Gå til innhold

Glemme å kjøre bil?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I sommer hadde jeg en ferievikar-jobb som innebar mye bilkjøring. Dermed kjørte jeg mye bil omtrent hver dag. 

Til vanlig studerer jeg og har ikke bil. Har derfor ikke kjørt bil siden tidlig i august. Skal jobbe på samme sted igjen i romjulen. Er det fare for at jeg glemmer hvordan jeg kjører bil innen den tid, altså etter nesten 5 måneder uten bilkjøring? 

Dette er en veldig travel jobb, som krever at man kjører veldig effektivt og trygt. Derfor er jeg litt bekymret for at jeg kommer til å få problemer de første vaktene mine i romjulen. Har heller ikke mulighet til å få noen "oppfrisknings-vakt", da det ikke er kapasitet til dette i ferie/høytid.  

Anonymkode: cda9d...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

49 minutter siden, cleangal skrev:

Det går gjerne flere år mellom hver gang jeg kjører bil, men jeg glemmer det ikke.

Så du kjører akkurat likt som sist du kjørte bil for flere år siden?

Er avhengig av å ikke bruke dobbelt så lang tid som normalt på å komme meg frem. 

Anonymkode: cda9d...59e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du kjører akkurat likt som sist du kjørte bil for flere år siden?

Er avhengig av å ikke bruke dobbelt så lang tid som normalt på å komme meg frem. 

Anonymkode: cda9d...59e

Det går helt fint. Fikk lappen i -89, kjørte mye det første året. Så var det et år jeg ikke kjørte i det hele tatt. De to neste årene kjørte jeg mye, så gikk det 5 år før jeg kjørte igjen. I to år ukependlet jeg ganske langt, men brukte ikke bilen når jeg hadde fri eller mens jeg var på jobb. Så var det noen år jeg kjørte 2 mil hver dag, før jeg fikk ny jobb og begynte å sykle. Nå tror jeg det er ca 4 måneder siden sist jeg satt bak rattet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du glemmer hvordan du kjører bil på noen måneder, så var du en dårlig sjåfør i utgangspunktet. Det kommer nok helt automatisk, som å sykle

Anonymkode: ceb04...37a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir nok dårligere til å kjøre om man ikke gjør det jevnlig, men glemmer det nok neppe :)

Anonymkode: 42d2d...4f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, man glemmer det ikke, men man kan komme litt ut av trening, avhengig av hvor man skal kjøre. Men man kommer kjapt inn i det igjen, og du behøver neppe å være bekymret for at du bruker dobbelt så lang tid. 

Anonymkode: 6f37f...153

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10/27/2017 den 21.48, AnonymBruker skrev:

Er det fare for at jeg glemmer hvordan jeg kjører bil innen den tid, altså etter nesten 5 måneder uten bilkjøring? 

 

Anonymkode: cda9d...59e

Nei!! Det er som å sykle, det sitter i kroppen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei hvis du kan det så sitter det i kroppen. 

Men om du er så redd for å glemme det, hvorfor låner du deg ikke en bil av og til bare for å friske opp følelsen av å kjøre? 

Anonymkode: 75c80...ec2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som å sykle; du er litt rusten på våren men du glemmer det aldri:)

Anonymkode: 8067b...58e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, AnonymBruker said:

Nei hvis du kan det så sitter det i kroppen. 

Men om du er så redd for å glemme det, hvorfor låner du deg ikke en bil av og til bare for å friske opp følelsen av å kjøre? 

Anonymkode: 75c80...ec2

Var min tanke også. Lån deg en bil en gang i blandt, ts.

Anonymkode: 9b939...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjåfører som nær sagt aldri kjører bil er etter mitt syn farlige i trafikken. For å bli en god sjåfør MÅ du faktisk kjøre. Ikke bare 3 ganger i året, men jevnlig. 

Anonymkode: 585ad...b1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.10.2017 den 21.48, AnonymBruker skrev:

I sommer hadde jeg en ferievikar-jobb som innebar mye bilkjøring. Dermed kjørte jeg mye bil omtrent hver dag. 

Til vanlig studerer jeg og har ikke bil. Har derfor ikke kjørt bil siden tidlig i august. Skal jobbe på samme sted igjen i romjulen. Er det fare for at jeg glemmer hvordan jeg kjører bil innen den tid, altså etter nesten 5 måneder uten bilkjøring? 

Dette er en veldig travel jobb, som krever at man kjører veldig effektivt og trygt. Derfor er jeg litt bekymret for at jeg kommer til å få problemer de første vaktene mine i romjulen. Har heller ikke mulighet til å få noen "oppfrisknings-vakt", da det ikke er kapasitet til dette i ferie/høytid.  

Anonymkode: cda9d...59e

Man blir absolutt rusten når man ikke kjører bil på en stund. Når du drar ut for å kjøre etter en lang tur etter en lang pause er det smart å starte rolig. Gjør deg godt kjent med bilen, øv på krypekjøring, rygging og manøvrering. Så kjører du i rolig trafikk først. Hvis det går bra så øker du vanskelighetsgraden.Ta pauser hvis det er vanskelig.

Du kan ikke låne eller leie en bil før vaktene? Eventuelt kjøre med en trafikkskole? Vi kan på 90 minutter finne ut hva du sliter med og gi tips og råd. Ofte kan dette løse mange av dine utfordringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...