Gå til innhold

hvor kommer skammen fra?

Fremhevede innlegg

Skrevet

har aldri blitt voldtatt eller utsatt for andre overgrep som jeg vet om, ikke vokst opp i strengt kristent miljø eller med at "sex er synd", aldri pratet om sex en gang hjemme.

er jomfru og 33 år, onanerer innimellom men så får jeg perioder hvor jeg føler meg ekkel, at jeg er skitten og en generell følelse av å ha gjort noe galt... andre ganger er det helt ok og jeg tenker jeg skal gjøre det hver dag fordi jeg liker det og vil gjøre det.

er åpen med venner og kan snakke om sex av og til, gjør meg ingenting, helt til det tipper over og jeg føler meg ekkel fordi noe kommer over meg og dynker meg i "æsj".

noen som har det på samme måte? hvor kommer denne skammen fra når jeg selv ikke mener det er noe å skamme seg over? hvordan bli kvitt den?

Anonymkode: f16dc...a60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trist å lese. Oppsøk psykolog! Ikke kast deler av livet slik, du trenger hjelp!

Anonymkode: 14407...967

• Liker 1
Skrevet

hva kan en psykolog hjelpe meg med når det gjelder dette? 

hvor kommer skammen fra, vet du? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

hva kan en psykolog hjelpe meg med når det gjelder dette? 

hvor kommer skammen fra, vet du? 

Altså, hvor din private skamfølelse kommer fra er jo ganske umulig for oss å gjette oss frem til med den lille informasjonen vi har tilgjengelig... Jeg synes ikke rådet om å snakke med en terapeut er så dumt. Du kan komme til å finne ut mer om deg selv. 

Skrevet

Ingen her som kan svare deg på det. En psykolog stiller deg rette spørsmål og hjelper deg ut av dette.

Skrevet

jeg tenkte mer på hvor en skamfølelse rundt akkurat dette temaet kommer fra, når det egentlig ikke er noen grunn til at det skal være sånn?

vil finne ut av dette på egenhånd, det er ikke så viktig at jeg vil snakke med en psykolog om akkurat dette.

Skrevet

Du er 33 år, jomfru og føler av og til noen dynker deg i æsj pga skammen i forbindelse med onanering. Dette finner du ikke ut på egenhånd. Søk hjelp.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du er 33 år, jomfru og føler av og til noen dynker deg i æsj pga skammen i forbindelse med onanering. Dette finner du ikke ut på egenhånd. Søk hjelp.

takk for forslaget ditt og at du svarer, men det kommer jeg ikke til å gjøre for som sagt er ikke dette så viktig at jeg kommer til å gå til en psykolog med akkurat dette problemet. 

kan leve med dette og unngå denne følelsen på andre måter. jeg bare lurte på hvorfor det var sånn og hadde håpt det var et enkelt svar på det, men sånn er det nok ikke.

Skrevet

Kanskje noen i familien eller slekten har uttrykt seg negativt til sex eller onanering, så du ubevisst har fått et skam forhold til det?

Sånn var det for meg før hvertfall. Mamma har alltid vært veldig tydelig snerpete når det gjelder alt som har med sex og gjøre. Når jeg vokste opp syns jeg derfor alt med sex var veldig skamfullt uten at jeg helt visste hvorfor. Heldigvis vokste jeg det av meg! Men Mamma er fortsatt like konservativ :fnise:

Skrevet
Akkurat nå, Alexis skrev:

Kanskje noen i familien eller slekten har uttrykt seg negativt til sex eller onanering, så du ubevisst har fått et skam forhold til det?

Sånn var det for meg før hvertfall. Mamma har alltid vært veldig tydelig snerpete når det gjelder alt som har med sex og gjøre. Når jeg vokste opp syns jeg derfor alt med sex var veldig skamfullt uten at jeg helt visste hvorfor. Heldigvis vokste jeg det av meg! Men Mamma er fortsatt like konservativ :fnise:

jeg husker ikke alt som har skjedd så det er mulig selv om jeg ikke kan tenke meg det i det hele tatt. 

eneste jeg husker er at jeg alltid har vært sjenert over kroppen min, skjulte meg i situasjoner jeg ikke behøvde og følte at min ene forelder kikket ekstra på meg da jeg for eksempel sto i dusjen eller var på badet (stor nok til å dusje selv, men ung nok til at det ikke var rart at det kom noen inn, men den ene kom for å hente noe, gjøre noe etc). likte ikke dette men turte ikke si fra. vet ikke om det faktisk var sånn eller at det ekstra blikket bare var  noe jeg følte.

synes det var ubehagelig når det ble nevnt noe som hadde med kjønn, kropp og sånn å gjøre. vet ikke om det har sammenheng men hvis det har så startet det tidlig og uten noen konkret grunn. 

Skrevet

Seksualitet er en viktig del av livet til de aller, aller fleste, som får en helt annen dimensjon om man deler den med noen, og det skal du kaste bort fordi du ikke tør å oppsøke hjelp? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Seksualitet er en viktig del av livet til de aller, aller fleste, som får en helt annen dimensjon om man deler den med noen, og det skal du kaste bort fordi du ikke tør å oppsøke hjelp? 

jeg ser ikke på det på samme måte som deg og det er ikke en så stor eller viktig del av livet mitt, jeg kan helt fint leve videre sånn som jeg har det nå. er det noe jeg kan gjør selv så prøver jeg, må jeg oppsøke hjelp for å i det hele tatt finne ut av hva som eventuelt kan gjøres så synes jeg ikke det er verdt det. 

Skrevet

Men kjære deg, det er klart du ikke ser det på den måten når du føler som du gjør. Det er nettopp det du må forsøke å finne ut av, og det trenger du hjelp til! 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

synes det var ubehagelig når det ble nevnt noe som hadde med kjønn, kropp og sånn å gjøre. vet ikke om det har sammenheng men hvis det har så startet det tidlig og uten noen konkret grunn. 

Akkurat sånn var jeg og, syns alt sånn var veldig ubehagelig. Tenker at det må være noe man har lært på en måte. Barn syns jo alt er naturlig helt til de får beskjed om noe annet. Man prater jo mye om bæsj og tiss som barn, helt til noen sier at man ikke trenger å snakke om det hele tiden:ler:

Er ikke godt å si hvorfor man er som man er, er sikkert mye forskjellig som spiller inn. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men kjære deg, det er klart du ikke ser det på den måten når du føler som du gjør. Det er nettopp det du må forsøke å finne ut av, og det trenger du hjelp til! 

jeg setter pris på at du forsøker å komme med råd om hva jeg kan gjøre. 

men jeg har aldri vært særlig seksuell av meg og det er ikke så mange år siden jeg første begynte for meg selv. det plager meg ikke at jeg er jomfru, det bare skrev jeg som en opplysning.

Skrevet

Du ser ikke ut til å forstå. Tenk deg en hund som aldri har gått tur og ikke vil gå tur. Tror du den vet noe om å gå tur og hvor mye glede den får ut av det? Nei. Da oppsøker man en dyrlege,selv om hunden nekter å bli med inn på dyreklinikken. Dyrlegen finner til slutt en fysisk årsak. På samme måte som en psykolog må finne årsaken til at du er som du er. Kanskje er du skapt slik, men mest sannsynlig får du hjelp til å fungere normalt og alle gledene det medfølger.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du ser ikke ut til å forstå. Tenk deg en hund som aldri har gått tur og ikke vil gå tur. Tror du den vet noe om å gå tur og hvor mye glede den får ut av det? Nei. Da oppsøker man en dyrlege,selv om hunden nekter å bli med inn på dyreklinikken. Dyrlegen finner til slutt en fysisk årsak. På samme måte som en psykolog må finne årsaken til at du er som du er. Kanskje er du skapt slik, men mest sannsynlig får du hjelp til å fungere normalt og alle gledene det medfølger.

man vet jo aldri, men når jeg selv føler at dette ikke er noe som har manglet i livet mitt og når det koster meg veldig mye å oppsøke hjelp for dette, i tillegg til at det er mer enn bare det seksuelle som må være i orden for å dele dette med noen, da ser ikke jeg det som å "kaste bort noe fordi jeg ikke tør å oppsøke hjelp", som du kaller det. foreløpig synes jeg ikke det er verdt det og kan fint leve videre sånn jeg har det nå. lurte bare på om noen visste hva det kunne komme av.

Skrevet

Hør med fastlegen din om det finnes noe terapeutisk tilbud som du får dekket.

Du får absolutt ingen hjelp her. Det er komplett umulig. Det blir som spørre på nettet etter kirurgisk hjelp. Slikt går ikke over nettet.

Skrevet

jeg kommer ikke til å oppsøke hjelp for dette..

jo, det er faktisk hjelp for meg hvis det er andre som føler det samme og som vil dele tankene sine her, hvis ikke så er det greit og da forlater jeg tråden.

Skrevet

Tull. Du vil høre at andre sliter med det samme slik at du føler deg bedre og normal. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...