Gjest GANT Skrevet 25. oktober 2017 #1 Skrevet 25. oktober 2017 Hei! Jeg har i flere år slitt med irritabel tarm og ikke fått bukt med problemet, jeg er totalt avhengig av å få ha et toalett i nærheten og har mang en gang måttet søke tilflukt bak en busk på en lang gåtur. Det går greit å stå i jobb, men når det gjelder kjærligheten så føler jeg dette blir veldig pinlig og ekkelt. Man hører godt når jeg er på toalettet og man merker jo godt at jeg stadig må på toalettet. Jeg er daglig plaget med diaré og dette kan ofte komme akutt. Jeg er livredd for dating pga problemet mitt. Tar jeg imodium så blir jeg istedenfor kvalm og får mageknip, så det gjør ikke problemet lettere. Er det noen andre her som har irritabel tarm? Har dere kjæreste eller dater? Hvordan takler dere det?
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #2 Skrevet 25. oktober 2017 Har også ibs, men er ikke like plaget som deg med diare. Må rett på do rett etter at jeg har spist, nesten uansett hva jeg spiser. Sliter også veldig med mye luft i magen. Jeg har kjæreste, og det har egentlig aldri vært noe problem at magen min er som den er. Vi promper omtrent i kor når vi er med hverandre, og når jeg må bæsje så sier jeg bare at jeg må bæsje liksom. Tror ikke du trenger å stresse med det egentlig, selv om jeg skjønner at det er ubehagelig, spesielt i startfasen av et forhold. Har du prøvd FODMAP? Anonymkode: f1317...3e2 2
Gjest GANT Skrevet 25. oktober 2017 #3 Skrevet 25. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har også ibs, men er ikke like plaget som deg med diare. Må rett på do rett etter at jeg har spist, nesten uansett hva jeg spiser. Sliter også veldig med mye luft i magen. Jeg har kjæreste, og det har egentlig aldri vært noe problem at magen min er som den er. Vi promper omtrent i kor når vi er med hverandre, og når jeg må bæsje så sier jeg bare at jeg må bæsje liksom. Tror ikke du trenger å stresse med det egentlig, selv om jeg skjønner at det er ubehagelig, spesielt i startfasen av et forhold. Har du prøvd FODMAP? Anonymkode: f1317...3e2 Hei og takk for svar. Ja, virker dessverre som jeg har en sterk grad siden doløpingen min er så ekstrem. Jeg har ikke prøvd FODMAP, er det på en måte lavkarbo? TS
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #4 Skrevet 25. oktober 2017 Jeg har hatt lignende problemer men med forstoppelse og mye luft istedenfor diarè. Det er så og si borte nå med nesten et år på sellerijuice om morgenen. Søk på Medical medium celery juice. Anonymkode: 55816...15d
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #5 Skrevet 25. oktober 2017 Kjenner meg igjen med angsten og forhold. Har selv ikke turt å date pga. det Jeg må bare spørre, men har du prøvd deg på streng lav fodmap diett? Og så gjenninnføre matvarer for å se hva du reagerer på? Anonymkode: f9f35...f6a 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #6 Skrevet 25. oktober 2017 Jeg har IBS som slår ut når jeg spiser for mye feit/sterk mat. Er ikke alltid til å unngå. Jeg traff min nåværende samboer på festival, å på festival er det bakt potet, burgere og øl. Ikke en heldig kombo. Jeg bodde rett ved, så den 3. Dagen ble han med meg hjem, jeg ble akkutt dårlig i magen når vi nesten var hjemme hos meg. Så jeg måtte bare si at jeg skulle sette på høy musikk å gå på badet en stund, å beklaget for at jeg var så uromantisk. Eneste han sa var om ikke han kunne få gå å tisse først 😂 Han blåser i om jeg slipper en ukontrollert fis, han blåser i om det stinker død på toalettet. Å han veit at hvis jeg sier at han MÅ stoppe på neste bensinstasjon så kan han ikke vente, da MÅ han stoppe der. Anonymkode: 40c39...9ce 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #7 Skrevet 25. oktober 2017 1 minutt siden, GANT skrev: Hei og takk for svar. Ja, virker dessverre som jeg har en sterk grad siden doløpingen min er så ekstrem. Jeg har ikke prøvd FODMAP, er det på en måte lavkarbo? TS Du fjerner all mat med høy fodmap fra kosten din (husk begrensninger på enkelte matvarer) i 2-8 uker. Så skal du gjeninnføre enkelte matvarer fra de forskjellige fodmap-gruppene for å finne ut hva du tåler eller ikke tåler. Dette skal gjøres mens du også lever på streng diett. Anbefales virkelig å prøve det ut snarest! Har du mulighet til å få hjelp fra en ernæringsfysiolog anbefales det sterkt. Det er en del å sette seg inn i. Anonymkode: f9f35...f6a 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #8 Skrevet 25. oktober 2017 Har også IBS, men ikke like plaget som deg. Problemet mitt er mye luft i magen, mageknip og at magen lager mye lyder. Jeg syntes dette var veldig pinlig i starten av forholdet med min kjæreste, men jeg tok det opp med han ganske tidlig at jeg har irritabel tarm, og mye vondt i magen. Han var forståelsesfull. Jeg er ikke den som promper sammen med folk, så begrenser meg til å gjøre det på badet/ i andre rom. Dager det virkelig er ille så sier jeg bare at jeg har kjempevondt i magen, og så setter jeg på musikk så han ikke hører alt. Som sagt, flaut i starten men dette er et problem mange har, og de aller aller fleste er forståelsesfull. Hvis en potensiell kjæreste ikke er det, så er han bare å droppe først som sist uansett. Man må rett og slett bare komme over kneika, og så går det seg til. Magen ble faktisk litt roligere når jeg fikk et mer avslappet forhold til det i kjæresteforhold. Anonymkode: 03b88...e3d 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #9 Skrevet 25. oktober 2017 6 minutter siden, GANT skrev: Hei og takk for svar. Ja, virker dessverre som jeg har en sterk grad siden doløpingen min er så ekstrem. Jeg har ikke prøvd FODMAP, er det på en måte lavkarbo? TS Løk, laktose og gluten pleier å være store syndere. Har du noe av dette i kosten? Anonymkode: f9f35...f6a
Gjest GANT Skrevet 25. oktober 2017 #10 Skrevet 25. oktober 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner meg igjen med angsten og forhold. Har selv ikke turt å date pga. det Jeg må bare spørre, men har du prøvd deg på streng lav fodmap diett? Og så gjenninnføre matvarer for å se hva du reagerer på? Anonymkode: f9f35...f6a Nei, jeg har ikke prøvd dette og tror nok dette er det jeg må prøve. Jeg er veldig glad i sukker og karbohydrater, så dette blir hardt. Men det er bedre enn å ha kronisk diaré!
Gjest GANT Skrevet 25. oktober 2017 #11 Skrevet 25. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Løk, laktose og gluten pleier å være store syndere. Har du noe av dette i kosten? Anonymkode: f9f35...f6a Ja, gluten.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #12 Skrevet 25. oktober 2017 4 minutter siden, GANT skrev: Ja, gluten. Da kan den skape problemer for deg. Anbefaler deg å starte med streng lav fodmap diett, sammen med en ernæringsfysiolog Anonymkode: f9f35...f6a
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #13 Skrevet 25. oktober 2017 Ta kontakt med legen din. Dette må du få hjelp til, ingen skal ha det sånn. Ring i morgen for time 👍 Anonymkode: 73a28...e90
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #14 Skrevet 25. oktober 2017 Nei det har jeg heldigvis ingen problemer med. Må være ille. Anonymkode: 46500...3b4
WubWub Skrevet 25. oktober 2017 #15 Skrevet 25. oktober 2017 (endret) For meg hadde det vært uproblematisk å date noen med IBS. Ellers så er det påvist at FODMAP dietten har svært god effekt på denne svært sjenerende og ubehagelige situasjonen. Faktisk har helsedirektoratet og ernæringsfysiologer anbefalt denne dietten. https://nhi.no/sykdommer/magetarm/tykktarm/fodmap-redusert-diett-hjelper-mot-irritabel-tarm/ FODMAP-redusert diett hjelper mot irritabel tarm http://bora.uib.no/bitstream/handle/1956/8800/119645269.pdf?sequence=1 Konklusjon: I denne studien opplevde pasienter med funksjonell dyspepsi en signifikant reduksjon i symptomer og gassproduksjon ved å innta FODMAP-redusert kost i seks uker. http://www.klikk.no/helse/doktoronline/magetrobbel/lav-fodmap-diett-2507101 Dette er lav FODMAP-dietten Plages du av irritabel tarm? Da kan lav fodmap-livsstilen være løsningen. Endret 25. oktober 2017 av WubWub 1
WubWub Skrevet 25. oktober 2017 #16 Skrevet 25. oktober 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta kontakt med legen din. Dette må du få hjelp til, ingen skal ha det sånn. Ring i morgen for time 👍 Anonymkode: 73a28...e90 Hva skal legen gjøre med dette mener du? Jeg hadde IBS selv og legen sa at det var ikke noe å få gjort noe med. Senere besøkte jeg ernæringsfysiolog som hjalp meg sette opp en FODMAP diett, nå har jeg ikke lenger IBS.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #17 Skrevet 25. oktober 2017 1 minutt siden, WubWub skrev: Hva skal legen gjøre med dette mener du? Jeg hadde IBS selv og legen sa at det var ikke noe å få gjort noe med. Senere besøkte jeg ernæringsfysiolog som hjalp meg sette opp en FODMAP diett, nå har jeg ikke lenger IBS. Henvise til ernæringsfysiolog om mulig Men trodde ikke det var mulig å bli kvitt IBS, bare være symptomfri om man unngår å spise mat man vet man reagerer på (etter å ha vært på streng lav fodmap diett). Anonymkode: f9f35...f6a 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #18 Skrevet 25. oktober 2017 Jeg har crohns og har tenkt mye på det samme. Er heldigvis allerede gift og var det når jeg fikk disse problemene (kastet mye opp da jeg var yngre, men gikk over til diarè for noen år siden). Men tenker mye på hvordan det vil bli hvis det blir slutt og jeg har mistet vennene mine fordi jeg ikke tør å dra steder fordi jeg er redd for at det skal gå galt. Anonymkode: e60d9...42c
Gjest GANT Skrevet 25. oktober 2017 #19 Skrevet 25. oktober 2017 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta kontakt med legen din. Dette må du få hjelp til, ingen skal ha det sånn. Ring i morgen for time 👍 Anonymkode: 73a28...e90 Jeg er allerede igang med utredning, men har jo ikke fått gjort noe med det så langt.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #20 Skrevet 25. oktober 2017 Har og IBS. Men jeg lever på diett, og da går det jo mye bedre. Og da jeg dater, er jeg svært nøye med kosten. Og nøye med å ikke spise for mye. For alt påvirker. Anonymkode: b1748...818
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå