 

Hvis man skal selge det til butikk som igjen skal selge det, så må man registrere og få godkjenning av det til mattilsynet som setter krav. Jeg antar at man da også være registrert som en bedrift.

 

Anonymkode: 8e86f...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rundtregnet koster ingrediensene i en hel kake ca kr 380,-

Det er regler for produksjon av mat  til salg, ja. 

Hvis man skal selge det til butikk som igjen skal selge det, så må man registrere og få godkjenning av det til mattilsynet som setter krav. Jeg antar at man da også være registrert som en bedrift.

 

Anonymkode: 8e86f...85b

Det høres ganske dyrt ut, hvor handler du? Anbefaler deg å reise på «innvandrer»butikker. De har rimeligere priser og bedre utvalg. 

Men om du tar 40kr biten( som jeg synes er Max) og en kake er 20 biter så er det faktisk 800kr(!) pr. kake. Og mer enn det tror jeg ikke noen betaler for en kake?! 

Endret av Ak90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville aldri betalt mer for en sånn kake enn en helt vanlig kake, heller mindre... 

Anonymkode: 33653...0db

En "vanlig kake" kan være så mangt. Vil det si at om kaken er laget av bare masse sukker, hvetemel, fett, og masse gode smaker av kunstige sirup aroma smaker, så ville du betalt det samme for den som en god kake med sunne næringsstoffer?

Anonymkode: 8e86f...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingredienser til kaken

Timelønn/tid det tar å lage kaken

Eventuell strømutgifter dersom pirkete

Moms dersom du tjener x kr totalt på å selge kaker og lager bedrift ut av det

+ 10-20% profitt 

 

Anonymkode: 7204b...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En "vanlig kake" kan være så mangt. Vil det si at om kaken er laget av bare masse sukker, hvetemel, fett, og masse gode smaker av kunstige sirup aroma smaker, så ville du betalt det samme for den som en god kake med sunne næringsstoffer?

Anonymkode: 8e86f...85b

Jeg ville betalt som en god kjøpekake fra konditor, ja. Jeg kjøper økologisk marsipankake som er super god til 550kr kaken. 

Hvor mye hadde du egentlig tenkt å få?Synes ikke det som har kommet frem i tråden er altfor billig , men virker som du vil ha mer.  Synes du 69kr biten er realistisk? 

En annen faktor er også at riktig pris er det kunden er villig til å betale, så spør de som du tror vil kjøpe da vel? Jeg personlig hadde fått sjokk om jeg skulle kjøpe en kake og hun skulle hatt 69 kr biten. 69x20= 1380kr 

Endret av Ak90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Ak90 skrev:

Gikk inn å leste noen oppskrifter  nå,  Og det som er i de er ikke veldig mye dyrere enn det som er i vanlige kaker.

Du kan sikkert finne "vanlige kaker" med dyre gode kvalitets ingredienser. Men det fins også det motsatte. Det samme er det sikkert med raw kaker.

De råvarene jeg bruker er nok av de dyre.

Likevel vil jeg påstå at det er omtrent like billig i det lange løp. For slike raw kaker med bla mye nøtter og som oftest dadler gjør at man blir mett og får en tilfredstillelse av et stykke. Mens med luftig "sukker" og tung "smør" kake, gjør ofte at man blir sugen på enda mer, kjøper enda et stykke, blir mett og tung i kroppen. Så blir man sulten og sugen på noe mer. Kanskje legger man lett på seg av sånne kaker også. Mens med raw kake kan man erstatte med et måltid, og man blir fornøyd.

Jeg ville f.eks heller kjøpt 1 sunt og godt kakestykke til kr 60,- og blitt mett av det "lille", følt meg tilfreds i magen. Enn 2 store "sukkerkakestykker" til 20 pr stk. Sistnevnte hadde jeg følt meg gjerne kvalm av og jeg hadde lagt på meg i det lange løp.

 

Anonymkode: 8e86f...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan sikkert finne "vanlige kaker" med dyre gode kvalitets ingredienser. Men det fins også det motsatte. Det samme er det sikkert med raw kaker.

De råvarene jeg bruker er nok av de dyre.

Likevel vil jeg påstå at det er omtrent like billig i det lange løp. For slike raw kaker med bla mye nøtter og som oftest dadler gjør at man blir mett og får en tilfredstillelse av et stykke. Mens med luftig "sukker" og tung "smør" kake, gjør ofte at man blir sugen på enda mer, kjøper enda et stykke, blir mett og tung i kroppen. Så blir man sulten og sugen på noe mer. Kanskje legger man lett på seg av sånne kaker også. Mens med raw kake kan man erstatte med et måltid, og man blir fornøyd.

Jeg ville f.eks heller kjøpt 1 sunt og godt kakestykke til kr 60,- og blitt mett av det "lille", følt meg tilfreds i magen. Enn 2 store "sukkerkakestykker" til 20 pr stk. Sistnevnte hadde jeg følt meg gjerne kvalm av og jeg hadde lagt på meg i det lange løp.

 

Anonymkode: 8e86f...85b

Men det er likefullt en kake.. du svarer ikke på et av spørsmålene mine, men bare forteller hvor fantastisk kaken er. Jeg har laget det engang selv og de er kjempe gode, men jeg kunne ikke solgt det til 129 kr stykke fordi vi blir Mett av det? Må fortsatt ha et stykke per pers. 

 

Ps. Jeg vet at nøtter og sånn er dyrt, men jeg ville bare si at det finnes billigere alternativer( innvandrerbutikker). Vi spiser myyye nøtter, tørker frukt ol. Så er ganske inn i disse prisene. 

Endret av Ak90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Ak90 skrev:

Jeg hadde ikke tatt over 50kr stk som privatperson, da får du i så fall betale moms som de som selger til disse prisene. Husk at de betaler for lokale, personale, moms, rengjøring ol. 

Men hvis ingrediensene i et kakestykke kostet rundt 50 kr, da ville du selvsagt tatt for ingrediensene i hvert fall, vil jeg tro. 

Som privatperson har man allerede betalt moms når man kjøper inn ingrediensene. Det gjør ikke bedrifter. De får trukket fra momsen + at de får kjøpt ingrediensene til innkjøpspris fra leverandøren eller store kollier direkte fra grossisten.

Men de må betale for lokalet, renhold osv, som du sier. 

Anonymkode: 8e86f...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan kan det bli 50kr i innkjøp for et stykke da hele kaken kostet 380kr? 

Jeg hadde tatt innkjøp + pluss 20% eller noe sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

23 minutter siden, Ak90 skrev:

Det høres ganske dyrt ut, hvor handler du? Anbefaler deg å reise på «innvandrer»butikker. De har rimeligere priser og bedre utvalg. 

Jeg handler på litt forskjellige steder. Jeg har handlet bla cashewnøtter på innvandrerbutikk. Det er en del rimeligere, ja. Men noen er opptatt av at det skal være økologisk. Da blir prisen på cashewnøtter ca 3 doblet. Men det er jo opp til kunden. Da betaler de mer.

Jeg merker på kroppen, på min energi og tiltakslyst, min fysiske og psykiske form at noe mat gir mer næring og er mer livsfremmende, mens andre ting gir en mer tretthetsfølelse og mindre tiltakslyst. Også angående symptomer på f.eks hodepne og søvn.

Det er helt utrolig hva mat og drikke, det vi putter i oss, gjør med den fysiske og psykiske helsen og velværen.

Anonymkode: 8e86f...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg handler på litt forskjellige steder. Jeg har handlet bla cashewnøtter på innvandrerbutikk. Det er en del rimeligere, ja. Men noen er opptatt av at det skal være økologisk. Da blir prisen på cashewnøtter ca 3 doblet. Men det er jo opp til kunden. Da betaler de mer.

Jeg merker på kroppen, på min energi og tiltakslyst, min fysiske og psykiske form at noe mat gir mer næring og er mer livsfremmende, mens andre ting gir en mer tretthetsfølelse og mindre tiltakslyst. Også angående symptomer på f.eks hodepne og søvn.

Det er helt utrolig hva mat og drikke, det vi putter i oss, gjør med den fysiske og psykiske helsen og velværen.

Anonymkode: 8e86f...85b

Helt enig. Men hvor mye hadde du tenkt til å selge de for? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Ak90 skrev:

Men det er likefullt en kake.. du svarer ikke på et av spørsmålene mine, men bare forteller hvor fantastisk kaken er. Jeg har laget det engang selv og de er kjempe gode, men jeg kunne ikke solgt det til 129 kr stykke fordi vi blir Mett av det? Må fortsatt ha et stykke per pers. 

Det var ikke meg, ts, du siterte.

Nei, 129 kroner var litt drøyt, ja. 

Jeg sa ingen pris jeg ville ta. Jeg sa bare at for kun ingrediensene er prisen ca 380,- for en hel kake.

 

5 minutter siden, Ak90 skrev:

Helt enig. Men hvor mye hadde du tenkt til å selge de for? 

Jeg har solgt noen kaker til kr 500,- og til kr 600,- 

Ingrediensene koster meg som sagt rundt 380 kroner (litt mer for den dyrere kaken).

Jeg bruker nesten 2 timer på en kake. Noen ganger klarer jeg det på litt over 1 time.

 

Jeg spør her inne. Jeg lurer på hva folk generelt er interessert i å gi eller synspunkter.

På en måte er jo kr 500 mye penger. Men tror ikke jeg hadde villet ta mindre enn det. Kanskje en gang innimellom, og til venner og familie. Men hos meg har ryktene gått og jeg har fått etterspørsel på bestilling. 

Må innrømme at jeg nesten vurderer å sette prisen opp, men kommer nok ikke til å gjøre det.

Men timebetalingen er lav. Det er jo omtrent rundt 220 kr for 2 timer eller la oss si litt over 1 time.

 

Anonymkode: 8e86f...85b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ak90 skrev:

Jeg ville betalt som en god kjøpekake fra konditor, ja. Jeg kjøper økologisk marsipankake som er super god til 550kr kaken. 

Hvor mye hadde du egentlig tenkt å få?Synes ikke det som har kommet frem i tråden er altfor billig , men virker som du vil ha mer.  Synes du 69kr biten er realistisk? 

En annen faktor er også at riktig pris er det kunden er villig til å betale, så spør de som du tror vil kjøpe da vel? Jeg personlig hadde fått sjokk om jeg skulle kjøpe en kake og hun skulle hatt 69 kr biten. 69x20= 1380kr 

Jeg tror mange kaker fra konditori er gode kaker med gode ingredienser. Til bursdag og fest er det virkelig lov å kose seg. Så det ville kanskje jeg og gjort en sjelden gang.

Kr 69,- for et stykke ville jeg ikke tatt, nei. Jeg er fornøyd nok, så vil nok holde på det jeg har, men som sagt, interessant å høre andres meninger og synspunkt.

Ja, enig med det du sier med å spørre kunden. Det gjør jeg også med hensyn til ingrediensene. Noen er opptatte av at de vil ha noen bestemte ingredienser. Det betaler de selvsagt da. Men generelt vil jeg selge kakene til samme pris til alle dersom det er samme kake. Synes det blir feil om jeg selger en kake billigere til "Ole" enn til "Kari" når kaken er den samme med samme ingredienser.

 

Hvis du  googler på bestilling av kaker, så er det mange som koster rundt kr 1000,- 

Jeg tror ingrediensene mine kan ca være noe make til hva Funky fresh foods bruker. Jeg søter ikke med agave, det gjør de. Ja, de er en bedrift. Men de får jo også varene mye billigere og produserer massevis. Likevel koster det mye å drive. Så litt dyrere må det være for etablerte bedrifter som skal få det til å gå rundt. Det er klart.

Her er link til Funkyfreshfoods

https://www.funkyfreshfoods.no

Endret av exictence
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...