Gå til innhold

Unødvendig med høstferie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har høstferien blitt overflødig i dagens samfunn? 

En gsng i tiden var det jo nødvendig med denne "potet-ferien" ettersom ganske mange hadde sine egne potet-åker eller lignende, så dette var med som en slags "arbeidsferie" for barn og ungdommer.            

Men dette er vel strengt tatt ikke lenger nødvendig i dag, og barn ungdommerhar jo nylig vært igjennom en temmelig lang sommerferie... 

Anonymkode: 9b57a...0ef

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes den er ganske unødvendig. Høstsemesteret er kort nok som det er. Ungene har knapt kommet igang etter sommerferien før det er høstferie. 

(Gamlisadvarsel: ) Da jeg gikk på barneskolen på 80/90-tallet hadde vi ikke høstferie, men fri i to dager (torsdag og fredag) i forbindelse med noe som het noe med "lærerstemne" eller noe sånt. Det var helt ok, to fridager er mer enn nok, og en grei liten pause. Men en hel uke synes jeg er totalt unødvendig. 

Anonymkode: 6800b...9dc

• Liker 1
Skrevet

nei,

Anonymkode: 5a03a...c55

• Liker 3
Skrevet

Syntes det er helt greit å la skoleungdom få ha den, de kommer tidsnok til arbeidslivet der det ikke er mye snakk om ferie :) 

Anonymkode: e0843...f32

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

nei,

Fordi....? :P

Gjest tidevann
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syntes det er helt greit å la skoleungdom få ha den, de kommer tidsnok til arbeidslivet der det ikke er mye snakk om ferie :) 

Er du morsom? Har vi ikke ferie i arbeidslivet? Herregud så bortskjemte vi er blitt i dette landet. Vi har fire ukers (noen mer) sommerferie, og massevis med hellig dager. Mye vil ha mer. Tydeligvis...... 

Skrevet

Nei.

Anonymkode: a84f3...7dc

• Liker 3
Skrevet

Antall undervisningstimer i et skoleår skal jo oppfylles og det skal gå opp med mengden lærekrefter man har tilgjengelig. Hvis man ikke tar ut høstferien (og vinterferien, for den del), vil man måtte avvikle enda lengre jule-, påske- eller sommerferie. Vet ikke om det er så veldig praktisk, akkurat. Tror igrunnen det kan være greit med dette ukesavbrekket, jeg. 

Høstferiens funksjon med å frigjøre arbeidskraft til onnearbeid har vel ikke vært aktuell på styggmange år. Høstferien nå er jo langt senere på høsten enn den var på 80-/90-tallet. Mens høstferien i år var uke 40/41, var samme ferie gjerne i uke 38 før. 

Anonymkode: 2adff...117

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, tidevann skrev:

Er du morsom? Har vi ikke ferie i arbeidslivet? Herregud så bortskjemte vi er blitt i dette landet. Vi har fire ukers (noen mer) sommerferie, og massevis med hellig dager. Mye vil ha mer. Tydeligvis...... 

Joda, mange har ferie, men de fleste har på langt nær så mye ferie som en gjennomsnittlig skoleungdom, slik det også bør være. Man blir tidsnok voksen :)

Og det er slett ikke alle i arbeislivet som har ferie i praksis. Mange på ulike typer midlertidige stilinger osv. har ikke råd til å ta seg ferie. Videre har du mange innen IT, ingeniørfag, finans, juss osv. som i praksis ikke kan ta seg ferie fordi kravene er store. 

• Liker 7
Skrevet
3 minutes ago, AnonymBruker said:

Fordi....? :P

Fordi.

• Liker 2
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 659ab...b19

• Liker 3
Gjest tidevann
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Joda, mange har ferie, men de fleste har på langt nær så mye ferie som en gjennomsnittlig skoleungdom, slik det også bør være. Man blir tidsnok voksen :)

Og det er slett ikke alle i arbeislivet som har ferie i praksis. Mange på ulike typer midlertidige stilinger osv. har ikke råd til å ta seg ferie. Videre har du mange innen IT, ingeniørfag, finans, juss osv. som i praksis ikke kan ta seg ferie fordi kravene er store. 

Herregud....

Skrevet
Just now, tidevann said:

Herregud....

Yes, la oss behandle 6 åringer som de er 19!!

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, tidevann skrev:

Herregud....

Blasfemi. 

• Liker 2
Gjest tidevann
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Yes, la oss behandle 6 åringer som de er 19!!

Hva snakker du om egentlig? Lol... 

Gjest C.Tramell
Skrevet

Ja, jeg synes den er unødvendig. Den kommer så kort tid etter sommerferien at det ikke egentlig er behov for ferie, og den skaper masse styr for de mange foreldrene som hverken kan ta ut ferie da eller har familie som kan steppe inn som barnevakter. I tillegg til det skapes det et forventningspress om sydenturer og jeg vet ikke hva. Det er liksom ikke det helt store å reise på hytta når du vet at resten av klassen din er i London, New York eller på Lanzarote. Unødvendig pengesluk av en tulleferie. 

Skrevet
1 minute ago, tidevann said:

• Liker 2
Skrevet

Jeg elsker høstferien. Både for min egen del (selv om jeg sjelden har fri ;) ) men aller mest for barna. Har barn i alderen 8-17 år og min erfaring er at høsten kommer brått og brutalt, og i tillegg er semesteret enormt kompakt, uten en eneste rød dag. Så her hos oss er jeg glad for høstferien og opplever den som et velkomment pust i bakken for både store og små. For de som ikke har mulighet til å ta fri er det barnehage/SFO/AKS fram til 4. klasse, og ofte er det aktiviteter tilpasset høstferien- så noen stor barnevaktproblematikk er det heller ikke.

Skal vi kutte en ukes ferie, kan vi like gjerne ta fra sommerferien.

Anonymkode: 1640e...9f2

• Liker 3
Gjest C.Tramell
Skrevet
3 minutes ago, AnonymBruker said:

For de som ikke har mulighet til å ta fri er det barnehage/SFO/AKS fram til 4. klasse, og ofte er det aktiviteter tilpasset høstferien- så noen stor barnevaktproblematikk er det heller ikke.

Anonymkode: 1640e...9f2

Det hørtes veldig fint og flott ut, men har du noen gang sendt barnehageungene dine til en nesten tom barnehage eller prøvd å overtale en tredjeklassing til å tilbringe høstferien på SFO når alle vennene hans er på ferie? Det har jeg og det føltes ikke godt. Den ene barnehagen som var privat hadde dessuten stengt i alle skoleferier. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...