ashera Skrevet 24. januar 2005 #1 Skrevet 24. januar 2005 ... har noen en god oppskirft som de ønsker å dele med andre?
jolie Skrevet 24. januar 2005 #2 Skrevet 24. januar 2005 Hva liker du da? Det er da bare å ta et glass, slenge oppi det du vil ha (nøtter, rosiner, frø, gryn og korn etc) og riste godt. Voila.
Arkana Skrevet 24. januar 2005 #3 Skrevet 24. januar 2005 Denne er hentet fra Nigellas siste bok, høres spennende ut (men kanskje ikke spesielt sunt, men du kan kutte ut sirupen om du vil det)! Hjemmelaget frokostblanding (2,5 liter) 450 g havregryn 120 g solsikkefrø 120 g hvite sesamfrø 175 g eplesaus/eplekompott 2 ts kanel 1 ts malt ingefær 120 g sirup 4 ss honning 100 g brunt sukker 250 g hele mandler 1 ts salt 2 ss solsikkeolje 300 g rosiner Bland alt unntatt rosinene sammen. Fordel i en langpanne og stek ved 170 grader i ca 40 minutter. Rør godt etter halve tiden. Avkjøl og bland inn rosinene. Oppbevar i tett glass. Prøv med 300 g peanøtter i stedet for mandlene og 25 g kakaopulver, og kutt rosinene. En litt enklere variasjon: Havregryn Hvetekli Hvetekim Puffet havre Puffet hvete Sesamfrø Solsikkekjerner Hakkede nøtter Rosiner og annen tørket frukt Noen spiseskjeer honning Legg honning i en langpanne og la den smelte i stekeovnen ved 200 grader. Bland inn frokostmiksen (unntatt de tørkede fruktene), rør rundt og la det steke til det kjennes sprøtt. Avkjøl og tilsett frukten. Oppbevar frokostblandingen i en tett boks eller på glass.
jolie Skrevet 24. januar 2005 #4 Skrevet 24. januar 2005 Må det stekes? :o Kan ikke se for meg at frokosten blir særlig sunn da? Bra jeg ikke lager selv men kjøper ferdig, ser jeg
Arkana Skrevet 24. januar 2005 #5 Skrevet 24. januar 2005 Den må ikke stekes, men den blir sprøere og får en annen smak da.
Gjest gjest1 Skrevet 24. januar 2005 #6 Skrevet 24. januar 2005 Må det stekes? :o Kan ikke se for meg at frokosten blir særlig sunn da? Bra jeg ikke lager selv men kjøper ferdig, ser jeg Den blir ikke noe mindre sunn fordi den stekes da. Det er bare det at ved oppvarming, så forandrer smakene seg i ingrediensene. Og så blir det spøtt og godt med honningen. Mmnm, kanskje jeg skal lage en dag.. Det er jo godt da :-)
glaciera Skrevet 24. januar 2005 #7 Skrevet 24. januar 2005 Kjøp en pakke firkorn, bland i 1-2 dl hver av solsikkefrø, linfrø og sesamfrø og hakket mandel. Ha i ei langpanne. Smelt 2 ss honning eller bruk flytende, og ringle over kornblandingen. Rist i ovn 15-30 min på ca 180 grader. Rør 2-3 ganger underveis. Pass på at den ikke blir brent!Bland i rosiner og evt annen hakket, tørket frukt når blandingen er lunken. Veldig godt med yoghurt naturell og revet eple med kanel på morgenen.
jolie Skrevet 24. januar 2005 #8 Skrevet 24. januar 2005 Den blir ikke noe mindre sunn fordi den stekes da. Det er bare det at ved oppvarming, så forandrer smakene seg i ingrediensene. Og så blir det spøtt og godt med honningen. Mmnm, kanskje jeg skal lage en dag.. Det er jo godt da :-) Jeg uttrykte meg kanskje litt vagt. Men om du ser i den første oppskriften til Arkana, så er det både sirup, sukker og olje. DET kan da umulig bli en sunn frokostblanding.
Arkana Skrevet 24. januar 2005 #9 Skrevet 24. januar 2005 Jeg uttrykte meg kanskje litt vagt. Men om du ser i den første oppskriften til Arkana, så er det både sirup, sukker og olje. DET kan da umulig bli en sunn frokostblanding. Den er nok ikke spesielt sunn (men Nigella er vel ikke kjent for å lage sunn mat heller), så jeg ville kuttet ut sirupen og deler av sukkeret. Du trenger ikke følge oppskriften helt, men bruk den heller som en pekepinn på hva som er godt å ha i en frokostblanding.
Fakse Skrevet 24. januar 2005 #10 Skrevet 24. januar 2005 Jeg uttrykte meg kanskje litt vagt. Men om du ser i den første oppskriften til Arkana, så er det både sirup, sukker og olje. DET kan da umulig bli en sunn frokostblanding. Realiteten er vel at det er veldig få frokostblandinger som kan betegnes som sunn. De har stort sett for mye sukker alle sammen, både de kjøpte og de hjemmelagede. Om man vil spise sunnt til frokost kjøper man firkorn og strør på litt hakkede solsikkefrø og kanskje noen mandler og rosiner. Men det er jo ikke alltid man skal spise det som er sunnt, noen ganger er det greit at ting bare er godt og ikke særlig sunt, og da foretrekker jeg hjemmelaget müsli i stede for det kjøpte alternativet.
ella.P Skrevet 25. januar 2005 #12 Skrevet 25. januar 2005 Jeg lager frokostblanding selv. Bruker havregryn, byggflak, rugflak, speltflak, bokhveteflak, soyaflak, solsikkefrø, linfrø, gresskarkjerner og hakka mandler. Som søtningsstoff bruker jeg rosiner eller syltetøy uten sukker. Du kan også bruke tørket frukt. Jeg handler på Helios. Lager egen blanding i en stor boks. Det finnes mange typer flak - er bare hva man ønsker.
Suzy Skrevet 25. januar 2005 #13 Skrevet 25. januar 2005 Det varoppskrift på musli i denne ukas KK - om du har det tilgjengelig
maiia Skrevet 25. januar 2005 #14 Skrevet 25. januar 2005 Dette bruker jeg i min frokostblanding: Store havregryn, 4-korn, kruskakli, solsikkefrø, hasselnøtter, rosiner og tørkede aprikoser. Jeg spiser det sammen med fersk banan og naturell yohurt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå