Gå til innhold

Hvordan er dette med feriepenger...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har vært ansatt i en stilling siden november 2016. Dette er en prosjekt stilling som avsluttes nå i oktober. På altinn står det forklart at feriepenger blir beregnet av inntekt av året før. Jeg blir uten inntekt frem til januar og har lyst å spørre arbeidsgiver om å få utbetalt feriepengene mine nå i november. Men har jeg forstått det rett at; det beregnes kun feriepenger av november og desember i 2016 og ikke av de mnd som jeg har jobbet i 2017? Dersom jeg snakker om nåværende stilling...

Anonymkode: 5a09d...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det står i ferieloven at opptjente feriepenger skal utbetales i sin helhet så snart arbeidsforholdet opphører.

Anonymkode: d5e00...836

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feriepenger for 2016 har du vel allerede fått i juni. Feriepenger for 2017 får du utbetalt på siste lønning når du slutter i en bedrift. Husk at det trekkes skatt når du får feriepenger utbetalt før nyttår.

Anonymkode: cbd14...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står i ferieloven at opptjente feriepenger skal utbetales i sin helhet så snart arbeidsforholdet opphører.

Anonymkode: d5e00...836

Takk for svaret. Men gjelder det opptjeningen i 2017, til tross for at året ikke er fullført? Kan de si at de blir eks utbetalt først i januar...

Anonymkode: 0d891...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også det du har opptjent i 2017 ja.

 

Husk at feriepenger egentlig er bare vanlig lønn som staten pålegger bedriftene å tvangsspare for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal ha feriepengene du har opptjent i 2017, sammen med sluttoppgjøret ditt når du avslutter arbeidsforholdet. 

Anonymkode: 181bf...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for at dere tok dere tid å svare. Min nye stilling begynner først i januar, derfor blir jeg uten lønn i ca 2 mnd. Tenkte derfor å høre om utbetaling av feriepenger. Litt flaut, men hva skal man gjøre :)

Anonymkode: 0d891...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste lønningen var egentlig nå i oktober. Og da kom det ikke feriepenger. Det skal sikkert spørres etter selvstendig?

Anonymkode: 0d891...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Den siste lønningen var egentlig nå i oktober. Og da kom det ikke feriepenger. Det skal sikkert spørres etter selvstendig?

Anonymkode: 0d891...fce

Nei, loven er klar på at feriepenger skal utbetales når arbeidsforholdet avsluttes. Det skal ikke være nødvendig å spørre om. Men det er mange sløve arbeidsgivere så etterlys pengene. 

Anonymkode: 181bf...84c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lønnsslippen står det:

F.p. grlag - en sum

Opptj. f.p. - en sum

F.p. tilgode - 0.00

Hvorfor står det det at det er 0.00 tilgode i feriepenger...

Anonymkode: 0d891...fce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den siste lønningen var egentlig nå i oktober. Og da kom det ikke feriepenger. Det skal sikkert spørres etter selvstendig?

Anonymkode: 0d891...fce

Det er dessverre mange arbeidsgivere som ikke er klar over lovendringen med tanke på utbetaling av feriepenger. Du må muligens si i fra til dem. Se min utheving hentet fra ferieloven

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21

§ 11.Utbetaling av feriepenger

(1) (Alminnelige regler)

Feriepenger som er opptjent hos arbeidsgiver det foregående opptjeningsår, utbetales siste vanlige lønningsdag før ferien. Arbeidstaker kan likevel kreve at feriepengene utbetales senest 1 uke før ferien tar til.

Deles ferien, skal feriepengene fordeles tilsvarende. Den del av feriepengene som overstiger lønn for vanlig arbeidstid i ferien, kan likevel utbetales i forbindelse med avvikling av hovedferie eller sammen med lønn for juni måned.

(2) (Feriepenger for ikke avviklet ferie)

Er feriefritid overført til et påfølgende ferieår, utbetales feriepengene for den overførte del først når ferien tas, jf bestemmelsene i nr. 1.

(3) (Utbetaling ved opphør av arbeidsforhold)

Opphører arbeidsforholdet, skal alle opptjente feriepenger utbetales siste vanlige lønningsdag før fratreden. Den del av feriepengene som ikke lar seg beregne innen dette tidspunkt, kan utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjør.

 

Anonymkode: d5e00...836

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, AnonymBruker said:

Den siste lønningen var egentlig nå i oktober. Og da kom det ikke feriepenger. Det skal sikkert spørres etter selvstendig?

Anonymkode: 0d891...fce

Siste lønn er ikke nødvendigvis avsluttende lønnsoppgjør. Det kan være noen timer som mangler, feriepenger, tillegg og slike ting. Dermed kan man få ett avsluttende oppgjør i ettertid, vanligvis på neste ordinære lønningsdag, som da vil være november om dere har månedlig utbetalinger. 
Men du kan også ta en telefon til sjef eller lønningskontor, og fremheve at du ønsker pengene nå. 
Jeg har pleid si at jeg ikke ønsker før etter nyttår, for å slippe skatte, men jeg har gått fra en jobb til en annen, uten opphold. 
Men husk at du kan ha krav på dagpenger i perioden framover også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Siste lønn er ikke nødvendigvis avsluttende lønnsoppgjør. Det kan være noen timer som mangler, feriepenger, tillegg og slike ting. Dermed kan man få ett avsluttende oppgjør i ettertid, vanligvis på neste ordinære lønningsdag, som da vil være november om dere har månedlig utbetalinger. 
Men du kan også ta en telefon til sjef eller lønningskontor, og fremheve at du ønsker pengene nå. 
Jeg har pleid si at jeg ikke ønsker før etter nyttår, for å slippe skatte, men jeg har gått fra en jobb til en annen, uten opphold. 
Men husk at du kan ha krav på dagpenger i perioden framover også :) 

Tusen takk for svaret :) 

Er greit å vite at man har sitt på det rette, før jeg spør ;) Har en grei arbeidsgiver og vil avslutte på en positiv måte :)

Anonymkode: 5a09d...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

37 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Siste lønn er ikke nødvendigvis avsluttende lønnsoppgjør. Det kan være noen timer som mangler, feriepenger, tillegg og slike ting. Dermed kan man få ett avsluttende oppgjør i ettertid, vanligvis på neste ordinære lønningsdag, som da vil være november om dere har månedlig utbetalinger. 
Men du kan også ta en telefon til sjef eller lønningskontor, og fremheve at du ønsker pengene nå. 
Jeg har pleid si at jeg ikke ønsker før etter nyttår, for å slippe skatte, men jeg har gått fra en jobb til en annen, uten opphold. 
Men husk at du kan ha krav på dagpenger i perioden framover også :) 

Du slipper jo uansett ikke å skatte av feriepengene. 

Anonymkode: 181bf...84c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingenting2
1 time siden, AnonymBruker skrev:

På lønnsslippen står det:

F.p. grlag - en sum

Opptj. f.p. - en sum

F.p. tilgode - 0.00

Hvorfor står det det at det er 0.00 tilgode i feriepenger...

Anonymkode: 0d891...fce

Fordi du fortsatt er i opptjeningsåret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...