Gå til innhold

Eldre sjåfører og reaksjonstid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg bor langs en smal enfeltsvei på bygda. Ved en bakketopp som man ikke kan se over kom det en eldre mann imot. Jeg hadde stoppet og lagt inn revers allerede da han reagerte. Han virka å reagere med skrekk og bråbremsa.

Dette skremte vettet av meg. Har vi sånne folk i trafikken? Kan man ta lappen fra de?

Anonymkode: 9c085...9db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånne folk finnes i yngre aldersklasser også. Alle eldre er ikke slik og det er viktig å ha sagt.

Anonymkode: 424c9...86f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bor langs en smal enfeltsvei på bygda. Ved en bakketopp som man ikke kan se over kom det en eldre mann imot. Jeg hadde stoppet og lagt inn revers allerede da han reagerte. Han virka å reagere med skrekk og bråbremsa.

Dette skremte vettet av meg. Har vi sånne folk i trafikken? Kan man ta lappen fra de?

Anonymkode: 9c085...9db

Hvorfor stoppe du og skal rygge? Lite forståelig hva du mener.

Eldre? Her inne på kg er eldre mye....det er eks fra 30 og oppover.😊

Anonymkode: e5c7b...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor stoppe du og skal rygge? Lite forståelig hva du mener.

Eldre? Her inne på kg er eldre mye....det er eks fra 30 og oppover.😊

Anonymkode: e5c7b...a2b

Enfeltsvei, bakketopp, biler møtes, én må vike.

Anonymkode: 9c085...9db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det hadde blitt en ulykke hadde han mistet lappen med en gang, men det er i utgangspunktet legen som bestemmer om eldre får kjøre bil. Det er selvsagt ikke bare eldre som har lang reaksjonstid, men også folk som tukler med radio, mobil, AC osv. i bilen. Eller de som er trøtte/rusa. Mange skumle i trafikken

Anonymkode: 776bc...10a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som dårlig syn eller feil bruk av blikk.

Jeg kjørte på en smal vei selv, og den går langs havet og man kan se veien milevis bortover (må bøye hodet da). Der ser jeg en bil med campingvogn, jeg vet vi ikke kan møtes på veien så jeg planlegger et møtepunkt. Men det virket som bilen med campingvogn ble overrasket over meg (jeg bare kjørte ut til møteplassen jeg hadde planlagt det siste hjalve minuttet).'

En liten prosent av bilførere lever i egen boble og ser ingenting. Dette gjelder både gamle og yngre. Jeg har sett en i 30-årene som trengte hjelp av ungene sine for å se om det var trygt å kjøre inn på en forkjørsvei.

Jeg opplever livsfarlige forbikjøringer og vikepliktsbrudd hver uke. 

Det jeg anbefaler er at du melder fra om slike hendelser. Skriv opp nummer, ring politiet (på ikke-nød nummeret) og forklar situasjonen. Har de en sløv dag fikser de med en gang, hvis ikke loggøfer de det til senere.

Har du dashcamera er det ennå bedre. Da kan du sende videoen videre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...