Gå til innhold

Hvilken fadderorganisasjon er best?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått brev fra RødeKors ang. fadderskap i etterkant av flodbølgen.

Fra før av har jeg et fadderbarn i Plan.

Har vurdert å få et fadderbarn til, men hvilken av alle organisasjonene som finnes er egentlig den beste?

Går det ut på ett, eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De har jo litt ulikt fokus, så hva som er best kommer jo litt ann på hva man mener selv er viktig.

Selv støtter jeg SOS.

Gjest Anonymous
Skrevet

Støtt heller Redd Barna med et fast beløp i måneden.

Må du virkelig vite hvordan det går med "ditt barn"? Eller er det viktigst å hjelpe barn generelt?

Skrevet

Det som er viktigst for meg er selvfølgelig at mest mulig hjelp blir gitt for pengene. At det faktisk nytter.

Hvordan det går med mitt barn har jeg da aldri sagt at jeg "virkelig må vite".

Hva menes med ulikt fokus?

Skrevet

Hva menes med ulikt fokus?

Plan hjelper hele landsbyer og familier

SOS har fokus på foreldreløse barn, barnebyer og etterhvert mer også lokalsamfunn (særlig mht skole og helse).

Redd Barna har ikke egne fadderbarn, kun generelt fadderskap

Osv.

Alle disse er uansett seriøse organisasjoner og vel verdt pengene.

Skrevet
Støtt heller Redd Barna med et fast beløp i måneden.

Må du virkelig vite hvordan det går med "ditt barn"? Eller er det viktigst å hjelpe barn generelt?

SOS Barnebyer har også genrelt fadderskap, der man kan velge å gi til oppbygning av et bestemt prosjekt, foreksempel, uten "noe barn " involvert.

Gjest samme gjest som over
Skrevet

Jeg må først si at jeg er selv Planfadder, men at jeg aldri hadde gjort det igjen. Jeg synes ikke den informasjonen jeg får er god og “mitt” fadderbarn har overhodet ikke hatt noen utvikling i løpet av de 7 årene jeg har støttet Plan. Med det mener jeg at han nå er 10 år og han har ennå ikke begynt på skolen.

Jeg mener mange bruker det som en status greie å være fadder og kunne vise frem “vårt” fadderbarn som bor i Uganda og som har store brune øyne og som vi snart skal besøke… Dette gjelder heldigvis ikke for flertallet av faddere for de fleste har virkelig et ønske om å hjelpe.

SOS barnebyer mener jeg er direkte tragisk, jeg har kjørt forbi barnebyer i flere land og utenfor porten står haugevis med fattige og foreldreløse barn som ikke får noe, mens innenfor porten er de som “vant” i lotteriet.

Min mening er at Redd Barna er en god og seriøs organisasjon som i større grad tenker helhet når de hjelper barn. Derfor anbefaler jeg å støtte Redd Barna i stedet for tradisjonelt fadderarbeid.

Skrevet
SOS barnebyer mener jeg er direkte tragisk, jeg har kjørt forbi barnebyer i flere land og utenfor porten står haugevis med fattige og foreldreløse barn som ikke får noe, mens innenfor porten er de som “vant” i lotteriet.

Man kan ikke hjelpe alle, men alle kan hjelpe noen. Slik er det i fattige land, alle får ikke hjelp. Ei heller i de landene Redd Barna er representert....

Som sagt har SOS fokus på hjelp også utenfor sine landsbyer, bla med barnehager, mødreopplæring, helseklinikker, ungdomsskoler, yrkesskoler mv.

Mitt SOS-fadderbarn hadde død mor og far som stakk. Nå er alle 4 søsken i samme landsby, dit de kom etter at bestemor døde av aids. Om ingen støttet SOS hadde også han levd på gaten i dag.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er måten SOS driver jobben på som er kritisert, ikke at de faktisk hjelper noen. Det er riktig at en ikke kan hjelpe alle. Hvis SOS hadde organisert arbeidet på en litt annen måte kunne de ha hjulpet flere enn "ditt" barn. De barna som bor i SOS barnebyer får plutselig alt, mens andre foreldreløse barn står bokstavlig talt på utsiden og får ingenting.

Skrevet
Hvis SOS hadde organisert arbeidet på en litt annen måte kunne de ha hjulpet flere enn "ditt" barn. De barna som bor i SOS barnebyer får plutselig alt, mens andre foreldreløse barn står bokstavlig talt på utsiden og får ingenting.

Hvis du leser litt nøyere, så ser du at de har diverse tilbud i mange landsbyer og lokalsamfunn.

Fra hjemmesiden deres:

I tillegg til å gi foreldreløse og forsømte barn et nytt hjem, arbeider SOS-barnebyer også for å forebygge foreldreløshet. Tiltak i barnebyens nærmiljø gir barneledede og andre vanskeligstilte familier muligheten til å hjelpe seg selv til en bedre og mer stabil tilværelse. Dette hindrer splittelse av familier, og sikrer en bedre livssituasjon for barna. Gratis familierådgiving, medisinsk hjelp, yrkesopplæring og aidsforebyggende tiltak er eksempler på organisasjonens utvidede virksomhet.

Denne virksomheten finner sted i SOS-barnebyers barnehager, skoler, yrkesopplæringssentre, sosialsentre, medisinske sentre og nødhjelpsprogrammer - prosjekter SOS-barnebyer bygger og driver i tillegg til barnebyene. Slik bedres de sosiale forholdene for SOS-barna og barna og familiene i barnebyens nærmiljø.

Gjennom SOS-barnebyers utvidede virksomhet, bidrar organisasjonen til en tryggere fremtid for enda flere barn.

Alle trenger ikke like denne fremgangsmåten, men det var også derfor jeg i mitt første innlegg påpekte at ulike organisasjoner jobber på ulike måter.

Vil legge til at etter tsunamien har 10.000 barn fått akuttplass i en barneby det samme skjedde etter ulike jordskjelv i fjor, så de hjelper slettes ikke kun de som er innenfor gjerdet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Beklager, men jeg mener fremdeles at SOS barnebyer driver på en tragisk måte. Der finner du de største skillene mellom de som får og de som ikke får. Jeg ønsker ikke å bidra til unaturlige skiller i samfunnet, det er skiller i alle samfunn, men det SOS driver med er å skape nye skiller.

Jeg liker ikke organsiasjoner som Plan og SOS barnebyer. De får nesten ikke støtte fra Norad, sammenlignet med Redd Barna, det er ikke fordi de ikke vil ha, men fordi man mener arbeidsmetodene deres ikke er gode nok.

Skrevet

Hei! Jeg har ett fadderbarn gjennom Plan og ett gjennom Verdens Barn. Av disse to organisasjonene har jeg best følelse med Verdens Barn. De er hovedsaklig kjent gjennom sitt arbeid som adopsjonsformidlere, men deres fokus er å hjelpe barn. De fleste barn trenger hjelp på annet vis enn ved å bli adoptert bort, og VB har altså flere prosjekter hvor de hjelper både fattige barn med foreldre og foreldreløse. Selv er jeg fadder til en jente som bor i slummen i Bangkok. Pengene brukes til å betale hennes skolegang og mat. (www.verdensbarn.no)

Skrevet

Jeg har et fadderbarn i SOS barnebyer, og jeg er veldig fornøyd med denne organisasjonen. Såvidt meg bekjent er det ingenting som tilsier at denne organisasjonen driver sitt virke på en "tragisk" måte.

Jeg synes også det er fint å brevveksle med mitt fadderbarn, da det gir meg en glimrende anledning til å tilegne meg kunnskaper om hans liv, hans kultur etc. Pengene jeg sender hver måned går i "felleskassa" til barnebyen hvor mitt fadderbarn bor, og i tillegg sender jeg ham penger til bursdag og jul, som er pengegave til ham og settes på en sperret konto inntil han fyller 18 år. Jeg synes dette er en fin ordning, og jeg synes det er fint å kunne hjelpe!

Nelle

Skrevet

Har hørt at Care er en veldig bra organiasjon som utnytter pengene de får godt, og er flinke til å hjelpe på en sånn måte at pengene kommer virkelig til nytte. Ordningen med fadderbarn koster jo også noe, og jeg vil ikke at pengene skal gå til å sende meg brev og oppdatering om hvordan det går. Men jeg tror det er en god ordning for f.eks barnefamilier og skoleklasser, for et barn er det bra å ha noe veldig konkret å forholde seg til for å forstå at det nytter og se hvorfor hjelpen trengs.

Skrevet

Har hørt at Care er en veldig bra organiasjon som utnytter pengene de får godt, og er flinke til å hjelpe på en sånn måte at pengene kommer virkelig til nytte. Ordningen med fadderbarn koster jo også noe, og jeg vil ikke at pengene skal gå til å sende meg brev og oppdatering om hvordan det går. Men jeg tror det er en god ordning for f.eks barnefamilier og skoleklasser, for et barn er det bra å ha noe veldig konkret å forholde seg til for å forstå at det nytter og se hvorfor hjelpen trengs.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er også fornøyd med PLAN. Jeg liker det at jeg gir til lokalsamfunnet samtidig som at jeg har muligheten til å bli litt kjent med ett spesielt barn. Jeg synes det er veldig lærerikt å kunne få brev fra vårt fadderbarn hvor han forteller hvordan det går med ham.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi har også vært fornøyd med PLAN i mange år, og har bestemt oss for å sjekke ut Verdens Barn i tillegg fordi det er flere enn Matahari som skryter av dem.

• 3 uker senere...
Skrevet

Alle organisasjonene gjør fosåvidt et bra arbeid.

personlig ville jeg valgt å gi pengene mine til Unicef Norge.

Unicef er en eneste organisasjonen som ikke bare gir nødhjelp, men også jobber for å få myndighetene til å "skjerpe seg" og behandle kvinner og barn bedre.

Det må jo være det som fungerer best i lengden.

Skrevet

Vi gir penger til en SOS barneby - istedenfor å sende penger til et spesielt barn. Synes vi får god tilbakemelding på hva som gjøres i barnebyen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...