Gå til innhold

Jernmangel av selvskading?

Fremhevede innlegg

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Idag fikk jeg en ny episode med selvskading som ble trigget av avisning. Avvisningen fikk meg til å devaluere meg selv, og til å føle meg trist, såret, skyldig og som en dårlig person. 

(Ja, jeg ville sagt at jeg er syk. Var utsatt for komplekse traumer som barn pga omsorgssvikt og har nå diagnosen: "Uspesifisert reaksjon på alvorlig belastning")

Men etter selvskadingen tok jeg og la papir over kuttene på armene. Etter ca. 2 timer skulle jeg ta vekk papiret, og blodet piplet fortsatt. Så jeg måtte sette på plaster. 

Er det noen som har fått jernmangel av selvskading? Er det vanlig? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil begynne å si at jeg vet hvordan du har det med selvskadingsproblematikken. Håper det ordner seg for deg og at du får hjelp for dette. Selvskading kan fort eksalere, det vet jeg fra egen erfaring.

Det skal nok en del selvskading og blodtap over tid, men har hørt det skje med folk ja. Dette har vært ganske ekstreme tilfeller da. Jeg hadde jernmangel av andre grunner. Nå skal jeg være forsiktig med å si for mye her for all selvskading er jo fryktelig ille! Ingenting å si på det, så ikke misforstå. Jeg vet ikke noe om hvor langt du er kommet i selvskadingen, så det blir mye synsing. Hvis det er mer "overfladiske" sår så er nok sjansen for jernmangel veldig liten. Hvis du begynner å komme ned i fett-vev og treffe større blodvener enn de som ligger helt øverst i huden er det nok mer sannsynlig at dette over tid vil føre til jernmangel. En måte å få en ide om dette på er at blodet kommer fortere ut og "pulserer" litt mer ut av såret. Litt vanskelig å forklare, men dette handler om forskjellen mellom vener og arterier. Hvis det pumper og fosser ut ukontrolerbart skal man jo selvfølgelig ringe etter hjelp med en gang for da har man skadet seg virkelig alvorlig.

Er ikke unormalt at det pipler en stund etterpå. Sist gang jeg skadet meg selv blødde såret innimellom nesten to dager etterpå. Det skader ikke å ta ekstra jern-tabletter hvis du er bekymret. Jeg tar jern av andre grunner, men vet jo at det er smart pga. selvskading innimellom i tillegg.

Anonymkode: 39f5f...0e1

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vil begynne å si at jeg vet hvordan du har det med selvskadingsproblematikken. Håper det ordner seg for deg og at du får hjelp for dette. Selvskading kan fort eksalere, det vet jeg fra egen erfaring.

Det skal nok en del selvskading og blodtap over tid, men har hørt det skje med folk ja. Dette har vært ganske ekstreme tilfeller da. Jeg hadde jernmangel av andre grunner. Nå skal jeg være forsiktig med å si for mye her for all selvskading er jo fryktelig ille! Ingenting å si på det, så ikke misforstå. Jeg vet ikke noe om hvor langt du er kommet i selvskadingen, så det blir mye synsing. Hvis det er mer "overfladiske" sår så er nok sjansen for jernmangel veldig liten. Hvis du begynner å komme ned i fett-vev og treffe større blodvener enn de som ligger helt øverst i huden er det nok mer sannsynlig at dette over tid vil føre til jernmangel. En måte å få en ide om dette på er at blodet kommer fortere ut og "pulserer" litt mer ut av såret. Litt vanskelig å forklare, men dette handler om forskjellen mellom vener og arterier. Hvis det pumper og fosser ut ukontrolerbart skal man jo selvfølgelig ringe etter hjelp med en gang for da har man skadet seg virkelig alvorlig.

Er ikke unormalt at det pipler en stund etterpå. Sist gang jeg skadet meg selv blødde såret innimellom nesten to dager etterpå. Det skader ikke å ta ekstra jern-tabletter hvis du er bekymret. Jeg tar jern av andre grunner, men vet jo at det er smart pga. selvskading innimellom i tillegg.

Anonymkode: 39f5f...0e1

Tusen takk for langt og utfyllende svar. 

Til nå er kuttene ikke så dype, men de blør mye likevel. Det renner jo overalt med mindre jeg tar på papir med en gang. Har drevet med det ca 1 år (men det har ikke skjedd daglig eller ukentlig liksom, men likevel veldig mange ganger)

Men det er noe herk hele greia. Det er jo en metode å rømme på. Forsvinne vekk fra følelsene, men det er ikke riktig metode. I lengden blir det bare verre, men akkurat når det pågår så forsvinner smerten. 

Jeg må lære meg å kontrollere følelsene på en annen måte. 

Sender deg en klem❤️, og håper at du også får hjelp. Ingen skal måtte ha det så vondt som dette.

Anonymkode: 01c43...19d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Kjære trådstarter

Jeg må dessverre stenge tråden din. Årsaken til det er at vi moderatorer ikke kan passe tråden din konstant og luke ut svar du kan få som kan være skadelig for deg i den situasjonen du er i nå. En annen grunn er at vi ikke vet noe om hvilke kompetanse som ligger til grunn for de svarene du måtte få.

Jeg vil oppfordre deg til å ta kontakt med Mental Helse, som er en telefon- og nettjeneste for alle som trenger noen å snakke eller skrive med noen om livets utfordringer. Du kan ringe til dem døgnet rundt på 116 123 eller benytte deg av nettsiden deres. Her vil du treffe mennesker som du kan prate med og få råd av, og du kan ta kontakt som anonym.

Det skal også være et psykiatritilbud i alle landets kommuner. Hvis du ringer din kommunes servicetorg eller ser på hjemmesiden til hjemkommunen din, skal du finne info om dette. Her skal man kunne få noen å snakke med og hjelp videre.

Lykke til!

Dark Angelina, mod.

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...