AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #1 Skrevet 26. oktober 2017 https://www.vg.no/nyheter/meninger/norsk-politikk/fra-en-samisk-bestemor-jeg-er-rasende/a/24172466/ Jeg bare lurer, har det vært ekstremt mye mobbing av samer blant politikere og journalister i det siste? Og har vi hvite drevet med en "massiv, kollektiv, selvrettferdig hvit hånlatter"? Jeg har i alle fall ikke fått det med meg.. Det er lett å slenge rundt seg med negativitet, men å henvise til det de snakker om er visst vanskelig. Så klart jeg har fått med meg at Jensen brukte indianerkostyme, og at noen samer ble fornærmet over dette. Og at mange "hvite" nordmenn (for å bruke Eira sitt uttrykk) og samer ikke skjønte helt dramaet rundt dette. Men mobbing..? Da har det i så fall gått begge veier. Utover det har jeg ikke sett noe mobbing av samer i mediabildet? At Eira selv påberoper seg at samene vet hvordan de skal oppføre seg med verdighet og anstendighet, men i samme innlegget snakker om raser, og da negativt om hvite, og i tillegg skriver at mennesker i redaksjoner og kontorer (??) tror de er no spesielt, men at de egentlig bare er en gjeng tusseladder med nisselua godt trukket nedover ørene... Ja, jeg vet ikke helt jeg, men jeg syns ikke det er mye verdighet og anstendighet over å skrive sånne ting om andre... Anonymkode: 73ab1...36c
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #2 Skrevet 26. oktober 2017 Samer bryr seg ikke om indianerkostymer og debatten. Jeg tenkte ikke engang over at jensen brukte det... Men jeg tror visse mennesker kanskje liker mobbedebatter ekstra godt og henger seg over dem Anonymkode: bb214...f0f 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #3 Skrevet 26. oktober 2017 Ser ikke samer på seg selv som hvit? Hva da? asiatere,afrikanere? Anonymkode: 731e1...84d
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #4 Skrevet 26. oktober 2017 Urbefolkning Anonymkode: d853c...85f
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #5 Skrevet 26. oktober 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Urbefolkning Anonymkode: d853c...85f Og det er ikke hvit? Anonymkode: 45ae6...2c4 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #6 Skrevet 26. oktober 2017 Mitt inntrykk er at folk stiller seg helt nøytrale til samer. Når er samer et samtaletema? Jeg vet godt at kulturen deres har fått gjennomgå frem til rundt 1980, men dette begynner å bli en stund siden nå. Man må nesten være 50+ for å huske noe av dette. Det virker som det er en tendens til at grupperinger som har opplevd undertrykkelse, liker å male på dette lenge i etterkant. Akkurat som at den gamle undertrykkingen er en del av identiten som binder dem sammen. Det er ganske destruktivt. Anonymkode: 0d036...6a2 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #7 Skrevet 26. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ser ikke samer på seg selv som hvit? Hva da? asiatere,afrikanere? Anonymkode: 731e1...84d Dette forundret jeg meg over også. Samer er jo ofte veldig bleke i huden. Kanskje fordi det er lite sol der? Virker som de er blekere enn oss "sørpå". Gir ikke helt mening. Anonymkode: 0d036...6a2
T-Rex Skrevet 26. oktober 2017 #8 Skrevet 26. oktober 2017 (endret) Jeg er en søring, og har aldri egentlig hatt noe forhold til samer som gruppe. Spør noen meg om hva jeg forbinder med samisk, er det musikken til Mari Boine, som jeg liker. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor noen samer innbiller seg at andre nordmenn ser ned på dem. Det kan være at det er annerledes for de som bor i Nord-Norge, men da må noen nesten forklare situasjonen for oss lenger sør i landet. At urbefolkninger historisk har måttet tåle mye dritt, vet vi. Men er det sånn nå? Endret 26. oktober 2017 av T-Rex
HalldirV2 Skrevet 26. oktober 2017 #9 Skrevet 26. oktober 2017 Jeg er stolt av å dele land med den samiske nasjonen. 2
Maleficenta Skrevet 26. oktober 2017 #10 Skrevet 26. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Urbefolkning Anonymkode: d853c...85f Men de er jo ikke urbefolkningen i Norge
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #11 Skrevet 26. oktober 2017 Grunnen til at noen samer innbiller seg at nordmenn ser ned på dem kan være at mange av oss har opplevd svært ubehagelige hendelser, trusler om vold, direkte vold og eller verbal mobbing, håning av kulturen osv. Det gjør ikke at jeg går rundt og leter etter folk som er negative mot samer, de fleste er ikke det, og i dag lærer unger mye mer på skolen enn det vi gjorde (jeg merker veldig forskjell i respekten fra de yngre) men diskriminering, både i lovverket (borte nå for det meste, dog) og i praksis er et faktum. Kort sagt: Du opplever en del dritt som minoritet. Jeg prøver ikke å henge meg så mye opp i det, men når jeg synes noen går for langt, sier jeg i fra. Anonymkode: 48097...fe3 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #12 Skrevet 26. oktober 2017 3 minutter siden, Maleficenta skrev: Men de er jo ikke urbefolkningen i Norge Jo, de ble jo fornorsket! Anonymkode: c47cd...d5f
Maleficenta Skrevet 26. oktober 2017 #13 Skrevet 26. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, de ble jo fornorsket! Anonymkode: c47cd...d5f Nei de er jo ikke det. Samene innvandret jo fra et annet sted. Det var ikke de som var i norge først..
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #14 Skrevet 26. oktober 2017 3 minutter siden, Maleficenta skrev: Men de er jo ikke urbefolkningen i Norge This again. Jeg siterer fra Store norske: Urbefolkning, opprinnelig befolkning i et område som er blitt erobret og kolonisert av andre folk. Betegnelsen har i de senere årene kommet til å erstatte ord som «innfødte», «primitive» og «naturfolk», da disse i stor grad ansees som støtende, etnosentriske og diskriminerende. Tilsvarende engelske betegnelser, som indigenous, native og aborigine, har lang hevd som beskrivende uttrykk. -... Ikke heng deg opp i "ur", begrepet er videre enn som så. Ingen kan nekte for at samer er et naturfolk. Vi deler mange kulturelle likheter med for eks inuitter eller aborginere. Anonymkode: 48097...fe3 1
T-Rex Skrevet 26. oktober 2017 #15 Skrevet 26. oktober 2017 4 minutes ago, AnonymBruker said: Grunnen til at noen samer innbiller seg at nordmenn ser ned på dem kan være at mange av oss har opplevd svært ubehagelige hendelser, trusler om vold, direkte vold og eller verbal mobbing, håning av kulturen osv. Det gjør ikke at jeg går rundt og leter etter folk som er negative mot samer, de fleste er ikke det, og i dag lærer unger mye mer på skolen enn det vi gjorde (jeg merker veldig forskjell i respekten fra de yngre) men diskriminering, både i lovverket (borte nå for det meste, dog) og i praksis er et faktum. Kort sagt: Du opplever en del dritt som minoritet. Jeg prøver ikke å henge meg så mye opp i det, men når jeg synes noen går for langt, sier jeg i fra. Anonymkode: 48097...fe3 Ok, takk. Jeg trodde det var et tilbakelagt stadium, men det er kanskje ikke det, da.
Gjest making.a.mess Skrevet 26. oktober 2017 #16 Skrevet 26. oktober 2017 Noen laget storm i et vannglass. Noen leter i hver setning etter diskrimineringsord om en eller annen gruppe som de kan blåse opp til en gedigen sak. Her sør hører vi sjelden om samer. Jeg tror ikke det foregår noe diskriminering av samer lenger. Hvis noen mener anerledes så opplys meg. Indianerkjole debatten er bare dustete.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #17 Skrevet 26. oktober 2017 3 minutter siden, Maleficenta skrev: Nei de er jo ikke det. Samene innvandret jo fra et annet sted. Det var ikke de som var i norge først.. Nei, det har jeg heller ikke påstått. Jeg så de ble fornorsket, dvs nordmenn tvang dem til å bli norsk, så nå er de det. Fordi de er fornorsket. Dessuten er argumentet ditt tomt. Nordmenn var ikke de første noen plass de heller, men dere er da nordmenn fordeom? Anonymkode: c47cd...d5f
Maleficenta Skrevet 26. oktober 2017 #18 Skrevet 26. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, det har jeg heller ikke påstått. Jeg så de ble fornorsket, dvs nordmenn tvang dem til å bli norsk, så nå er de det. Fordi de er fornorsket. Dessuten er argumentet ditt tomt. Nordmenn var ikke de første noen plass de heller, men dere er da nordmenn fordeom? Anonymkode: c47cd...d5f Ja at de ble forsøkt fornorsket vet jeg jo. Jeg kritiserte ikke samene jeg var bare ikke enig i at de er urbefolkningen i norge noe mer enn nordmenn er
HalldirV2 Skrevet 26. oktober 2017 #19 Skrevet 26. oktober 2017 2 minutter siden, Maleficenta skrev: Men de er jo ikke urbefolkningen i Norge Urbefolkning er ikke et synonym for "de opprinnelige" i Norge, her har begrepet en dobbel betydning. Også andre kan bli klassifisert som urbefolkning. Men samene var nok de opprinnelige i Finnmark, Troms og deler av Nordland, i hvert fall til sammenligning med oss nordmenn. Det betyr ikke at samene var først i dagens geografiske Norge, eller før oss nordmenn. 1
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #20 Skrevet 26. oktober 2017 Akkurat nå, Maleficenta skrev: Ja at de ble forsøkt fornorsket vet jeg jo. Jeg kritiserte ikke samene jeg var bare ikke enig i at de er urbefolkningen i norge noe mer enn nordmenn er Les definisjonen på urfolk. Tyskerne er ikke urfolk i Tyskland, for urfolk brukes ikke nødvendigvis om de som var der først, men om folkegrupper med spesielle kjennetegn og kultur sterkt knyttet til kulturen. Bare se hva den engelske oversettelsen av ordet er. Mer presis enn den norske. Anonymkode: 48097...fe3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå