Gå til innhold

Spørsmål om bilforsikring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, dere!

Jeg trenger litt råd og hjelp angående bilforsikring, og håper at det sitter folk her med kunnskapen og erfaringen jeg trenger (og det tviler jeg ikke på) :)

Jeg skal kjøpe meg en elbil for 90.000 kroner og har fått full finansiering i banken. Det jeg lurer litt på nå er hvilken bilforsikring jeg må og/eller bør gå for? Jeg har hatt billån før, og da måtte jeg velge full kasko og måtter derfor betale 1200 kr i mnd. Da hadde jeg billån på bare 25.000 kr, så det var litt kjipt med en sånn dyr forsikring. Men da sa banken at jeg MÅTTE ha den forsikringen, så jeg gjorde som de sa.

Nå er jeg i en annen bank, og de har ikke nevnt noe om forsikring. Må jeg ta den dyreste forsikringen (og om ikke, bør jeg gjøre det?)? Og som jeg har forstått det har det noe å si om enten hvor gammel jeg er, hvor lenge jeg har kjørt bil eller hvor lenge jeg har hatt forsikring tidligere? Er det ikke noe om at jo nyere man er i bilverden, dess dyrere er forsikringen?

Jeg er 26 år og har hatt sertifikat i ca. 1,5 år.

Hvor bør jeg lete etter forsikring?

Håper på noen foruftige råd fra noen som er litt mer kunnskapsrik enn meg når det kommer til dette! :D Takk på forhånd!

Anonymkode: 6caa0...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer an på om lånet er med eller uten sikkerhet. Er det lån med sikkerhet må du ha fullkasko.

Anonymkode: c28e9...878

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kommer an på om lånet er med eller uten sikkerhet. Er det lån med sikkerhet må du ha fullkasko.

Anonymkode: c28e9...878

I søknaden krysset jeg "nei" for sikkerhet, uten å helt skjønne hva det er. Men som jeg forsto det er det en løsning om man kommer i en situasjon der man ikke kan betale for seg?

Men det forklarer jo mye! Må man betale mer for å ha sikkerhet? Regner med at jeg hadde det sist gang siden jeg ble tvunget til å gå for fullkasko (jeg var fysisk i banken og hun som jobbet der gjorde alt for meg).

Takk for svar! :D 

Anonymkode: 6caa0...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du har leasing er det som regel ingen tvang på dekning.

Hvor gammel er bilen? 

Anonymkode: e7b07...5c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hei, dere!

Jeg trenger litt råd og hjelp angående bilforsikring, og håper at det sitter folk her med kunnskapen og erfaringen jeg trenger (og det tviler jeg ikke på) :)

Jeg skal kjøpe meg en elbil for 90.000 kroner og har fått full finansiering i banken. Det jeg lurer litt på nå er hvilken bilforsikring jeg må og/eller bør gå for? Jeg har hatt billån før, og da måtte jeg velge full kasko og måtter derfor betale 1200 kr i mnd. Da hadde jeg billån på bare 25.000 kr, så det var litt kjipt med en sånn dyr forsikring. Men da sa banken at jeg MÅTTE ha den forsikringen, så jeg gjorde som de sa.

Nå er jeg i en annen bank, og de har ikke nevnt noe om forsikring. Må jeg ta den dyreste forsikringen (og om ikke, bør jeg gjøre det?)? Og som jeg har forstått det har det noe å si om enten hvor gammel jeg er, hvor lenge jeg har kjørt bil eller hvor lenge jeg har hatt forsikring tidligere? Er det ikke noe om at jo nyere man er i bilverden, dess dyrere er forsikringen?

Jeg er 26 år og har hatt sertifikat i ca. 1,5 år.

Hvor bør jeg lete etter forsikring?

Håper på noen foruftige råd fra noen som er litt mer kunnskapsrik enn meg når det kommer til dette! :D Takk på forhånd!

Anonymkode: 6caa0...494

Har du lån på bilen, må du ha full kasko. Drt er den dyreste biten. Ansvar er det ingen vei utenom. At ene banken prakka på deg firsikring, er nok fordi de har en egeninteresse i å selge deg det. Spør hvor som helst etter forsikring blant de store, spørsmål om lånet, vil komme opp uansett hvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du et billån krever banken at du har full kasko på bilen. Grunnen er at full kasko er eneste forsikring som dekker skader på egen bil fullt ut uavhengig av skyld. Og et billån betyr at banken tar sikkerhet i bilen din for lånesummen, altså krever banken full kasko fordi de må sikre panteobjektets verdi.

Uten full kasko risikerer banken at sikkerheten for lånet (bilen) blir ødelagt og verdiløs.

Anonymkode: c707d...ebc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...