AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #1 Skrevet 27. oktober 2017 Noen som har erfaring med coach eller er en coach? Hva kan de hjelpe til med? Og hvor går grensa for hva de kan hjelpe til med, vis det er noen? Er det stor forskjell på coaching utdannelsen? Har fått tilbud om hjelp til traumer fra en kompis som er utdannet coach, ingen tilleggs utdanning. Er litt skeptisk da utdannelsen han har tatt kun er 1 år og han har ikke noe særlig erfaring. Jeg har gått til psykolog der psykologen gjorde ting mye vanskeligere for meg, en av de verste periodene i livet mitt. Vet det er forskjell på psykolog og coach altså, men er så redd det skjer igjen, derfor er jeg veldig skeptisk. Jeg er ingen enkel sak. Jeg har også gått til et senter der de var spesialister på det jeg har vært i gjennom og egne erfaringer, så jeg har fått mye hjelp der med de største problemene mine. Anonymkode: 72319...61a
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #2 Skrevet 27. oktober 2017 Du bør iallefall styre unna coach hvis en psykolog som har så lang og omfattende utdannelse gjorde det verre for deg. Er du sikker på det ikke bare føltes slik fordi dere rippet opp i gamle sår? Anonymkode: 8edb0...c7e 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #3 Skrevet 27. oktober 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du bør iallefall styre unna coach hvis en psykolog som har så lang og omfattende utdannelse gjorde det verre for deg. Er du sikker på det ikke bare føltes slik fordi dere rippet opp i gamle sår? Anonymkode: 8edb0...c7e Ja tenker litt det samme også. Godt mulig jeg var veldig uheldig med psykologen, men poenget var vel at jeg vet at feil behandling kan være skadelig, i hvertfall i mitt tilfelle. Hun snakket om det som hadde skjedd og skjedde, men akkurat den delen følge jeg ikke noe ubehag da jeg var midt oppi det. Har vært hos en til psykolog og en psykiater, men gikk ikke der så lenge. Det eneste som fungere på meg var senteret jeg var på, og vet flere har de samme erfaringen som meg. Ser liksom for meg at en coach hjelper til med helt andre ting og ikke tunge traumatiske hendelser. Heller mer som en veileder i livet med eks stresshåndtering, oppnå mål, positive tanker osv. Han er så pågående i tillegg. Er en god kompis av meg og vi prater en del sammen, men han nevner dette hver gang. Det begynner å bli litt slitsom og tviler på at han er i stand til å hjelpe meg slik han mener. Jeg har jo ikke så mye peiling på hva en coach gjør eller ikke gjør, så flott om noen kunne forklart meg litt rundt dette og om coacher egentlig tar seg hånd om traumer. Anonymkode: 72319...61a
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #4 Skrevet 27. oktober 2017 Når du snakker kun om trener, er det vanskelig å vite hva du mener. Det kan være alt fra personlig trener på treningssenter til trener innen skihopp Anonymkode: f3e74...78b
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #5 Skrevet 27. oktober 2017 Ingen som vet noe? Anonymkode: 72319...61a
Dristu Skrevet 27. oktober 2017 #6 Skrevet 27. oktober 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen som har erfaring med coach eller er en coach? Hva kan de hjelpe til med? Og hvor går grensa for hva de kan hjelpe til med, vis det er noen? Er det stor forskjell på coaching utdannelsen? Har fått tilbud om hjelp til traumer fra en kompis som er utdannet coach, ingen tilleggs utdanning. Er litt skeptisk da utdannelsen han har tatt kun er 1 år og han har ikke noe særlig erfaring. Jeg har gått til psykolog der psykologen gjorde ting mye vanskeligere for meg, en av de verste periodene i livet mitt. Vet det er forskjell på psykolog og coach altså, men er så redd det skjer igjen, derfor er jeg veldig skeptisk. Jeg er ingen enkel sak. Jeg har også gått til et senter der de var spesialister på det jeg har vært i gjennom og egne erfaringer, så jeg har fått mye hjelp der med de største problemene mine. Anonymkode: 72319...61a En coach skal i utgangspunktet ikke være en terapeut. En coach skal kunne hjelpe mennesker eller bedrifter til å bli den beste utgaven av seg selv, men når det handler om behandlig av traumer har ikke en coach kompetanse. I beste fall kan han være en samtalepartner som kan stille noen gode spørsmål til deg som får deg til å tenke i litt andre baner, men han kan ikke drive noen form for behandling av traumer. Jeg syns det er litt skummelt at han påtar seg å hjelpe deg med traumer som coach. Men hva er det han tenker at han kan hjelpe deg med? Og er dette noe han mener du skal betale for? Jeg ville ikke basert meg på at kompisen min, som kun har tatt 1års utdannelse innad coaching, skulle kunne hjulpet meg. Jeg vet ikke helt hva traumene dine kommer av, hadde jeg visst det kunne det vært enklere å forelå andre muligheter til deg enn psykolog, om det er sånn at du absolutt ikke vil til psykolog igjen. Men mest av alt kan det hende at en psykolog er best for deg, bare du finner en som passer for deg. 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #7 Skrevet 27. oktober 2017 1 time siden, Dristu skrev: En coach skal i utgangspunktet ikke være en terapeut. En coach skal kunne hjelpe mennesker eller bedrifter til å bli den beste utgaven av seg selv, men når det handler om behandlig av traumer har ikke en coach kompetanse. I beste fall kan han være en samtalepartner som kan stille noen gode spørsmål til deg som får deg til å tenke i litt andre baner, men han kan ikke drive noen form for behandling av traumer. Jeg syns det er litt skummelt at han påtar seg å hjelpe deg med traumer som coach. Men hva er det han tenker at han kan hjelpe deg med? Og er dette noe han mener du skal betale for? Jeg ville ikke basert meg på at kompisen min, som kun har tatt 1års utdannelse innad coaching, skulle kunne hjulpet meg. Jeg vet ikke helt hva traumene dine kommer av, hadde jeg visst det kunne det vært enklere å forelå andre muligheter til deg enn psykolog, om det er sånn at du absolutt ikke vil til psykolog igjen. Men mest av alt kan det hende at en psykolog er best for deg, bare du finner en som passer for deg. Tusen takk svar. Er det inntrykket jeg har om en coach og tenker at der går grenser for hva han kan hjelpe meg med. Men jeg har jo ikke så mye erfaring rundt det med coaching. Han sier ikke konkret hva han kan hjelpe meg med annet enn å på en måte bli kvitt alle traumene mine og bli "frisk" fra alle plagene mine. Han sier de fleste coacher behandler traumer. Ja, hadde nok måtte betale for det. Han virker nærmest besatt av å hjelpe meg. Tusen takk for det. Jeg går til et senter der jeg får god hjelp vis jeg trenger og gått der i lang tid hvor de har god kompetanse innenfor dette området. Men kompisen min mener at det ikke hjelper og at jeg ikke ser helt "klart", selv om jeg mener selv det har hjulpet meg utrolig mye på de fleste områder. Lever i dag et ganske så normalt og godt liv. Anonymkode: 72319...61a
Eneri Skrevet 27. oktober 2017 #8 Skrevet 27. oktober 2017 Jeg syns du skal holde deg til opplegget du har og ikke blande coach-kompisen din inn i det. Hvis du vil avvise maset hans, kan du bare si at du ikke vil blande god kompis og behandler. De skal ha ulike roller i livet ditt. Syns også det virker som han tror et års utdannelse gjør ham til verdensmester på traumebehandling. Merkelig!!!
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #9 Skrevet 27. oktober 2017 37 minutter siden, Eneri skrev: Jeg syns du skal holde deg til opplegget du har og ikke blande coach-kompisen din inn i det. Hvis du vil avvise maset hans, kan du bare si at du ikke vil blande god kompis og behandler. De skal ha ulike roller i livet ditt. Syns også det virker som han tror et års utdannelse gjør ham til verdensmester på traumebehandling. Merkelig!!! Takk for svar ja har sagt dette med kompis noen ganger samt at jeg er veldig skeptisk til ny behandling når jeg får/har fått annen hjelp + tidligere erfaringer. Men det blir dessverre et tema når vi er sammen. Ja, føler litt det samme, men vil ikke tråkke på han da han ofte tar ting som kritikk. Han mener han sitter med den riktige kunnskapen. Jeg kan liksom ikke si så mye da jeg hverken kan så mye om det eller finner noe om det på nette om coach og traumer. Anonymkode: 72319...61a
Dristu Skrevet 28. oktober 2017 #10 Skrevet 28. oktober 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk svar. Er det inntrykket jeg har om en coach og tenker at der går grenser for hva han kan hjelpe meg med. Men jeg har jo ikke så mye erfaring rundt det med coaching. Han sier ikke konkret hva han kan hjelpe meg med annet enn å på en måte bli kvitt alle traumene mine og bli "frisk" fra alle plagene mine. Han sier de fleste coacher behandler traumer. Ja, hadde nok måtte betale for det. Han virker nærmest besatt av å hjelpe meg. Tusen takk for det. Jeg går til et senter der jeg får god hjelp vis jeg trenger og gått der i lang tid hvor de har god kompetanse innenfor dette området. Men kompisen min mener at det ikke hjelper og at jeg ikke ser helt "klart", selv om jeg mener selv det har hjulpet meg utrolig mye på de fleste områder. Lever i dag et ganske så normalt og godt liv. Anonymkode: 72319...61a Coaching var en del av et studium jeg tok engang, og det høres ut som kompisen din har misforstått coach-konspetet og har en overdrevent stor tro på egne evner. Ut i fra det du skriver her virker de som om at kompisen din tar veldig lett på traumer, og ikke egentlig skjønner hva det er. Bra at du får hjelp, og godt å høre at det hjelper. Og det høres ut som at du ser mye klarere enn kompisen din
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #11 Skrevet 28. oktober 2017 5 timer siden, Dristu skrev: Coaching var en del av et studium jeg tok engang, og det høres ut som kompisen din har misforstått coach-konspetet og har en overdrevent stor tro på egne evner. Ut i fra det du skriver her virker de som om at kompisen din tar veldig lett på traumer, og ikke egentlig skjønner hva det er. Bra at du får hjelp, og godt å høre at det hjelper. Og det høres ut som at du ser mye klarere enn kompisen din Takk Ja tenker at traumer er et svært komplekst "tema" og stusser litt over det kompisen min sier. Han har allerede sagt ting som har såret meg veldig som jeg vil tro er mangel på kunnskap rundt dette, men velger å tro at det et godt ment. Han sa blant annet at jeg skal være glad for det jeg har gått igjennom og at det var jeg som tillot meg selv det å bli påført det jeg gikk igjennom, jeg var åpen for det. Dette er altså traumer fra jeg var barn til ungdom som fulgte meg inn i det voksne liv, som voksne mennesker utsatte meg for. Jeg er faktisk litt redd for hva kompisen min faktisk kan gjøre mot andre som er i en mye mer sårbar situasjon enn meg, vis han tror han har evner over det han har slik jeg forstår utfra hva en coach gjør. Er det noen organisasjoner man kan snakke med ang dette som kan prate med han? Han sier at de fleste coacher ikke snakker om at de kan hjelpe med traumer og det er grunnen til at jeg ikke finner noe på nettet om det. Anonymkode: 72319...61a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå