Gå til innhold

Slankeoperasjon Aker - Samtale med kirurgen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei, dette er ikke tråd som er ment for å diskutere slankeoperasjon eller alternativer til slankeoperasjon. Er du operert på Aker er det kjempefint, men jeg tar gjerne i mot erfaringer fra andre som har operert seg offentlig andre steder. :)

Jeg vet at man som regel skal gå på pulverdiett eller lignende i ukene før operasjonen og gå ned litt i vekt. Jeg har kommet dit at jeg skal inn til samtale med kirurg. Det er siste hinder før man vet om man får operasjon eller ikke.

Så: Siden man ble henvist til spesialhelsetjenesten, er manglende vektnedgang før samtale med kirurgen noe som kan få ham til å avvise deg?

Jeg veier i dag to kilo mindre enn jeg gjorde i juli da jeg hadde samtalen med sykepleieren, og jeg er veldig bekymret at de krever at jeg skulle ha klart å gå ned litt.

Spørsmålet er vel på en måte heller: Når i løpet er det forventet at man skal miste 10 prosent av vekten? Før eller etter samtalen med kirurgen?

Anonymkode: 502f6...4f2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må miste vekt før operasjoneen, leveren må krympes for å komme til magesekken derfor må du på diett. 

Anonymkode: 4a241...bd1

• Liker 2
Skrevet

Ja, er klar over det, og tro meg, jeg er 100 prosent motivert til det og det som kommer etter. Enn så lenge vet jeg jo ikke om jeg får den muligheten, og jeg er bekymret for om jeg burde ha klart å gå ned i vekt allerede før jeg skal inn og snakke med kirurgen.

Skrevet

Jeg opererte meg privat, men kirurgen jobbet både på Aker og Volvat i Oslo.

Jeg måtte ikke gå ned noe i vekt. Fra jeg var på Volvat til jeg ble operert tok det bare 2-3 uker. Ikke måtte jeg på disse kursene som er på Aker heller.

Nå kjenner jeg fler som er operert både privat og offentlig. Helt ærlig, de som har betalt operasjonen selv virker til å komme bedre ut av det. I det offentlige er det samlebpndprinsipp, mens privat så håver de inn store beløp og vil ha kundene tilbake.

Det er mye penger å betale selv, men det er verdt det. Lykke til.

Anonymkode: 7ff38...baf

Skrevet

Hvor motivert er du hvis du ikke engang går ned før operasjonen? Tenker du ikke på hvor utrolig mye større risikoen for inngrepet kommer til å være da?

Livsstilendring må til, ingen operasjon vil hjelpe før du forstår det. 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg opererte meg privat, men kirurgen jobbet både på Aker og Volvat i Oslo.

Jeg måtte ikke gå ned noe i vekt. Fra jeg var på Volvat til jeg ble operert tok det bare 2-3 uker. Ikke måtte jeg på disse kursene som er på Aker heller.

Nå kjenner jeg fler som er operert både privat og offentlig. Helt ærlig, de som har betalt operasjonen selv virker til å komme bedre ut av det. I det offentlige er det samlebpndprinsipp, mens privat så håver de inn store beløp og vil ha kundene tilbake.

Hvis du ikke måtte gå på kur før operasjonen, så har du blitt utsatt for større risiko enn nødvendig.

En ganske viktig faktor du har glemt å ta med i regnskapet om offentlig vs privat, er at de dårligste pasientene, de med mest overvekt og flest tilleggesykdommer, de blir operert offentlig og som regel avvist av private. Det private kan ikke har pasienter med for stor risiko, både fordi de mangler kvalifisert tilbud post operativt, mangler intensivavdeling til å ta seg av komplikasjoner som kan skje underveis, og risikoen er for stor til at de vil risikere klinikkens navn og rykte på en for syk pasient. I tillegg er det slik at mange som går privat ikke kvalifiserer til å få dekket operasjon av det offentlig, de har for liten overvekt og for få tilleggslidelser. Det er klart at når disse går privat vil de i utgangspunktet ha bedre sjanse, og da ser det ut som klinikken gjøre en bedre jobb enn det offentlig, mens egentlig er pasientgrunnlaget svært ulikt. 

Anonymkode: 4a241...bd1

• Liker 5
Skrevet
38 minutter siden, miramis skrev:

Hvor motivert er du hvis du ikke engang går ned før operasjonen? Tenker du ikke på hvor utrolig mye større risikoen for inngrepet kommer til å være da?

Livsstilendring må til, ingen operasjon vil hjelpe før du forstår det. 

Vil ikke være frekk, men les hva jeg skriver. Det der er jeg klar over. Takk.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

(…)

Takk for lykkeønskning!

Skrevet

Ingen som har erfaring med hva kirurgen vurderer ut fra?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...