Gå til innhold

Spørsmål om arv og arverekke


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Situasjonen er følgende:

Mann (A) i 40-årene, + hans bror (B) i 40-årene. Mistet sin far for 8 år siden, han døde av kreft. Moren (C) sitter igjen i uskiftet bo, enebolig på østlandet i landlige omgivelser.

Faren og hans søskengjeng eide sammen et lite småbruk eller landsted som de vokste opp sammen på, beliggende på en øy i havgapet i en annen landsdel enn der mann A og B bor og moren deres C bor. De har ikke brukt landstedet siden de var barn. Øya har broforbindelse til fastlandet nå, det hadde den ikke før i tiden når Mann A og B var barn.

Det har tatt noen år etter A og B sin fars død å få hjulene i gang, men nå er visst papirer sendt inn til Statens kartverk tror jeg det var, og så vil de få gjort en takst på eiendommen for å få solgt den. De andre eierne i søskenflokken begynner å dra sånn på årene nå alle sammen, at ingen av dem har noen glede av eiendommen lenger uansett, så nå har de alle gått med på å selge.

Jeg snakker med A og B sin mor, C, og hun forteller at når eiendommen blir solgt, er det HUN som arver alle pengene. Ikke A og B, selv om det er deres fars eiendom?! A har gått rundt i flere år nå og innbildt seg at han og broren skal arve sin andel av dette. Nå sier moren deres at det ikke stemmer, siden hun sitter i uskiftet bo, så arver hun alt og mennene får ikke arve noe etter faren sin. De må vente til moren dør før de arver noe som helst.

Er det sånn lovverket er? Arver en enke fremfor barna?

Anonymkode: 3eced...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Situasjonen er følgende:

Mann (A) i 40-årene, + hans bror (B) i 40-årene. Mistet sin far for 8 år siden, han døde av kreft. Moren (C) sitter igjen i uskiftet bo, enebolig på østlandet i landlige omgivelser.

Faren og hans søskengjeng eide sammen et lite småbruk eller landsted som de vokste opp sammen på, beliggende på en øy i havgapet i en annen landsdel enn der mann A og B bor og moren deres C bor. De har ikke brukt landstedet siden de var barn. Øya har broforbindelse til fastlandet nå, det hadde den ikke før i tiden når Mann A og B var barn.

Det har tatt noen år etter A og B sin fars død å få hjulene i gang, men nå er visst papirer sendt inn til Statens kartverk tror jeg det var, og så vil de få gjort en takst på eiendommen for å få solgt den. De andre eierne i søskenflokken begynner å dra sånn på årene nå alle sammen, at ingen av dem har noen glede av eiendommen lenger uansett, så nå har de alle gått med på å selge.

Jeg snakker med A og B sin mor, C, og hun forteller at når eiendommen blir solgt, er det HUN som arver alle pengene. Ikke A og B, selv om det er deres fars eiendom?! A har gått rundt i flere år nå og innbildt seg at han og broren skal arve sin andel av dette. Nå sier moren deres at det ikke stemmer, siden hun sitter i uskiftet bo, så arver hun alt og mennene får ikke arve noe etter faren sin. De må vente til moren dør før de arver noe som helst.

Er det sånn lovverket er? Arver en enke fremfor barna?

Anonymkode: 3eced...a05

Enken har krav på minst 4G (altså 4 ganger statens grunnbeløp ved dødsfall, ikke rask mobildekning fra telenor :fnise: ), eller en fjerdedel av formuen. 

 

Er det noe testament? Hvis nei: landstedet går til barna. Er det testament hvor det står at enken arver alt (inkl landssted altså) skal barna ha sin pliktdel, som er to tredeler - men aldri over en million, og enken resten. 

Anonymkode: b430d...724

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, jeg ser nå at det er litt uskiftet bo i saken her.... Gi meg litt tid på å dykke i lovsamlingen min, så kommer jeg tilbake til deg. Jeg leste ikke grundig gjennom posten første gang, beklager.

Anonymkode: b430d...724

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde faren særeie i henhold til ekteskapsloven på sin andel av landstedet? Hvis han hadde det, er det sønnene som arver.

Hvis de ikke hadde særeie i tråd med loven, så hadde de felleseie, og da er det enken som arver. Da arver sønnene begge foreldrene når hun er død. Google særeie, skifte og oppgjør av bo, så får du flere detaljer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Ullvott skrev:

Hadde faren særeie i henhold til ekteskapsloven på sin andel av landstedet? Hvis han hadde det, er det sønnene som arver.

Hvis de ikke hadde særeie i tråd med loven, så hadde de felleseie, og da er det enken som arver. Da arver sønnene begge foreldrene når hun er død. Google særeie, skifte og oppgjør av bo, så får du flere detaljer. 

Du var raskere enn meg. :Nikke: Dette stemmer. 

Er landsstadet særeie arver sønnene. Hvis ikke går det inn under felleseie og enken eier. I denne sammenhengen virker det som at det ikke er særeie siden det er gått 8 år siden fars død, og hun sitter i uskiftet bo fremdeles.


Det som enken IKKE kan gjøre i denne sammenhengen er å gi bort eiendommen eller selge den til underpris jf Arveloven paragraf 19. For at gjenlevende kan gi bort eiendommen eller selge til underpris trenger hun arvingenes godkjennelse.

Anonymkode: b430d...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til at det var noe særeie, det tviler jeg egentlig på at det er. Hun (C) sa at hun satt i uskiftet bo og at derfor er det hun som arver alt. "A og B må vente til jeg dør før de arver" sa hun. Hun sa hun skulle ta det opp med A, siden jeg sa at han har gått rundt i årevis og trodd at han skal arve en pen sum når det landstedet endelig blir solgt.

Tusen takk til alle som har svart! :- )

 

Anonymkode: 3eced...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...