Gå til innhold

Lege eller tannlege?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har vondt i det området som er ringet rundt på bildet;
acc5bcf2721c89fb5131426d6200736e.jpg

Hvem er det egentlig jeg skal gå til? Tannlegen eller legen?
Jeg har ikke råd til å sløse bort 500 kroner på å gå til tannlegen for at han skal si at jeg må til legen for det eller omvendt...
Ringer uansett en av dem på mandag, men hadde vært greit å vite hvem jeg skulle mase meg til en akutt-time hos først..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan være tanngnissing/anspente muskler, det er tannlegene best på. Bittskinne osv

Anonymkode: 07b27...dc8

Skrevet

Visdomstann som trøbler kanskje? 

Evt betennelse i øret.. 

Tror jeg hadde gått for legen. 

Anonymkode: 3625f...bcf

Skrevet

Det kan blant annet være øre, kjeve eller tenner. Vanskelig å si hvem som hjelper deg enklest, men en vanlig time hos fastlegen er jo billigere enn en time hos tannlege. Du kan jo tenke litt over hva som gjør det bedre/verre, og ut fra det tenke deg hvor du tror smertene kommer fra. 

Skrevet

Nå er det selvfølgelig ingen av oss her inne som kan gi deg noen diagnose eller si hva som er riktig, men jeg ville ha gått til tannlegen. Tannlegen kan bl.a. ta et røntgenbilde med en gang og har derfor bedre muligheter enn legen til å finne ut hva det er.

Jeg kan også nevne at jeg tidvis har hatt vondt i akkurat dette området med stråling opp mot øret og ned i halsmuskulaturen. Har nevnt det for legen og har blitt undersøkt flere ganger uten at noen har funnet noe som helst. I vinter gikk jeg derfor til tannlegen og fikk da konstatert en bittfeil som jeg fikk behandling for. Men nå for noen uker siden kom smertene tilbake verre enn noen gang. Tannlegen fant fremdeles ingen åpenbar årsak til problemet, men etter mye om og men ble det tatt noen spesielle bilder (3D-ett-eller-annet. Hadde så vondt at jeg oppfattet ikke alt...) og det viste seg da at det satt en visdomstann der oppe som lå og presset på den innerste jekselen min og noen nerver i tillegg til at det hadde gått betennelse i den. Ble hasteoperert og er god som ny! 

• Liker 1
Skrevet

Tannlege...

Anonymkode: e5f57...460

Skrevet

Temporamis artritt? Fastlege blodprøver, henv Reumatolog

Anonymkode: 90d56...b36

Skrevet

Temporalis

Anonymkode: 90d56...b36

Skrevet

Jeg ser at jeg skulle vært litt mer spesifikk, beklager :P

Jeg trodde først at det var en øm kjevemuskel, men det stråler ikke om jeg klemmer der.
Det er ømt på grensa til vondt når jeg åpner/lukker kjeven, særlig om jeg tygger.
Tennene passer liksom ikke sammen, selv når ansiktet er i hvil.
Jeg har aldri hatt problemer med hardt bitt eller anspente muskler der, og dette oppstod litt akutt for en ukes tid siden.
Alle visdomstennene mine er allerede fjernet.
Jeg tenkte det skulle bli bedre om jeg lot det være en stund, og det gjorde det forsåvidt også, men plutselig tok det en helomvending i går, og det gjør vondt selv når jeg ikke beveger kjeven.
Googlet symptomene og endte opp med det bildet jeg linket, hvor kjevebeinsleddet er uthevet med leddskive.

Siden det strengt talt ikke er tennene som gjør vondt, men selve kjevebeinet, ble jeg usikker på om det er tannlege eller lege som er beste alternativ, men som Leo foreslo over her så kan tannlegen ta røntgen på stedet, og det er kanskje det beste alternativet.
Min tannlege har også en av de fancy røntgenmaskinene hvor du står og biter på en greie, så de får bilder av hele hodet.

Takk for hjelpen og litt assistanse til å tenke litt over det.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...