AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #1 Skrevet 26. oktober 2017 Jeg priker alltid på fingrene rundt neglene. Klarer ikke la være. Ender opp med at huden blir borte og det blir sår. Jeg merker ikke alltid at jeg gjør det, og det er verst når jeg er stresset eller nervøs, men også bare når jeg ikke gjør noe annet med hendene. Det er utrolig irriterende, for enten så begynner jeg å blø eller så blir det vondt å ta på stedet. Tror jeg har gjort det hele livet. Noen andre som har gjort det? Hvordan klarte dere å slutte? Anonymkode: 9f055...c39
Edinbruh Skrevet 26. oktober 2017 #2 Skrevet 26. oktober 2017 Har samme problemet. Går litt opp og ned i perioder. Noen ganger klarer jeg å la mer være, men som du sier blir det ofte til at man gjør det ganske underbevisst ved stress. Noen ganger blir fingrene nesten gjengrodd igjen, men huden rundt neglene er ofte nesten permanent rød og irritert i perioder. Vet dessverre ikke om noen quick fix på dette. Dette går jo under noe som heter "compulsive behaviour" som diskuteres som noe lignende OCD-atferd. Hvis du synes det er ille nok er det beste håpet å søke hjelp hos psykolog som har erfaring innenfor slik atferd for å finne metoder for å komme ut av vanen. Hvis man tygger negler finnes det jo en type salve man kan ta på som smaker vondt, men dette funker jo ikke for hud-pirking dessverre.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #3 Skrevet 27. oktober 2017 19 timer siden, Edinbruh skrev: Har samme problemet. Går litt opp og ned i perioder. Noen ganger klarer jeg å la mer være, men som du sier blir det ofte til at man gjør det ganske underbevisst ved stress. Noen ganger blir fingrene nesten gjengrodd igjen, men huden rundt neglene er ofte nesten permanent rød og irritert i perioder. Vet dessverre ikke om noen quick fix på dette. Dette går jo under noe som heter "compulsive behaviour" som diskuteres som noe lignende OCD-atferd. Hvis du synes det er ille nok er det beste håpet å søke hjelp hos psykolog som har erfaring innenfor slik atferd for å finne metoder for å komme ut av vanen. Hvis man tygger negler finnes det jo en type salve man kan ta på som smaker vondt, men dette funker jo ikke for hud-pirking dessverre. Det er nok ikke noe verken en lege eller en psykolog vil ta seg tid til. Det går jo ikke direkte ut over hverdagen min, sånn bortsett fra at jeg har vondt i fingertuppene, og det sikkert er litt ekkelt for folk å se at jeg gjør det. Anonymkode: 9f055...c39
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #4 Skrevet 27. oktober 2017 Når du er hjemme, kanskje du kan ha plaster rundt alle fingrene? Anonymkode: 59605...ade
Edinbruh Skrevet 28. oktober 2017 #5 Skrevet 28. oktober 2017 På 27.10.2017 den 18.36, AnonymBruker skrev: Det er nok ikke noe verken en lege eller en psykolog vil ta seg tid til. Det går jo ikke direkte ut over hverdagen min, sånn bortsett fra at jeg har vondt i fingertuppene, og det sikkert er litt ekkelt for folk å se at jeg gjør det. Anonymkode: 9f055...c39 Du måtte nok vært villig til å betale selv hos psykolog, noe som er lite vits i når det ikke er veldig ille som du sier. Men er nok noen spesialisert innenfor området som gjerne ville hjulpet. Dette er atferd som kan bli ganske ille tross alt.
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #6 Skrevet 28. oktober 2017 1 minutt siden, Edinbruh skrev: Du måtte nok vært villig til å betale selv hos psykolog, noe som er lite vits i når det ikke er veldig ille som du sier. Men er nok noen spesialisert innenfor området som gjerne ville hjulpet. Dette er atferd som kan bli ganske ille tross alt. Som student er nok ikke det et alternativ, selv om det kanskje burde vært det siden det er i denne perioden jeg stresser mest. Jeg prøvde å teipe fingrene, men det ble bare til at jeg til slutt rev av teipen.. Anonymkode: 9f055...c39
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #7 Skrevet 28. oktober 2017 Hvis det er mest når du sitter hjemme kan det fungere å ha hendene opptatt med håndarbeid el. Anonymkode: 2544d...345
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #8 Skrevet 28. oktober 2017 Du kan også ha på deg tynne hansker inne i en periode, for å bryte vanen. Anonymkode: e2330...d2b
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #9 Skrevet 28. oktober 2017 AB over her - også kan du f.eks erstatte pirkingen med en stressball eller noe. Anonymkode: e2330...d2b
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2017 #10 Skrevet 28. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er mest når du sitter hjemme kan det fungere å ha hendene opptatt med håndarbeid el. Anonymkode: 2544d...345 Jeg har faktisk delvis brukt det som distraksjon, ja, så det er et bra tips! Enten strikking eller sånne enkle spill på mobilen. Men av og til blir trangen for stor, så det funker ikke. Det funker også dårlig når jeg leser eller skriver notater. Og selvfølgelig på forelesning og i timer og sånn. Anonymkode: 9f055...c39
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå