AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #1 Skrevet 26. oktober 2017 Nå har jeg lest litt noen artikler om hvordan valpene burde alltid være sammen med noen i 6 uker fra de er 8 uker gamle. Syntes det er litt rart å kreve at alle skal ta seg fri i de ukene de får en valp. De fleste arbeidende har vel ikke den luksusen å ta ut 6 ukers ferie... Så, jeg skal få meg valp og jeg er student, samboer jobber en god del. Jeg pleier å være på skolen mandag til fredag til ca. kl. 2 og da kommer antageligvis valpen til å være alene. Den første uken skal jeg være hjemme med valpen (fordi jeg har mye selvstudium og kan egentlig lese hjemme). Jeg tenker at valpen må lære seg å være alene. Den første uken skal jeg være hjemme slik at han kan tilvende seg nye omgivelser, men jeg syntes det er naturlig at en valp må lære seg å være alene litt? Har lest mange engelske artikler og de mener det motsatte - at valpen skal være alene og lære seg det, så lenge man ikke er borte altfor lenge. Hva syntes dere på KG? ( Anonymkode: 105ff...025
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #2 Skrevet 26. oktober 2017 Det er jo en grunn til at mange som er glade i hunder og gjerne skulle hatt en hund, ikke skaffer seg hund, fordi de ikke kan ivareta valpen / hundens behov. Jeg har hatt flere hunder, og planlagt lenge når jeg skaffer meg valp. Hele årets ferie går alltid med til tilvenning, i tillegg avtaler jeg noe hjemmejobbing, avtaler med familie / venner / naboer osv osv En uke er ikke nok til å venne hunden til å være alene hele formiddagen. Anonymkode: 01e0e...27e 19
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #3 Skrevet 26. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er jo en grunn til at mange som er glade i hunder og gjerne skulle hatt en hund, ikke skaffer seg hund, fordi de ikke kan ivareta valpen / hundens behov. Jeg har hatt flere hunder, og planlagt lenge når jeg skaffer meg valp. Hele årets ferie går alltid med til tilvenning, i tillegg avtaler jeg noe hjemmejobbing, avtaler med familie / venner / naboer osv osv En uke er ikke nok til å venne hunden til å være alene hele formiddagen. Anonymkode: 01e0e...27e Den vil ikke være alene hele formiddagen. Glemte å skrive at samboeren pleier å dra hjemmefra kl. 11.30, så det blir ikke såååå lenge. Anonymkode: 105ff...025
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #4 Skrevet 26. oktober 2017 Helt enig med engelske artikler, uten at jeg har lest de. Tenk deg så redd og ensom en liten valp er. Borte fra mor og søsken, samtidig nytt sted og nye eiere. Jeg har selv hatt valper, men vi hadde mulighet til å ta de med på jobb. Ville du latt en liten unge være hjemme alene i så mange timer til å begynne med? Jeg skal aldri ha hund igjen, rett og slett fordi jeg synes det er synd at de skal måtte være hjemme i flere timer uten mulighet for kos og doturer. Om en hun må feks tisse mens dere er borte, så gjør de det inne. De føler også skam ved at der blir oppdaget. Det merket jeg selv en gang hunden vår var hjemme alene og hadde uvi. Den virkelig skammet seg, men aldri om vi tok den for det. Hva annet skulle den gjort? Holdt seg i flere timer? Anonymkode: 548ab...73c 2
Tabris Skrevet 26. oktober 2017 #5 Skrevet 26. oktober 2017 Det er helt riktig at valpen må lære seg å være hjemme alene, men det må tas gradvis. Og for folk som jobber en hel/halv arbeidsdag så er som regel ikke en uke nok for å lære det inn. En valp har et instinkt om at den må holde seg til sin sosiale gruppe/foreldrene/eierne for å overleve, det strider mot en valps natur og instinkt å være alene. Det er det som gjør at små valper dilter i beina på eierne og kommer så fort du lokker og roper på den. Derfor pleier mange å få seg valp i sommerferien når de kan ta seg flere ukers ferie. Er de to så kan de overlappe med ferien sånn at de kan få 4-6 uker sammen med valpen. Du starter å trene med å gå inn og ut døra uten å gjøre noe nummer ut av et. Altså, gå ut ytterdøra og gå rett inn igjen. Gjenta til valpen slutter å bry seg om at du går (for du kommer jo rett inn igjen). Du kan gjerne også fra dag èn ikke ha valpen med deg når du går på toalettet, det er også en fin måte for valpen å lære at selv om du forsvinner bak lukket dør, så kommer du raskt tilbake igjen. Så øker du gradvis tiden hvor du er utenfor ytterdøren før du går inn igjen, men vi snakker sekunder i begynnelsen. Begynner valpen å hyle så har du vært borte for lenge og gått for fort frem. Når du kan gå fra den noen minutter, så gi gjerne valpen noe å holde på med når du går (fryst kong, godbitsøk, tyggebein). Ikke gi den godbit eller masse ros og kos når du kommer tilbake - forventningene skal bygges til at det er kult at du går, ikke kult at du kommer tilbake. 8
Leo Skrevet 26. oktober 2017 #6 Skrevet 26. oktober 2017 (endret) 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå har jeg lest litt noen artikler om hvordan valpene burde alltid være sammen med noen i 6 uker fra de er 8 uker gamle. Syntes det er litt rart å kreve at alle skal ta seg fri i de ukene de får en valp. De fleste arbeidende har vel ikke den luksusen å ta ut 6 ukers ferie... Så, jeg skal få meg valp og jeg er student, samboer jobber en god del. Jeg pleier å være på skolen mandag til fredag til ca. kl. 2 og da kommer antageligvis valpen til å være alene. Den første uken skal jeg være hjemme med valpen (fordi jeg har mye selvstudium og kan egentlig lese hjemme). Jeg tenker at valpen må lære seg å være alene. Den første uken skal jeg være hjemme slik at han kan tilvende seg nye omgivelser, men jeg syntes det er naturlig at en valp må lære seg å være alene litt? Har lest mange engelske artikler og de mener det motsatte - at valpen skal være alene og lære seg det, så lenge man ikke er borte altfor lenge. Hva syntes dere på KG? ( Anonymkode: 105ff...025 Jeg mener at man bør la være å skaffe seg valp hvis man ikke har mulighet til at noen er hjemme med den de første ukene. Valpekjøp er noe som bør planlegges nøye og er man to voksne i husholdningen så har man minst 10 ukers ferie til sammen. Det er ingen menneskerett å ha hund, så har man ikke tid til å ta seg av valpen så bør man rett og slett la være å skaffe seg en. Og dette "kravet" som du kaller det er ikke der for å gjøre det vanskelig for hundeeiere som er i jobb. Det er der av hensyn til valpen og hvis du ikke forstår det så bør du i hvert fall ikke skaffe deg hund! Det er nemlig du/dere som skal dekke hundens behov nå og i mange år fremover. Ikke motsatt. Endret 26. oktober 2017 av Leo Hadde glemt et "ikke"... 12
Gjest Uhumskheter Skrevet 26. oktober 2017 #7 Skrevet 26. oktober 2017 Har du ikke tid til valp så må du bare skaffe deg en litt eldre hund. Folk flest skaffer seg faktisk valp i begynnelsen av en langferie så de har god tid. Min trengte barnevakt fordi han ble mere eller mindre dumpet på meg og jeg kunne ikke ta fri. Hang opp lapp på butikken om at jeg trengte hundepasser som kunne hjelpe med litt trening, og fikk tilslag. Noen ganger må man bare gå den ekstra lille mila om man vil ha noe.
Anonym2467 Skrevet 26. oktober 2017 #8 Skrevet 26. oktober 2017 Ikke bare er det veldig synd i valpen som må være alene hjemme i et helt nytt hjem, men den kan også utvikle separasjonsangst som gjør at du risikerer å få en usikker hund som ikke kan være alene hjemme i det hele tatt. Enig med de andre over her, kan man ikke ta ut mange uker ferie burde man vente til et bedre tidspunkt eller ikke skaffe seg hund i det hele tatt. 5
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #9 Skrevet 26. oktober 2017 Vi har hatt valp i tre uker nå, hun har enda ikke vært hjemme alene mer enn noen minutter enda. En valp behøver veldig mye tid og oppmerksomhet, mer enn man kanskje hadde forestilt seg før den kom i hus. Å være hjemme med den en uke før den skal være alene i flere timer høres ikke ut som en god plan dersom man ønsker seg en trygg hund. Jeg ville ventet med valp til dere kan ta noen uker ferie. Anonymkode: 55d85...36b 4
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #10 Skrevet 26. oktober 2017 Her er det bare å finne frem popcornet! Dette blir stygt! Anonymkode: 8178e...60a 4
Portvinpiken Skrevet 26. oktober 2017 #11 Skrevet 26. oktober 2017 Hva vi tobeinte mener og ikke mener er i grunn irrelevant noen ganger. Det er sånn at vi har forsket nok på hunder til å ha en del fakta på bordet. Et av de er at unge valper ikke bør være alene den første tiden. Jo lenger de får være hos tispemoren, desto bedre, og jo lenger de får på å tilvenne seg til å være helt alene hjemme - desto bedre. Det er også fakta at sjansen for problematferder økes bektraktelig hvis valpen ikke blir lært på en god måte å være alene hjemme (separasjonsangt er noe DRITT å jobbe med senere!), og riktig miljøtrening og sosialisering er viktige momenter å få med seg i den relativt korte tiden hunder er "barn". Når vi vet så mye om hunders følelsesliv og instinkter må vi heller ta en avgjørelse på hvorvidt vi ønsker å gjøre det som er riktig eller om vi av egoistiske årsaker gjør det som er enklest for oss tobeinte. De siste to ukene har jeg opplevd hele 3 hunder blitt unødvendig avlivet pg grunn av sistnevnte, og det gjør meg rasende! På tide vi tar innover oss at vi har med levende vesner med følelser å gjøre. 11
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #12 Skrevet 26. oktober 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Den vil ikke være alene hele formiddagen. Glemte å skrive at samboeren pleier å dra hjemmefra kl. 11.30, så det blir ikke såååå lenge. Anonymkode: 105ff...025 Å som i alle andre tråder hvor folk er uenig med Ts kommer det tilleggsinformasjon litt ut i tråden. Anonymkode: a70fb...95c 1
Anonym2467 Skrevet 26. oktober 2017 #13 Skrevet 26. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Den vil ikke være alene hele formiddagen. Glemte å skrive at samboeren pleier å dra hjemmefra kl. 11.30, så det blir ikke såååå lenge. Anonymkode: 105ff...025 Men når man skal starte med 1-2 minutt for så å øke SAKTE så er 2-3 timer veeeldig lenge for en liten valp. 3
NewInTown Skrevet 26. oktober 2017 #14 Skrevet 26. oktober 2017 Du kan ikke la en så liten valp være alene hjemme fra 8 til 14... den valpen vil få store mentale skader og kanskje fysiske (valper er svært flinke å skade seg om man ikke følger nøye med). Du ødelegger et hundeliv på denne måten, håper du forstår at du kan skape en nervøs, redd hund som ikke tørr å være hjemme alene i fremtiden. 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #15 Skrevet 26. oktober 2017 7 minutter siden, Anonym2467 skrev: Men når man skal starte med 1-2 minutt for så å øke SAKTE så er 2-3 timer veeeldig lenge for en liten valp. Enig. Det er ofte slik de får seperasjons angst. Naboen har valp på nå 8 mnd og den skriker hele dagen. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, har snakket med de, men de sier de må på jobb. Høres ut som valpen blir drept så mye skriker den. Har faktisk vurdert å ringe politiet. Så her må du nok gå rolig frem, og avtale med samboer så dere ikke er borte samtidig. Anonymkode: 25b99...118
Anonym2467 Skrevet 26. oktober 2017 #16 Skrevet 26. oktober 2017 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig. Det er ofte slik de får seperasjons angst. Naboen har valp på nå 8 mnd og den skriker hele dagen. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, har snakket med de, men de sier de må på jobb. Høres ut som valpen blir drept så mye skriker den. Har faktisk vurdert å ringe politiet. Så her må du nok gå rolig frem, og avtale med samboer så dere ikke er borte samtidig. Anonymkode: 25b99...118 Huff, du burde ringe Mattilsynet, naboene dine bryr seg tydeligvis ikke om hvordan valpen har det og burde derfor ikke ha hund. Er så mye de kan gjøre for at hunden ikke skal ha det sånn så høres ut som de ikke er egnet til å ha hund. 2
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #17 Skrevet 26. oktober 2017 Ville du gått fra en to måneder gammel menneskebaby i noen timer? Anonymkode: 841d7...331 1
Gjest -Willow Skrevet 26. oktober 2017 #18 Skrevet 26. oktober 2017 Nå når vi har fått valp så har jeg fri i to måneder. Jeg var heldig og hadde muligheten til det, men dersom jeg ikke hadde det, så ville jeg ventet til sommeren. Slik du skriver høres det ikke ut som du tenker noe særlig på valpen og hvordan den har det, bare hva som er praktisk for dere. Den er ikke til bare for å glede deg, du skal også tilby den noe! Signerer @Tabris og @Portvinpikensine svar. Håper virkelig du tar det til deg!
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #19 Skrevet 26. oktober 2017 Hvilken rase er det snakk om? Hva sier oppdretteren? Er oppdretter selv, og spør alltid potensielle valpekjøpere om hvordan de skal gjøre det første tiden med ny valp i hus. En valp trenger å bli trygg i nytt hjem før hjemmealenetreningen starter. Da holder det å gå ut med søpla, hente posten etc. Anonymkode: 5c213...aa3
Portvinpiken Skrevet 26. oktober 2017 #20 Skrevet 26. oktober 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilken rase er det snakk om? Hva sier oppdretteren? Er oppdretter selv, og spør alltid potensielle valpekjøpere om hvordan de skal gjøre det første tiden med ny valp i hus. En valp trenger å bli trygg i nytt hjem før hjemmealenetreningen starter. Da holder det å gå ut med søpla, hente posten etc. Anonymkode: 5c213...aa3 Igjen. Dette er vel litt irrelevant er det ikke? Eller mener du at noen hunderaser er bedre skapt for å være alene hjemme? I så fall er det feil. Rett og slett feil. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå