Gå til innhold

Enorme ryggsmerter som ung

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei jeg er klar over at ingen kan eller skal gi noen klar diagnose eller spesifikke råd, men i tilfelle noen har opplevd noe gjenkjennelig så hadde det vært veldig greit å vite.

Jeg er en 21 år gammel student og har hele livet vært plaget av litt smerter i ryggen dersom jeg ligger eller går og står mye, men jeg har bestandig fått forklart at dette er normalt og kan bedres med trening (noe jeg for så vidt også holder på med). I det siste så har det forverret seg og det har oppstått en god del helseproblemer som har virket seriøse nok til å ta med til studentskipnad legen, men her har det bare blitt bortforklart med at jeg må trene mer samt at det blir tatt blodprøver i tilfelle mangler. Med andre ord så føler jeg ikke at jeg blir tatt seriøst. 

På torsdag morgen kl 4 våknet jeg av store smerter i midtre- og nedre korsrygg og klarte ikke å sove igjen siden det gjorde så utrolig vondt å ligge. Smertene er mindre ekstreme når jeg sitter oppreist, men fremdeles veldig vonde og jeg må bruke smertestillende flere ganger til dagen. Natt til fredag klarte jeg ikke å sove i mer enn rundt 2 timer og da måtte jeg sitte oppreist. Jeg er helt utmattet og begynner å gå tom for smertestillende også. Med tanke på at jeg er såpass ung så virker ryggproblemer litt fjernt, men jeg orker ikke å vente enda enn måned på legetime hos studentskipnaden. Noe må jo gjøres, men jeg er usikker på om jeg skal ta steget og betale 1400 kr til volvat for er "ordentlig" legetime. Det tar mye av budsjettet mitt, men den offentlige studentordningen tar meg jo ikke seriøst.

Finnes det andre måter? 

Anonymkode: 5eb61...409

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du ikke fastlege som du kan bestille time hos?

Anonymkode: e6531...96d

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du ikke fastlege som du kan bestille time hos?

Nei, for å få tilbud om studentskipnaden sine leger så måtte man bytte fastlege, men takk for svar!

Ts 

Skrevet

Kan være Bechterevs. Gå til lege og krev ordentlig utredning.

Anonymkode: 3d5a2...24f

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan være Bechterevs. Gå til lege og krev ordentlig utredning.

Tror ikke at det er bechterevs med tanke på at jeg er veldig fleksibel og ikke opplever noe stivhet, men takk for svar.

Burde jeg uansett forsøke meg på studentskipnad legen på nytt eller betale for volvat? 

Ts

Skrevet

Hvorfor i all verden bytter du ikke bare til en fastlege der du bor? Mye enklere. 

Anonymkode: 1b077...f07

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, for å få tilbud om studentskipnaden sine leger så måtte man bytte fastlege, men takk for svar!

Ts 

Kan du bytte studentskinadslege da?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor i all verden bytter du ikke bare til en fastlege der du bor? Mye enklere. 

Mener at man da må bytte adressen som er registrert i folkeregisteret for å få fastlege i kommunen man bor i, det er derfor det finnes egne legetjenester for studenter. Det kan fort bli dyrt med tanke på forsikringer som jeg får dekket av å ha foreldrene mine som folkeregistrert adresse i 1-2 år til. Mulig jeg tar feil, men uansett takk for svar

Ts 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan du bytte studentskinadslege da?

Ja, jeg kan det, men da tar det en måned før jeg kan bestille legetime hos den nye studentskipnads legen. Ventetiden er ca. like lang hos alle legene der uansett :( 

Ts 

Skrevet
7 minutes ago, AnonymBruker said:

Tror ikke at det er bechterevs med tanke på at jeg er veldig fleksibel og ikke opplever noe stivhet, men takk for svar.

Du er fremdeles ung.

Diagnostikk

Legen stiller diagnosen på grunnlag av sykehistorien, funn ved legeundersøkelse og røntgenbilder.

Ryggstivhet og lave ryggsmerter er hovedsymptomene. Typisk er mye smerter og stivhet om morgenen, med avtagende plager utover dagen og bedring ved fysisk aktivitet, i motsetning til belastningsrelaterte ryggsmerter.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg kan det, men da tar det en måned før jeg kan bestille legetime hos den nye studentskipnads legen. Ventetiden er ca. like lang hos alle legene der uansett :( 

Ts 

Er det ikke mulig å få hastetime når det er så akutt som nå?
Prøv å ring og hør, og informer om at det er akutt forverret. Ta med deg en person som er eldre enn deg til legetimen om mulig, ettersom det er lettere å bli hørt (å bli tatt på alvor)  i noen tilfeller, om man har med seg en person til legen.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke mulig å få hastetime når det er så akutt som nå?
Prøv å ring og hør, og informer om at det er akutt forverret. Ta med deg en person som er eldre enn deg til legetimen om mulig, ettersom det er lettere å bli hørt (å bli tatt på alvor)  i noen tilfeller, om man har med seg en person til legen.

Jeg har undersøkt litt om hastetime og studentskipnadslegen opplyser i alle fall ikke om det. Jeg får ringe på mandag eventuelt og se om de har noe ledig for det kan jo ikke fortsette sånn. Kommer til slutt til å ende opp som en zombie. 

Jeg har nok dessverre ingen eldre personer som jeg er såpass komfortable med som kan bli med meg til legen, men jeg skal forsøke å være mer tydelig å stå på mitt denne gang. 

Er så lei av at smerter, merkelige føflekker og konstante hodepiner skal bli bortforklart med at jeg er ung, kan trene det av meg, spise sunt og stresse ned. Problemene blir jo ikke engang undersøkt på de 15 minuttene man har legetime. 

Ts 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Burde jeg uansett forsøke meg på studentskipnad legen på nytt eller betale for volvat? 

Ts

Joda er godt mulig i bekhterevs familien! Jeg har det og er også fleksibel. Det er derfor jeg unngikk å ta kontakt m lege, fordi det kunne jo ikke være d. Ta HLA B27 blodprøve og få mr av korsryggen. Og du må ha lege som tar deg seriøst. 

• Liker 1
Skrevet

Hva med å ringe legevakten? Det er vel billigere enn volvat, tenker det må være innafor når du har så vondt som du har nå. Så kan du få hjelp nå i helgen og kanskje litt smertestillende? Uff, høres ikke greit ut. Masse god bedring! :klem:

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener at man da må bytte adressen som er registrert i folkeregisteret for å få fastlege i kommunen man bor i, det er derfor det finnes egne legetjenester for studenter. Det kan fort bli dyrt med tanke på forsikringer som jeg får dekket av å ha foreldrene mine som folkeregistrert adresse i 1-2 år til. Mulig jeg tar feil, men uansett takk for svar

Ts 

Du kan velge fastlege hvor som helst i landet, helt uanhengig av folkeregisteradressen. Byttet gjelder fra første neste måned, så bytter du nå har du ny fastlege på onsdag. Det finnes egne fastleger for stundenter fordi mange i likhet med deg ikke gidder å bytte, da kan man heller ikke forvente samme oppfølging som man normalt får hos en egen fastlege. Studentskipnadlege var også tenkt å som et tilbud for å hindre at studenter fylte op legevakten med småting som ikke har noe på legevakten å gjøre.  Ryggsmerter i flere måneder er for øvrig ikke lengevaktsmat slik noen over foreslår. Bytt fastlege du, ring 800 45 573 hvis spørsmål.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...