Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt i sofaen for litt siden og funderte på alt mulig, men en ting traff meg virkelig. Er jorden helvete? 

Det er jo snakk om at i kristne miljøer hvor de som ikke tror havner i et brennende helvete med satan og vil pines til døde. Men hva om vi alle allerede er der, og jorden er det som er helvete? Og om de som tror vil bli reddet fra satan i jorda?

Bare tenk på all jævelskapen som skjer i verden nå, det er jo krig og uro konstant, du vet jo at du ikke er i himmelen så hvor ellers skulle du være? Nå har ikke jeg lest bibelen, men står det ikke en plass at satan er prinsen over jorden? Vil ikke det egentlig si at vi er alle i helvete? 

Anonymkode: ebdf3...58e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest En dråpe i havet
Skrevet

Tja kan godt hende at vi befinner oss der nå, at hele vårt univers er det som kalles helvete. Like sannsynlig er det at vi egentlig ikke eksisterer i det hele tatt, at vi egentlig bare er i en digital verden der du går igjennom mange forskjellige liv, dette for å skaffe deg erfaring altså en mulig fremtidig utdannings form. I mitt hode høres konseptet om himmelen og helvete veldig menneskeskapt ut. Religion = En masse regler for å kontrollere massene --> Himmelen = Belønning for å følge reglene. Helvete = Straff for å bryte dem. Men for alt vi vet kan det hende en av våre religioner er noe mer en det, det eneste man kan vite med sikkerhet er at livet ikke er en dans på roser, iallefall for de fleste.

Skrevet

Nei, jorden er kaos, ikke helvete.

Skrevet
2 minutter siden, Evilposelos skrev:

Nei, jorden er kaos, ikke helvete.

Jo

Anonymkode: 8f3eb...bd0

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jo

Anonymkode: 8f3eb...bd0

Dette er interessant hvertfall :

https://forskning.no/hjernen-universet-psykologi/2017/10/studie-menneskets-komplekse-bevissthet-folger-universets-lov-om

Har du forresten hørt "Om man ikke har noen problemer, så lager man noen"?  Det er ingen tvil om at mennesker lager kaos, både for seg selv og andre, men selvfølgelig i ulik grad.

Endret av Evilposelos
Skrevet

I så fall er jorden både himmel og helvete på en gang og så er det litt opp til vår livsførsel i hvilken halvdel vi lever i. Tror vi kan gjøre mye selv for vårt eget himmelrike nær oss. 

Anonymkode: d68b0...13a

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I så fall er jorden både himmel og helvete på en gang og så er det litt opp til vår livsførsel i hvilken halvdel vi lever i. Tror vi kan gjøre mye selv for vårt eget himmelrike nær oss. 

Anonymkode: d68b0...13a

Hva mener du vi kan gjøre selv?

Jeg er oppvokst i hat, vold, grovt seksuelt misbruk og psykisk terror. Dette startet fra jeg kom til denne verden. Og jeg levde i det fram til jeg var 16 år. Hvordan skulle jeg hindret det?

Anonymkode: f900a...31a

Skrevet

Men den såkalt gode guden deres skapte jo jorden og plasserte oss her, så da er han en fandeninvoldsk jævel - eller satan sjøl faktisk - og kristendommen faller på sin egen urimelighet en gang for alle.

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Satt i sofaen for litt siden og funderte på alt mulig, men en ting traff meg virkelig. Er jorden helvete? 

Det er jo snakk om at i kristne miljøer hvor de som ikke tror havner i et brennende helvete med satan og vil pines til døde. Men hva om vi alle allerede er der, og jorden er det som er helvete? Og om de som tror vil bli reddet fra satan i jorda?

Bare tenk på all jævelskapen som skjer i verden nå, det er jo krig og uro konstant, du vet jo at du ikke er i himmelen så hvor ellers skulle du være? Nå har ikke jeg lest bibelen, men står det ikke en plass at satan er prinsen over jorden? Vil ikke det egentlig si at vi er alle i helvete? 

Anonymkode: ebdf3...58e

Etter hva som står i Bibelen er satan denne tidsalders/verdens gud. Det vil si satan har makt over de ikke-troende. Betyr dette at jorden er helvete? Nei, på ingen måte. Og hva jeg leser ut av det du skriver er en ubibelsk fremstilling av helvete. Jødene har en forestilling om et slags purgatorie hvor en pines av Gud for å gjøre opp for sine synder. Ildsjøen i Bibelen, som er hva som fremmes som helvete, er et sted hvor satan ødelegges, ikke noe han får herredømme over.  

Gjest Gregory Trevelyan
Skrevet

Jorden er himmel for noen, helvete for andre og kaos for resten.

Skrevet (endret)
9 timer siden, Cuntzilla skrev:

Men den såkalt gode guden deres skapte jo jorden og plasserte oss her, så da er han en fandeninvoldsk jævel - eller satan sjøl faktisk - og kristendommen faller på sin egen urimelighet en gang for alle.

Gud er verre enn Lucifer (satan) på alle mulige måter. 

godvsatan.jpg

DAbNZeyXUAAbmVp.jpg

Endret av WubWub
  • Liker 1
Skrevet
10 timer siden, Cuntzilla skrev:

OI! En forumbruker avklarte religionen alle har strevd med i flere tusen år. En gang for alle. Jøsses!

I virkeligheten er det ikke så lett, siden de kristne tror at Gud skapte mennesket og plasserte dem i Edens hage, som var et sted uten sykdom, død eller andre ubehageligheter. Så ble mennesket fristet, spiste av kunnskapens frukt, og ble utestengt fra hagen.

Samtidig med dette ble jo eierskapet til jorden overført til fristeren, noe som bevises når Satan frister Jesus under hans faste i ørkenen. Satan tar Jesus med opp på et fjell og sier "dette er jorden, den skal du få om du bare tilber meg" (ikke direkte sitat). Kunne Satan gitt vekk jorden om den ikke var hans?

Ved Jesu tilbakekomst vil jo alle mennesker, levende og døde få dommen, enten bo på en ny jord, eller leve i "fortapelse", dvs fravær av Gud. 

Ikke at dette gir mening i det hele tatt, men.. 

Anonymkode: 51b57...06f

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

OI! En forumbruker avklarte religionen alle har strevd med i flere tusen år. En gang for alle. Jøsses!

I virkeligheten er det ikke så lett, siden de kristne tror at Gud skapte mennesket og plasserte dem i Edens hage, som var et sted uten sykdom, død eller andre ubehageligheter. Så ble mennesket fristet, spiste av kunnskapens frukt, og ble utestengt fra hagen.

Samtidig med dette ble jo eierskapet til jorden overført til fristeren, noe som bevises når Satan frister Jesus under hans faste i ørkenen. Satan tar Jesus med opp på et fjell og sier "dette er jorden, den skal du få om du bare tilber meg" (ikke direkte sitat). Kunne Satan gitt vekk jorden om den ikke var hans?

Ved Jesu tilbakekomst vil jo alle mennesker, levende og døde få dommen, enten bo på en ny jord, eller leve i "fortapelse", dvs fravær av Gud. 

Ikke at dette gir mening i det hele tatt, men.. 

Anonymkode: 51b57...06f

Men er ikke gud allmektig? Hvorfor vil han oss mennesker alt vondt, fordi adam og eva spiste et eple en gang? Da bare ofret han alle "barna" sine til satan? For en syk fyr den figuren er. 

Det er jo ikke noe nytt og revolusjonerende det jeg skriver, det ondes problem er jo et velkjent paradoks og bevis mot kristendommen. Kristne påstår at gud er både god og allmektig men en rask titt på bibelen eller virkeligheten man lever i viser jo klart at han enten må være ond eller avmektig eller begge deler.

Gjest Walkingdead
Skrevet

Vet ikke bryr m'ække. Jeg er her. Det er det som teller.

Skrevet
23 minutter siden, Cuntzilla skrev:

Men er ikke gud allmektig? Hvorfor vil han oss mennesker alt vondt, fordi adam og eva spiste et eple en gang? Da bare ofret han alle "barna" sine til satan? For en syk fyr den figuren er. 

Det er jo ikke noe nytt og revolusjonerende det jeg skriver, det ondes problem er jo et velkjent paradoks og bevis mot kristendommen. Kristne påstår at gud er både god og allmektig men en rask titt på bibelen eller virkeligheten man lever i viser jo klart at han enten må være ond eller avmektig eller begge deler.

Men etter hvilken målestokk måler du Gud? Satt på spissen; hva som er godt for skapningen er ikke nødvendigvis godt for Skaperen. 

Skrevet
4 minutter siden, Gjøksuppe skrev:

Men etter hvilken målestokk måler du Gud? Satt på spissen; hva som er godt for skapningen er ikke nødvendigvis godt for Skaperen. 

Så det er godt for skaperen når de kjøttetende bakteriene han har funnet opp på en dag han var ekstra fandenivoldsk spiser opp hjernen til et uskyldig spedbarn for eksempel? Beklager, men det er faktisk ondt, da har han ikke empati om det er til hans egen glede og behag at han finner på disse tingene. Han som er så uendelig vis skal skjønne vår målestokk, og er han så uendelig god så skal han ville oss godt etter vår målestokk. 

Skrevet
14 minutter siden, Cuntzilla skrev:

Så det er godt for skaperen når de kjøttetende bakteriene han har funnet opp på en dag han var ekstra fandenivoldsk spiser opp hjernen til et uskyldig spedbarn for eksempel? Beklager, men det er faktisk ondt, da har han ikke empati om det er til hans egen glede og behag at han finner på disse tingene. Han som er så uendelig vis skal skjønne vår målestokk, og er han så uendelig god så skal han ville oss godt etter vår målestokk. 

Den verden vi nå lever i er desverre ikke lenger den samme Gud skapte oss inn i.

«Gud så på alt det han hadde gjort, og se, det var svært godt! Og det ble kveld, og det ble morgen, sjette dag.»
‭‭1. Mosebok‬ ‭1:31‬

«Gud så på jorden, og se, den var blitt fordervet, for alt det som menneskene hadde gjort på jorden, førte til ødeleggelse. Da sa Gud til Noah: «Jeg vil gjøre ende på alt kjøtt og blod. For jorden er blitt full av vold på grunn av dem, og se, jeg vil ødelegge dem sammen med jorden.»
‭‭1. Mosebok‬ ‭6:12-13‬ 

Skrevet

JA. 

Anonymkode: 1ee7a...48b

Skrevet

Gud gav oss også fri vilje, fri nok til å velge selv hvordan vi vil leve og utøve makt og kjærlighet. 

Bjørn Eidsvåg har en intressant tanke om dette med edens hage og at historien kanskje symboliserer tenåringers opprør og ferd ut av foreldrenes hjem, anbefaler å se forestillingen han er ute med nå. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...