Gå til innhold

Kausjonist for student


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg lurte på om det er mulig for en student å kjøpe bolig om man stiller med en av foreldrene som kausjonist? 
Jeg har 200 k i egenkapital og en jobb som gir ca 5000 k i mnd + studielån på 8 k. 

Anonymkode: bcb2e...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Studielånet regnes som inntekt, det gjorde hvertfall den banken jeg søkte lån fra.

Uansett; jeg har en god del mer enn deg i egenkapital, og tjener minst dobbelt så mye som deg hver måned, i tillegg til lånekassen. Jeg fikk et nei fra DNB, til tross for kausjonist, på grunnlag av at jeg ikke hadde fast jobb. Jeg spurte om huslån på en million. Du kan prøve deg, men det blir bare vanskeligere og vanskeligere å få lån. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pavilion skrev:

Studielånet regnes som inntekt, det gjorde hvertfall den banken jeg søkte lån fra.

Uansett; jeg har en god del mer enn deg i egenkapital, og tjener minst dobbelt så mye som deg hver måned, i tillegg til lånekassen. Jeg fikk et nei fra DNB, til tross for kausjonist, på grunnlag av at jeg ikke hadde fast jobb. Jeg spurte om huslån på en million. Du kan prøve deg, men det blir bare vanskeligere og vanskeligere å få lån. 

Så du hadde ikke jobb? Hadde du noe lån? 

Anonymkode: bcb2e...5ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er student og fikk boliglån ved at mine foreldre var medlånetakere. Hadde 200k i egenkapital, 300k i studielån og så godt som null i inntekt. 

Anonymkode: 3b7c7...626

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du hadde ikke jobb? Hadde du noe lån? 

Anonymkode: bcb2e...5ce

Les en gang til du....

Anonymkode: 1c35e...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 hours ago, AnonymBruker said:

Hei. Jeg lurte på om det er mulig for en student å kjøpe bolig om man stiller med en av foreldrene som kausjonist? 
Jeg har 200 k i egenkapital og en jobb som gir ca 5000 k i mnd + studielån på 8 k. 

Anonymkode: bcb2e...5ce

Hvorfor ønsker du å kjøpe bolig, når du egentlig ikke har råd til det, og det er høyst usikkert om boligprisene vil stige eller synke i løpet av de neste fem årene?

De tidene da prisen på en leilighet doblet seg i løpet av en femårsperiode er nok over nå. Ikke for det, man vet jo aldri. Men det er virkelig gambling i dagens marked.

Jeg hadde ikke gjort det. Men jeg er så gammel at jeg har opplevd to perioder der boligprisene gikk ned, med påfølgende økonomisk fallitt for ganske mange mennesker.

Endret av T-Rex
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, T-Rex skrev:

Hvorfor ønsker du å kjøpe bolig, når du egentlig ikke har råd til det, og det er høyst usikkert om boligprisene vil stige eller synke i løpet av de neste fem årene?

De tidene da prisen på en leilighet doblet seg i løpet av en femårsperiode er nok over nå. Ikke for det, man vet jo aldri. Men det er virkelig gambling i dagens marked.

Jeg hadde ikke gjort det. Men jeg er så gammel at jeg har opplevd to perioder der boligprisene gikk ned, med påfølgende økonomisk falitt for ganske mange mennesker.

Takk! 

Ts. Les dette!!!!

Anonymkode: b8c2c...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, T-Rex skrev:

Hvorfor ønsker du å kjøpe bolig, når du egentlig ikke har råd til det, og det er høyst usikkert om boligprisene vil stige eller synke i løpet av de neste fem årene?

De tidene da prisen på en leilighet doblet seg i løpet av en femårsperiode er nok over nå. Ikke for det, man vet jo aldri. Men det er virkelig gambling i dagens marked.

Jeg hadde ikke gjort det. Men jeg er så gammel at jeg har opplevd to perioder der boligprisene gikk ned, med påfølgende økonomisk falitt for ganske mange mennesker.

 

Folk ønsker naturligvis å kjøpe sin egen bolig. Det er ikke noe merkelig det? Mye bedre å bo i en leilighet som man selv eier og betale ned på lånet, enn å betale husleie til en huseier. Faller prisene så faller de, og stiger prisene så gjør de det. Men hvis alle skulle la være å kjøpe pga. bekymringer rundt dette, så hadde det ikke gått så bra. Ut i fra hvordan du skriver så virker du gammel nok til å forstå dette. Om TS har nok penger til å betjene lånet, det er det banken og prisen på boligen som avgjør. Men det finnes banker som er villige til å låne ut penger så lenge en utdanner seg til et yrke hvor det er lett å få jobb. Og med foreldre som kausjonister så er jo bankene sikret uansett.

Anonymkode: a98e0...f30

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, AnonymBruker said:

 

Folk ønsker naturligvis å kjøpe sin egen bolig. Det er ikke noe merkelig det? Mye bedre å bo i en leilighet som man selv eier og betale ned på lånet, enn å betale husleie til en huseier. Faller prisene så faller de, og stiger prisene så gjør de det.

Anonymkode: a98e0...f30

Sant nok. Det som spiller en rolle, er på hvilket tidspunkt en går inn i dette løpet. Går du inn når prisene er på topp, og så faller, da er du en taper, økonomisk. Jeg har gjort det, så jeg vet noe om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Studielån ble regnet som inntekt av DNB da jeg søkte om lån også.

Her kommer det an på hvor mye du skal låne, jobbutsikter etter endt utdanning og økonomien til din kausjonist (eventuelt medlåntager). 

Anonymkode: 72839...96b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samboer og jeg var i sparebanken i går. vi har et år igjen av studiene. Han har jobb fra august av. Både han og jeg har en liten biintenk ved siden av studielånet. vi fikk lån på 2,5 mill. 

Anonymkode: c9f57...524

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

samboer og jeg var i sparebanken i går. vi har et år igjen av studiene. Han har jobb fra august av. Både han og jeg har en liten biintenk ved siden av studielånet. vi fikk lån på 2,5 mill. 

Anonymkode: c9f57...524

Dere er jo to stykker. Da blir regnestykket selvsagt et helt annet. 

Anonymkode: e219e...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg lurte på om det er mulig for en student å kjøpe bolig om man stiller med en av foreldrene som kausjonist? 
Jeg har 200 k i egenkapital og en jobb som gir ca 5000 k i mnd + studielån på 8 k. 

Anonymkode: bcb2e...5ce

Har du inntekt til å betale utgifter?

Lån

Husleie

Strøm 

Forsikring

Tlf

Mat

Uforutsette utg

Sparing

Har du dekning for dette?

Anonymkode: 5ab8d...4f4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

samboer og jeg var i sparebanken i går. vi har et år igjen av studiene. Han har jobb fra august av. Både han og jeg har en liten biintenk ved siden av studielånet. vi fikk lån på 2,5 mill. 

Anonymkode: c9f57...524

Jeg er ikke TS, men har et lite spørsmål tilknyttet du som skrev dette. Hva er deres egenkapital og månedtlige inntekt før skatt? Jeg og samvoer vurderer å søke lån, men har ikke stor egenkapital og heller ikke stor inntekt, så synes det er interessant å høre andres tilfeller :-)

Håper på svar! :-)

Anonymkode: b4f71...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.10.2017 den 19.21, AnonymBruker skrev:

Jeg er student og fikk boliglån ved at mine foreldre var medlånetakere. Hadde 200k i egenkapital, 300k i studielån og så godt som null i inntekt. 

Anonymkode: 3b7c7...626

Hvordan klarer du å betale lånet hver måned da? Er det foreldrene dine som betaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å kjøpe bolig som student i dag, for å tro man skal ha en verdiøkning de kommende 3 - 5 årene man studerer, og så selge med millionoverskudd, er ikke et realistisk scenario.

Vi er flere som har opplevd det @T-Rex snakker om. Noen av oss kom gjennom det uten revet skinn, - fordi vi hadde litt flaks og hadde kjøpt for å bo (lenge), ikke for å høste gevinst i løpet av få år.

Anonymkode: f2bb1...5fe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, AnonymBruker said:

Vi er flere som har opplevd det @T-Rex snakker om. Noen av oss kom gjennom det uten revet skinn, - fordi vi hadde litt flaks og hadde kjøpt for å bo (lenge), ikke for å høste gevinst i løpet av få år.

Anonymkode: f2bb1...5fe

Det er jo dette folk burde kjøpe - å kjøpe for å bo, som du sier. Vi er jo ikke akkurat eiendomsinvestorer hele gjengen. Å kjøpe seg en ørliten leilighet som det er null rom for å vokse litt i gir ikke mye mening i mitt hode. Til og med om en blir boende alene og ikke får barn så er det ikke greit å bo årevis i en studioleilighet.

Anonymkode: e219e...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...