Gå til innhold

Glattkjøring! //Sikkerhetskurs på bane.


VolvoV70

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal snart på glattkjørings kurs!

Noen som har lyst til å dele sine erfaringer? Og hvordan det er på slike kurs? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du gjør det kjørelæreren gir deg beskjed om, så går det hele helt fint. 

Nyttig å forstå hvordan du sklir og hvordan du dreier på rattet. En annen elev ødela bilen til læreren forid hen ikke gjorde som hen fikk beskjed om, da jeg var på banen.

Anonymkode: add77...5e7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.10.2017 den 20.36, VolvoV70 skrev:

Hei, jeg skal snart på glattkjørings kurs!

Noen som har lyst til å dele sine erfaringer? Og hvordan det er på slike kurs? :)

Glattkjøringskurs finnes ikke lengre... Det du skal på er sikkerhetskurs på bane.

På glattkjøringskurs lærer man tull som å rette opp en sleng mens man kjører i 60 km/t mellom fotgjengere og å rette opp sleng i sving. Dette er ikke nyttig lærdom (moderne biler retter seg selv opp) og det øker antall ulykker. Eleven føler at hen kan rette opp sleng fordi det går bra 3 av 4 ganger i 35 km/t og kjører fortere. Dessverre driver enkelte lærere (ofte av den eldre garde med dette).

På sikerhetskurs på bane skal du gjennom fire deler. En innledning på 15 minutter (forventninger, din kompetanse i unngå at ulykker oppstår samt noe praktisk informasjon). 45 minutter med sikring av personer, barn og gods i bil (den viktigste delen, de fleste som dør i moderne biler bruker beltet feil eller har løs last). Deretter kjører du i 90 minutter på banen med en halvtime pause i midten. Så er det en 30 minutters oppsummering. Eldre lærere sløser bort tiden som skal brukes på sikring av personer og gods i bil på å ødelegge overraskelsene og å bable om alt fra bremsestrekning til antiskrens (gjerne der de bruker merkenavn som ESP).

Du skal lære å sikre personer å gods i bil. Du skal oppleve og erfare hvordan du kjører på glatt føre. Du skal forstå hvordan bilens utrustning og dine handlinger påvirker bilens styre og bremsemuligheter. Dette oppnås ved å gå gjennom 7-8 oppgaver:

  • Bli kjent med banen og finn ut hvilken fart du vil kjøre med
  • Hvor går grensen mellom å ha kontroll og å miste kontroll?
  • Hva er kortest mulig stopplengde i 50km/t?
  • Hvordan kan du påvirke stopplengden?
  • Hvilken fart har du på punktet du stoppet på i 50km/t når du øker farten til 60km/t?
  • Hvordan reagerer du i en krisesituasjon?
  • Hvordan oppdager du at førestøttesystemene hjelper deg?
  • Hvilken førestøttesystemer hjelper deg?

Sånn ca er oppgavene, man får et ark som lærer noterer på i bilen og som du kan notere mer på mens du står i ro.

Det viktigste poenget er at du skal forstå at hvis du kjører for fort går alt til helvette. 

Banene er forskjellig fra distrikt til distrikt, NAF har oversikt over alle banene på sine nettsider hvis du lurer på hvordan din ser ut. Alle har en bremsestrekning, og en sving (tror jeg, iallefall de fleste). Noen har flere svinger og flere løp. Banen på Fet er mye bedre enn den i Alta. Bakker har noen av banene. De har også bevegelige hinder læreren kan flytte ved hjelp av fjernkontroll.

På 24.10.2017 den 20.39, AnonymBruker skrev:

Du gjør det kjørelæreren gir deg beskjed om, så går det hele helt fint. 

Nyttig å forstå hvordan du sklir og hvordan du dreier på rattet. En annen elev ødela bilen til læreren forid hen ikke gjorde som hen fikk beskjed om, da jeg var på banen.

Anonymkode: add77...5e7

Husker kun tre som har ødelagt biler. En åpnet vinduet på trafikklæreren sin bil på en varm sommerdag, så oljevannet de bruker for å få det glatt ødela interiøret på hans nye bil. En som traff en traktor som kjørte rundt på banen. Og en som kjørte på sin egen lærer (etter dette ble det spesifisert at lærer skal være med eleven i bilen).

Hvordan ødela han bilen? Kan ikke tenke meg noen måte man kan ødelegge en bil på banen uten å krasje i noe, og da har ikke læreren gjort jobben sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde ikke så mye annet enn å ha slalåmkonkurranse mellom de figurene som spratt fram og spinne rundinger

Anonymkode: 99516...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var utrolig gøy. Var sånn at man skulle prøve å se forskjellen med og uten antiskrens for eksempel og forskjell i bremselengde etter bremseteknikk (om man trykket hardt inn bremsen ble ABS skrudd på f.eks) og så fikk vi tatt en del piruetter for moroskyld. Var det som gjorde at jeg ble interessert i bilsport faktisk, og skal begynne med det neste år :) 

Anonymkode: 0af81...d48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dødsgøy!!! Gruet meg ihjel, men ingenting å grue seg til! Vi fikk kjørt på is though for hele banen var fryst 😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...