Gå til innhold

Tålmodighet i trafikken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I går var jeg vitne til en noe spesiell situasjon.

En bilfører hadde stoppet ca 10 m foran et kryss for å slippe frem en møtende buss.  Dette var i et T-kryss, der bussen som kom fra venstre må over i møtende kjørefelt for å klare svingen.

Bussen hadde allerede påbegynt svingen, men måtte stoppe fordi bil 1  presset seg frem.  Teknisk sett hadde privatbilen forkjørsrett, men på grunn av krysset utforming er det vanlig å slippe frem bussen der, på grunn av dårlig plass.

Men altså, mens bil 1 valgte å presse seg frem, valgte fører av bil 2 å stoppe 10 meter før krysset for å la bussen fullføre svingen. Da fant fører av bil 3 ut at dette tok for lang tid,  kjørte forbi bil 2, og var cm fra å kjøre rett i fronten på bussen, som da måtte foreta en unnamanøver opp på fortauet for å unngå kollisjon.

Det var mange sjokkerte tilskuere til dette, jeg var en av dem, og jeg begynte tenke: hvorfor er så mange så utålmodige i trafikken? Er det ikke bedre å bruke 30 sekunder ekstra, enn å risikere skade på seg selv og andre?

 

Anonymkode: 91d32...e7f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har slutta å undres over slike hendelser, de fører kun til egen irritasjon over andres handling i trafikken. Svært mange ser kun seg selv i alt de gjør, da oppstår det slike situasjoner!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, tdm900 skrev:

Har slutta å undres over slike hendelser, de fører kun til egen irritasjon over andres handling i trafikken. Svært mange ser kun seg selv i alt de gjør, da oppstår det slike situasjoner!

Du har sikkert rett i at de bare ser seg selv, for denne sjåføren så i alle fall ikke trafikkbildet i det hele tatt. Han/hun var bare opptatt av å komme seg fort fram.

En stor del av trafikkopplæringen handler om å være oppmerksomme på det vi ikke ser, for eksempel rundt en sving, over en bakketopp, i blindsonen, eller foran en annen bil.  

Jeg har undret meg over andres handlinger i trafikken i alle år.  Jeg blir ikke irritert, men synes det er viktig å reflektere over slike hendelser for å lære/få en påminnelse om hva jeg selv kan gjøre annerledes i tilsvarende situasjoner. Jeg har kjørt bil i mer enn 30 år, men jeg lærer noe nytt hele tiden.  Denne gangen lærte jeg at utålmodighet kan gjøre en stor buss usynlig, og fikk ytterligere en påminnelse om at tålmodighet i trafikken er viktig.

Anonymkode: 91d32...e7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen skulle lært dem ordtaket "heller 5 minutter for seint enn 50 år for tidlig"... Jeg ser utålmodige bilister som setter eget og andres liv på spille omtrent daglig. Senest i morges var det en bilist som ga blanke faen i vikeplikten da han skulle inn på en forkjørsvei, han bremset ikke litt ned engang, så bilen han hadde vikeplikt for måtte stå på bremsen. Deretter kjørte han rett over i motsatt kjørefelt for å kjøre forbi en buss, på en bakketopp, i en sving... Altså null sikt fremover, og også her uten at det så mye som blinket i bremselysene hans en eneste gang. 

Hver morgen er det også livsfarlige forbikjøringer av bussen, etter at de la om fra busslommer til at bussen skal stoppe midt i veien for å slippe folk på og av. Og folk skal nå gjennom bomringen før rushtidsavgiften i Bergen slår til... 

Anonymkode: 85529...10d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har sikkert rett i at de bare ser seg selv, for denne sjåføren så i alle fall ikke trafikkbildet i det hele tatt. Han/hun var bare opptatt av å komme seg fort fram.

En stor del av trafikkopplæringen handler om å være oppmerksomme på det vi ikke ser, for eksempel rundt en sving, over en bakketopp, i blindsonen, eller foran en annen bil.  

Jeg har undret meg over andres handlinger i trafikken i alle år.  Jeg blir ikke irritert, men synes det er viktig å reflektere over slike hendelser for å lære/få en påminnelse om hva jeg selv kan gjøre annerledes i tilsvarende situasjoner. Jeg har kjørt bil i mer enn 30 år, men jeg lærer noe nytt hele tiden.  Denne gangen lærte jeg at utålmodighet kan gjøre en stor buss usynlig, og fikk ytterligere en påminnelse om at tålmodighet i trafikken er viktig.

Anonymkode: 91d32...e7f

👍👍👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes mange bilister er elendige til å planlegge.

Hver dag ser jeg minst ti biler med dugg eller is på vinduene. Hva faen? Hvis du ikke har 10 min til å varme opp bilen mens du skraper kan du kjøpe deg en delfa eller webasto til noen få tusenlapper. Tenker ikke folk at de kan drepe en unge eller noe?

Jeg har opplevd flere nesteulykker fordi noen skal kjøre forbi syklister eller gir faen i vikeplikt for å spare noen sekunder. Jeg har blitt forbikjørt i 30-sone mens eleven min kjører i 40 forbi en skole.

Jeg kjører nesten ikke forbi lengre, da skal man kjøre veldig sakte. Jeg slipper forbi biler regelmessig (jeg vil heller ha en idiot foran meg enn bak meg). 

Jeg skjønner ikke hvorfor noen vil risikere livet sitt for å komme 30 sekunder tidligere fram (jeg har opplevd forbikjøringer på landevei regelmessig der jeg havner rett bak dem i køen i byen). Man sparer mer på å parkere mer effektivt eller å klø ballene mindre om morgenen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjører ofte forbi folk når de ligger under fartsgrensen. Av og til kjører jeg forbi bobiler og lastebiler også fordi de...

A) tar sikten min

B) kommer til å kjøre saktere ved neste stigning.

Men jeg har lange strekninger og mye tid i bil. Dessuten kjører jeg ikke forbi med mindre det er helt trygt.

Kjøreskolebiler her pleier å ha køer bak seg og slipper de gjerne forbi etter hvert. Men ikke alle er like tålmodige, spesielt på vei til jobb grytidlig om morgenen. 

Anonymkode: 4f821...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...