Sirah Skrevet 26. oktober 2017 #21 Skrevet 26. oktober 2017 Det er helt vanlig å bruke ferien på å lære valpen å være alene hjemme. En uke er altfor lite. Da bør du heller skaffe deg en voksen hund TS. 4
Gjest -Willow Skrevet 26. oktober 2017 #22 Skrevet 26. oktober 2017 (endret) 1 time siden, Sirah skrev: Det er helt vanlig å bruke ferien på å lære valpen å være alene hjemme. En uke er altfor lite. Da bør du heller skaffe deg en voksen hund TS. Nå har ikke jeg noen erfaring med å kjøpe voksen hund, men en uke blir vel i minste laget da også. Den skifter jo hjem og trenger å knytte bånd og få tillit til sine nye eiere. Det kan sikkert være lurt å drive med hjemme alene-trening da også, kanskje med litt raskere tempo enn med en valp da. Tilføyelse: Det avhenger helt sikkert av hvilken trening hunden har fått tidligere og hvordan den har blitt behandlet. Endret 26. oktober 2017 av -Willow
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #23 Skrevet 27. oktober 2017 4 hours ago, AnonymBruker said: Hvilken rase er det snakk om? Hva sier oppdretteren? Er oppdretter selv, og spør alltid potensielle valpekjøpere om hvordan de skal gjøre det første tiden med ny valp i hus. En valp trenger å bli trygg i nytt hjem før hjemmealenetreningen starter. Da holder det å gå ut med søpla, hente posten etc. Anonymkode: 5c213...aa3 Du, totalt irrelevant hvilken rase det er ! Skremmende at en oppdretter stiller et slikt spørsmål. Samtidig -vet det er MYE dritt blant oppdrettere. Anonymkode: ab4f2...b8f 3
Leo Skrevet 27. oktober 2017 #24 Skrevet 27. oktober 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du, totalt irrelevant hvilken rase det er ! Skremmende at en oppdretter stiller et slikt spørsmål. Samtidig -vet det er MYE dritt blant oppdrettere. Anonymkode: ab4f2...b8f Det er vel ikke så rart at h*n lurer på hvilken rase det er snakk om. Irrelevant for mange andre kanskje, men en oppdretter vil jo være nysgjerrig på f.eks. om det er snakk om hans/hennes rase. Og hvilket spørsmål synes du det er skremmende at han eller hun stiller? Spørsmålet om rase eller spørsmålet til valpekjøperne om hvordan de vil gjøre det den første tiden med valpen i hus? Det siste er jo både naturlig, normalt og ikke minst veldig bra at han eller hun spør om. Jeg hadde for eksempel ikke fått kjøpe valp(er) hvis jeg hadde svart min oppdretter at jeg hadde planer om å gjøre det slik TS beskriver. 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #25 Skrevet 27. oktober 2017 Ville du latt en baby være alene hjemme? Anonymkode: 99b7f...24d 2
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #26 Skrevet 27. oktober 2017 Min oppdretter var veldig påpasselig på at jeg kom til å være hjemme de første ukene med valpen. Den hun glemte å si, var at valpen kom ferdig levert med separasjonsangst, redsel for menn, aldri hadde vært ute, knapt sett en bil. Det tok meg 3 mnd å få han til å gå mer enn 1 km hjemmefra i traffikert strøk, og nesten 3 år å få den til å bli trygg hjemme alene. Han var hos oppdretter til 10 ukers alder, og etter å ha pratet med andre valpekjøpere, skjønte vi at valpene ble stengt alene inne på badet når oppdretter var på jobb. Så vær bevisst at det å gjøre råting i feil rekkefølge kan tå laaang tid å avlæres. Anonymkode: b6e53...cea 4
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #27 Skrevet 27. oktober 2017 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Enig. Det er ofte slik de får seperasjons angst. Naboen har valp på nå 8 mnd og den skriker hele dagen. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, har snakket med de, men de sier de må på jobb. Høres ut som valpen blir drept så mye skriker den. Har faktisk vurdert å ringe politiet. Så her må du nok gå rolig frem, og avtale med samboer så dere ikke er borte samtidig. Anonymkode: 25b99...118 Kan ikke du ha den hos deg? Anonymkode: e4f79...fc7 1
Leo Skrevet 27. oktober 2017 #28 Skrevet 27. oktober 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Min oppdretter var veldig påpasselig på at jeg kom til å være hjemme de første ukene med valpen. Den hun glemte å si, var at valpen kom ferdig levert med separasjonsangst, redsel for menn, aldri hadde vært ute, knapt sett en bil. Det tok meg 3 mnd å få han til å gå mer enn 1 km hjemmefra i traffikert strøk, og nesten 3 år å få den til å bli trygg hjemme alene. Han var hos oppdretter til 10 ukers alder, og etter å ha pratet med andre valpekjøpere, skjønte vi at valpene ble stengt alene inne på badet når oppdretter var på jobb. Så vær bevisst at det å gjøre råting i feil rekkefølge kan tå laaang tid å avlæres. Anonymkode: b6e53...cea Det er selvfølgelig minst like viktig at vi valpekjøpere stiller kritiske spørsmål og sjekker i forhold til oppdretter også! "Min" oppdretter tilbød meg/oss faktisk å komme på overnattingsbesøk slik at vi fikk se hvordan valpene vokste opp, hilse ordentlig på tispa osv. før vi tok den endelige avgjørelsen om å kjøpe den første valpen derfra. 1
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #29 Skrevet 27. oktober 2017 Jeg var hos oppdretter 4 ganger, pratet masse med henne på telefonen, men gikk aldri på do der. Jeg trodde hun var ærlig, og hun virket veldig seriøs og jeg fikk tillit til henne. Det er først i ettertid (ja, vi har kontakt og omgåes 6 år senere), at jeg vet hun jugde, fordi historiene hennes lekker, de endrer seg fra gang til gang, og jeg har stått rett ved siden av henne bår hun har jugd andre opp i trynet. Jeg var usikker den gangen, men lyttet ikke til magefølelsen, fordi jeg etter 4 møter var blitt glad i valpen, Hun tenker at hun er grunnen til at min hund har blitt mennesjekjær, tålmodig, rolig, glad og avbalansert. Alle i vårt rase-miljø vet at den jobben har jeg gjort, og min oppdretter er svartelistet fra kjennere. Anonymkode: b6e53...cea
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #30 Skrevet 27. oktober 2017 Mitt var hennes første kull, så der var ingen referanser å kontakte. Anonymkode: b6e53...cea
Anonym2467 Skrevet 27. oktober 2017 #31 Skrevet 27. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Min oppdretter var veldig påpasselig på at jeg kom til å være hjemme de første ukene med valpen. Den hun glemte å si, var at valpen kom ferdig levert med separasjonsangst, redsel for menn, aldri hadde vært ute, knapt sett en bil. Det tok meg 3 mnd å få han til å gå mer enn 1 km hjemmefra i traffikert strøk, og nesten 3 år å få den til å bli trygg hjemme alene. Han var hos oppdretter til 10 ukers alder, og etter å ha pratet med andre valpekjøpere, skjønte vi at valpene ble stengt alene inne på badet når oppdretter var på jobb. Så vær bevisst at det å gjøre råting i feil rekkefølge kan tå laaang tid å avlæres. Anonymkode: b6e53...cea Åååå det er så mange som ikke burde ha hund 1
Sirah Skrevet 27. oktober 2017 #32 Skrevet 27. oktober 2017 15 timer siden, -Willow skrev: Nå har ikke jeg noen erfaring med å kjøpe voksen hund, men en uke blir vel i minste laget da også. Den skifter jo hjem og trenger å knytte bånd og få tillit til sine nye eiere. Det kan sikkert være lurt å drive med hjemme alene-trening da også, kanskje med litt raskere tempo enn med en valp da. Tilføyelse: Det avhenger helt sikkert av hvilken trening hunden har fått tidligere og hvordan den har blitt behandlet. Absolutt. Men en voksen hund som ikke har noe problem med å være alene hjemme vil ta det i et mye raskere tempo enn en liten valp Helt enig med deg at en uke er litt i knappeste laget her også. Sist jeg overtok en voksen hund så var den klar for å være hjemme alene etter 2 timer. Da hadde den slått seg til ro og snorksov i kurven sin og hadde ingen planer om å være med en tur på butikken 😂 Nå er jo langt fra alle slik som den, men de finnes.
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2017 #33 Skrevet 27. oktober 2017 På 26.10.2017 den 14.21, AnonymBruker skrev: Den vil ikke være alene hele formiddagen. Glemte å skrive at samboeren pleier å dra hjemmefra kl. 11.30, så det blir ikke såååå lenge. Anonymkode: 105ff...025 Det er jo fint for valpen din det Å være hjemme alene fra 11 til 2 høres veldig fint ut, og passelig tid for valpen i starten. Bra at du tar deg fri første uka i alle fall. Ideelt sett skulle valpen hatt noen sammen med seg litt lengre tid, gjerne et par mndr. der det gradvis ble jobbet med å lære valpen å være alene. I begynnelsen kun noen minutter (gå ut med søpla, gå ut av rommet osv) Litt senere øke til en halvtime og så en time osv. (snartur på butikken, litt lengre snartur) Det dere legger igjen av arbeid og svette og forsakelser til fordel for valpens beste (også psykisk) de første mnd, første halvåret, første året,.... vil dere få betalt for i form av en trygg og avbalansert og veloppdragen og sosial kompetent hund resten av levetida. dens. Jeg ville prøvd å få kanskje en uke til sammen med valpen, om mulig. Hvis ikke så er det jo bra at den får så korte dager hjemme alene på sikt . Et tips: Og når valpen har blitt en del eldre, så ville jeg uansett ha trent den på å være hjemme alene opptil en hel arbeidsdag, man vet jo aldri når den plutselig må det. Anonymkode: 025ad...f7d 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå