AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #1 Skrevet 25. oktober 2017 Hei! som det står i overskiften så har jeg og russegruppa mi bydd på en russebil og vant budrunden. Budrunden gikk gjennom messenger (facebook) og da vi var å så på bilen sa det at vi kunne betale i januar (men ikke fått det skriftlig). Nå får vi en mld om at vi må betale innen 30.oktober som bare er noen dager til. Vi har ikke penger til å betale bilen nå, og derfor sier de at vi må betale erstatning og at det vil bli store problemer. Kan noen hjelpe meg? Er det bindene selvom vi ikke har skrevet under kontrakt? Anonymkode: 46f3b...d3e
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #2 Skrevet 25. oktober 2017 Spør jussbuss, de driver gratis juss-hjelp! Anonymkode: 3f92f...b0b 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #3 Skrevet 25. oktober 2017 En muntlig avtale er like bindende som skriftlig. Så når den muntlige avtalen var at dere skulle betale i januar så kan ikke selger komme å forandre på dette uten deres samtykke. Anonymkode: f1117...f15 9
ajarRun Skrevet 25. oktober 2017 #4 Skrevet 25. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! som det står i overskiften så har jeg og russegruppa mi bydd på en russebil og vant budrunden. Budrunden gikk gjennom messenger (facebook) og da vi var å så på bilen sa det at vi kunne betale i januar (men ikke fått det skriftlig). Nå får vi en mld om at vi må betale innen 30.oktober som bare er noen dager til. Vi har ikke penger til å betale bilen nå, og derfor sier de at vi må betale erstatning og at det vil bli store problemer. Kan noen hjelpe meg? Er det bindene selvom vi ikke har skrevet under kontrakt? Anonymkode: 46f3b...d3e Det finnes ingen fromkrav for avtaler i loven. Du kan inngå en avtale med en sms, ved å trykke på en knapp, ved å skrive en avtale eller ved å si noe. Det avgjørende er om den andre parten forstår det som at en avtale er inngått. Dere har kjøpt bil, og må selvsagt betale for den. Hvis dere ikke betaler vil dere kunne måtte betale mellomlegge mellom hva den blir solgt for, og hva dere avtalte og kostnader for å selge den. Dette er ikke et stort problem, men det koster jo litt. Dere har nok lært en dyr lekse om at man alltid bør følge opp avtaler skriftlig. At du sa du kunne betale i januar etter å ha vunnet en budrunde virker ikke som noe du kommer noen vei med. Jeg kan ikke by på et hus og så si jeg ikke vil ha det før i 2019 når jeg vinner budrunden. Det er urimelig. 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #5 Skrevet 25. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! som det står i overskiften så har jeg og russegruppa mi bydd på en russebil og vant budrunden. Budrunden gikk gjennom messenger (facebook) og da vi var å så på bilen sa det at vi kunne betale i januar (men ikke fått det skriftlig). Nå får vi en mld om at vi må betale innen 30.oktober som bare er noen dager til. Vi har ikke penger til å betale bilen nå, og derfor sier de at vi må betale erstatning og at det vil bli store problemer. Kan noen hjelpe meg? Er det bindene selvom vi ikke har skrevet under kontrakt? Anonymkode: 46f3b...d3e Du må aldri by på noe du ikke vil ha og ikke kan betale. Alt av bud er bindende og uten retrettmuligheter. Du må betale eller bli trukket til domstolen og bli dømt til å betale. Gå og snakk med foreldrene dine! Anonymkode: c593c...b57 2
ajarRun Skrevet 25. oktober 2017 #6 Skrevet 25. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du må aldri by på noe du ikke vil ha og ikke kan betale. Alt av bud er bindende og uten retrettmuligheter. Du må betale eller bli trukket til domstolen og bli dømt til å betale. Gå og snakk med foreldrene dine! Anonymkode: c593c...b57 Hvis man byr på noe, kan man selvsagt by med forbehold. Da skriver man at man byr med forbehold om betaling i januar eller med forbehold om finansiering.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #7 Skrevet 25. oktober 2017 Hei! Jeg og russegruppa mi har bydd på en russebil og vant budrunden. Budrunden gikk gjennom messenger (facebook). Da vi kom får å se på bilen (før vi la inn bud) sa de at vi kunne betale i Januar, dette har vi ikke skriftelig. Nå sier de at vi må betale innen 30.oktober, noe vi ikke har råa til, derfor måtte vi trekke tilbake budet. De sier at dette ikke går siden budet er bindene. Er det bindene selvom kontrakt ikke er krevet under og de "bryter" budet? Vi har ikke hatt noen møte, og ikke snakket ordentlig om dette før vi plutselig fikk en betalingsfrist.. Anonymkode: 5e9e0...1ed
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #8 Skrevet 25. oktober 2017 Dere kan kun slippe unna med dette dersom dere sa før dere gav bud St dere ikke kunne betale før januar, og deretter at selger sa dette var greit og aksepterte budene deres etter dette. Ellers må dere hoste opp penger innen 30 oktober, eller risikere selger kjører by budrunde neste uke, får en langt dårligere pris og da blir dere ansvarlige for mellomlegget. Anonymkode: 0e757...dc8
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #9 Skrevet 25. oktober 2017 Det kan kanskje redde dere om den som eier messengerkontoen som ble brukt ikke er over 18 år. Ellers.. Nei. Her sliter dere. Anonymkode: 0e757...dc8
Prinsesse788 Skrevet 25. oktober 2017 #10 Skrevet 25. oktober 2017 En muntlig avtale er like gjeldene som en skriftlig. Hvis avtalen var betaling i januar kan de ikke endre dette. 8
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #11 Skrevet 25. oktober 2017 30. oktober er en veldig kort frist. Den er ikke særlig rimelig. Anonymkode: 6e54a...9ba 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #12 Skrevet 25. oktober 2017 Avtalen om betaling i januar står ikke i samtalen på Messenger helle Anonymkode: 00a62...1cb
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #13 Skrevet 26. oktober 2017 En muntlig avtale er like gjeldende som en skriftlig avtale ja. Dere skulle ha undersøkt dette før dere ga inn et bud. Les mer her f.eks: https://advokat.no/muntlige-avtaler/ Anonymkode: 6d4aa...64a 2
confuseddc Skrevet 26. oktober 2017 #14 Skrevet 26. oktober 2017 Betalingsfristen de nevnte skulle være i januar har vi ikke skriftlig, det er det som er problemet..Lurer derfor på om det er noe annet å gjør med det?
Gjest Sisti Skrevet 26. oktober 2017 #15 Skrevet 26. oktober 2017 1 minute ago, confuseddc said: Betalingsfristen de nevnte skulle være i januar har vi ikke skriftlig, det er det som er problemet..Lurer derfor på om det er noe annet å gjør med det? Dere får jo bare hevde at dere holder dere til den muntlige avtalen med person y fra dato xx som var frist januar. Så får det være opp til dem om de vil bestride det og ta saken videre.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #16 Skrevet 26. oktober 2017 Svar skriftlig at dere forholder dere til muntlig avtale med xx inngått dato xx om betaling xx dato i januar. Anonymkode: 1368d...54c 7
confuseddc Skrevet 26. oktober 2017 #17 Skrevet 26. oktober 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: En muntlig avtale er like gjeldende som en skriftlig avtale ja. Dere skulle ha undersøkt dette før dere ga inn et bud. Les mer her f.eks: https://advokat.no/muntlige-avtaler/ Anonymkode: 6d4aa...64a Så dette vil si at de da har brytt avtalen så den er oppløst?
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #18 Skrevet 26. oktober 2017 eller så må de bare selge bilen til budet før dere da.. Anonymkode: 800ce...d0f
Edie Skrevet 26. oktober 2017 #19 Skrevet 26. oktober 2017 Slått sammen to tråder om samme emne. Edie, mod.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #20 Skrevet 26. oktober 2017 Er dere over 18? Hvis ikke så kan det være det eneste mulighet som redder deg. Anonymkode: a2efd...544
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå