Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, lurer på dersom jeg fullfører medisin studiet og får vitnemål kan jeg bli en universitets lege ut ifra dette? Hvis ja hvordan måtte jeg gått frem? Måtte jeg ha studert mer da eller? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med universitetslege? For å bli ansatt som overlege på et universitetssykehus må man som regel ha eller være i gang med en doktorgrad. LiS-leger vil naturlig nok ikke ha dette kravet. 

Anonymkode: 85ba0...787

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener da å undervise medisin studenter på universitetet i noen av fagene jeg selv har hatt som med student 

Skrevet

Men tror du at du klarer medisinstudiet, da? Du virker ikke særlig teoretisk flink når du særskriver universitets lege og medisin studiet....

Anonymkode: f9ecd...4bd

• Liker 9
Skrevet

Nei. Du må ha en PhD.  Altså en doktorgrad. 

Anonymkode: 75d8e...215

• Liker 1
Skrevet

Medisin er et profesjonsstudium, men det er mulig å gå forskerlinjen parallelt (eller, som en del av utdanningen). Det er ingen ting som heter "universitetslærer". For å forelese på universitetet i medisin, må du jo ansettes på universitetet, og dermed bli førsteamuniensus, forsker eller professor. PhD er nok nødvendig.

Anonymkode: c4374...6ad

Skrevet

Du må ha nok klinisk erfaring til faktisk å ha noe relevant å lære bort, altså må du som minimum være ferdig med spesialisering. Deretter er det en fordel å ha gjort/være i gang med et forskningsprosjekt, og dermed ha fått en phd eller ha det som mål i nær fortid. Hvis du har svært relevant klinisk kompetanse eller kompetanse i et smalt felt kan det nok unnvikes. Og så bør du ha god nok kunnskap i norsk, evt engelsk, til faktisk å kunne formidle hva du forsøker å si, noe denne tråden ikke akkurat legger til grunn for din del. 

Anonymkode: dd0cc...1cd

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men tror du at du klarer medisinstudiet, da? Du virker ikke særlig teoretisk flink når du særskriver universitets lege og medisin studiet....

Jeg håper da på det, jeg er snart ferdig med videregående og prøver å finne ut forksjellige muligheter i fremtiden så jeg skal være sikker på om jeg virkelig vil studere medisin ( i Polen ettersom jeg må innrømme at jeg ikke har gode nokk karakterer for å komme inn i Norge). Så jeg er ikke i gang med noe enda, jeg har hatt kjemi 1&2 biologi 1&2 i tilleg til fysikk  og R matte så fagene jeg har hatt er hvertfall relevante. 

Skrevet
6 minutter siden, Hanalulu skrev:

Jeg håper da på det, jeg er snart ferdig med videregående og prøver å finne ut forksjellige muligheter i fremtiden så jeg skal være sikker på om jeg virkelig vil studere medisin ( i Polen ettersom jeg må innrømme at jeg ikke har gode nokk karakterer for å komme inn i Norge). Så jeg er ikke i gang med noe enda, jeg har hatt kjemi 1&2 biologi 1&2 i tilleg til fysikk  og R matte så fagene jeg har hatt er hvertfall relevante. 

Hvorfor ønsker du å undervise for medisinstudenter da? 

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke det at jeg ønsker det akkurat nå, jeg bare prøver å finne ut hva som kreves og lignende i og med at jeg avslutter videregående nå. Greit å vite. Men takk til alle som svarte det er litt klarere nå 

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hoved fokuset er uansett medisin ikke foreleser det var bare et spørsmål 

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det da ofte underdogs, med utfordringer, som ender på toppen. 

Anonymkode: 7748a...68e

Skrevet

Mange leger som forsker underviser medisinstudenter ved siden av. Vet ikke om noen leger som bare foreleser. Vet også om medisinstudenter som underviser sykepleierstudenter.

Anonymkode: 7fb99...9eb

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mange leger som forsker underviser medisinstudenter ved siden av. Vet ikke om noen leger som bare foreleser. Vet også om medisinstudenter som underviser sykepleierstudenter.

Anonymkode: 7fb99...9eb

Også leger som er ansatt på universitetssykehus. Det er mange stillinger som har undervisningsplikt. 

Skrevet (endret)

Du kan også bli ansatt som seminarleder o.l i løpet av studietiden, det er gjerne studenter på masternivå som står for undervisningen (vet dog ikke hvordan det funker på medisin, spesielt ikke om du skal studere i polen...)

For å kunne forelese må man ofte ha PhD.

Endret av gobbledigook
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Medisin er et profesjonsstudium, men det er mulig å gå forskerlinjen parallelt (eller, som en del av utdanningen). Det er ingen ting som heter "universitetslærer". For å forelese på universitetet i medisin, må du jo ansettes på universitetet, og dermed bli førsteamuniensus, forsker eller professor. PhD er nok nødvendig.

Anonymkode: c4374...6ad

Jo det er det. Jeg studerer jus og har undervisere som akkurat er ferdig utdannet jurister. De foreleser ikke, men er feks seminarledere. 

Anonymkode: 4576f...f3b

Skrevet

Du kan undervise på sykepleierstudiet. Er du stipendiat, er det mulig du kan (må) undervise på medisin også, men tipper det da ikke er snakk om forelesninger, men grupper. Men også det bruker de professorer til mange steder. Tipper du har en lang vei å gå.......!

Anonymkode: 79354...f62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...