Gå til innhold

Består eksamen.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mye får du omgjort til stipend om du består året, vil låne minke drastisk om du består året?

Eller har det egentlig ikke noe å si?

Anonymkode: f8da6...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spør du om det er forskjell mellom 106 000 og 64 000? :hakeslepp: 

Anonymkode: d8fe5...85f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40%. 

Lån til skolepenger kommer utenom og er ikke inkludert i omgjøringen. 

Anonymkode: 8f88b...386

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 

Ifjor så søkte jeg om maksimalt lån for første året mitt på økonomi og administrasjon. Jeg bestod 3 av 8 eksamener. Har blitt satt i permisjon av skolen i år, fordi jeg ikke hadde 30 studiepoeng for å kunne fortsette på andre året (Skolen min har visse regler om studieprogresjon tilknyttet til studiet). Jeg skal derfor i år ta opp allr fag jeg ikke bestod ifjor, uten støtte. Vil disse bli omgjort  til stipend når jeg består de? 

Pluss sender Lånekassen brev i posten om at det er så og så mange fag du har bestått? Når de gjør omgjøring av lån?

Anonymkode: 9cf83...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 120.000kr i lån/stipend dette året. 40.000 var stipend trur jeg. 20kx2.

Anonymkode: f8da6...1fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, AnonymBruker said:

Hei! 

Ifjor så søkte jeg om maksimalt lån for første året mitt på økonomi og administrasjon. Jeg bestod 3 av 8 eksamener. Har blitt satt i permisjon av skolen i år, fordi jeg ikke hadde 30 studiepoeng for å kunne fortsette på andre året (Skolen min har visse regler om studieprogresjon tilknyttet til studiet). Jeg skal derfor i år ta opp allr fag jeg ikke bestod ifjor, uten støtte. Vil disse bli omgjort  til stipend når jeg består de? 

Pluss sender Lånekassen brev i posten om at det er så og så mange fag du har bestått? Når de gjør omgjøring av lån?

Anonymkode: 9cf83...49d

Du vil fortsette å få støtte av Lånekassen - og dermed også omgjøring - så lenge du er mindre enn 61 studiepoeng forsinket. Så da må du summere sammen hvor mange studiepoeng du ligger bak. Jeg ser du skriver at du skal "ta opp fag [du] ikke bestod i fjor, uten støtte" - om du ikke får støtte fra Lånekassen for å ta disse fagene er det da selvsagt ikke noe som kan bli omgjort . (Fordi du får jo ingenting i støtte, og da kan jo ikke støtten bli omgjort). 

Anonymkode: c6429...ad6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vil fortsette å få støtte av Lånekassen - og dermed også omgjøring - så lenge du er mindre enn 61 studiepoeng forsinket. Så da må du summere sammen hvor mange studiepoeng du ligger bak. Jeg ser du skriver at du skal "ta opp fag [du] ikke bestod i fjor, uten støtte" - om du ikke får støtte fra Lånekassen for å ta disse fagene er det da selvsagt ikke noe som kan bli omgjort . (Fordi du får jo ingenting i støtte, og da kan jo ikke støtten bli omgjort). 

Anonymkode: c6429...ad6

Ja, det stemmer at jeg kunne søke om studiestøtte i år også, men det gjorde jeg ikke da det ikke var behov for det, derimot skal jeg gi eksamen på nytt i fag jeg tidligere har fått støtte til, men ikke bestått. 

Vil da disse dagene som er totalt 5 fag, ikke bli omgjort til lån?

Anonymkode: 9cf83...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det stemmer at jeg kunne søke om studiestøtte i år også, men det gjorde jeg ikke da det ikke var behov for det, derimot skal jeg gi eksamen på nytt i fag jeg tidligere har fått støtte til, men ikke bestått. 

Vil da disse dagene som er totalt 5 fag, ikke bli omgjort til lån?

Anonymkode: 9cf83...49d

Mente stipend i siste setning *

Anonymkode: 9cf83...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! 

Ifjor så søkte jeg om maksimalt lån for første året mitt på økonomi og administrasjon. Jeg bestod 3 av 8 eksamener. Har blitt satt i permisjon av skolen i år, fordi jeg ikke hadde 30 studiepoeng for å kunne fortsette på andre året (Skolen min har visse regler om studieprogresjon tilknyttet til studiet). Jeg skal derfor i år ta opp allr fag jeg ikke bestod ifjor, uten støtte. Vil disse bli omgjort  til stipend når jeg består de? 

Pluss sender Lånekassen brev i posten om at det er så og så mange fag du har bestått? Når de gjør omgjøring av lån?

Anonymkode: 9cf83...49d

Vet ikke helt om dette svarte på spørsmålet ditt, men jeg har en opplevelse om at lån kan reduseres hvis du består fag uten støtte ved et senere tidspunkt. Vi går (mest sannsynlig...) samme studiet på samme skole.

Jeg surra mye rundt før jeg begynte på BI, og hang bakpå 60 stp(fra et tidligere studie, la oss kalle det Statsvitenskap) da jeg begynte der. Første semesteret mitt fikk jeg ikke støtte fra lånekassen. Dvs jeg betalte skolepenger og finansierte alt på egenhånd. Da jeg bestod fire av fire av høstens eksamener tok det en måned eller to da jeg fikk en epost fra Lånekassen.

Da hadde jeg bestått 30 stp, og hadde fått redusert gjelden min med tilsvarende. Men dette er jo da studielån jeg har fra FORRIGE studie. Altså gjorde dagens BI-karakterer (uten støtte) at tidligere gjeld fra statsvitenskap ble redusert.

 

Skjønner du? Så for min del vil jeg tro at fagene du tok i fjor, men ikke bestod, gjøres om til stipend så lenge du står nå. Men ta kontakt med lånekassen og spør de direkte - det er et mye bedre svar enn fra randoms på forum.

Lykke til med eksamensperioden som kommer nå! Hvilke fag tar du opp?

Anonymkode: 5ecca...44e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke helt om dette svarte på spørsmålet ditt, men jeg har en opplevelse om at lån kan reduseres hvis du består fag uten støtte ved et senere tidspunkt. Vi går (mest sannsynlig...) samme studiet på samme skole.

Jeg surra mye rundt før jeg begynte på BI, og hang bakpå 60 stp(fra et tidligere studie, la oss kalle det Statsvitenskap) da jeg begynte der. Første semesteret mitt fikk jeg ikke støtte fra lånekassen. Dvs jeg betalte skolepenger og finansierte alt på egenhånd. Da jeg bestod fire av fire av høstens eksamener tok det en måned eller to da jeg fikk en epost fra Lånekassen.

Da hadde jeg bestått 30 stp, og hadde fått redusert gjelden min med tilsvarende. Men dette er jo da studielån jeg har fra FORRIGE studie. Altså gjorde dagens BI-karakterer (uten støtte) at tidligere gjeld fra statsvitenskap ble redusert.

 

Skjønner du? Så for min del vil jeg tro at fagene du tok i fjor, men ikke bestod, gjøres om til stipend så lenge du står nå. Men ta kontakt med lånekassen og spør de direkte - det er et mye bedre svar enn fra randoms på forum.

Lykke til med eksamensperioden som kommer nå! Hvilke fag tar du opp?

Anonymkode: 5ecca...44e

Hei!

Det stemmer. Fag du består, som du tidligere har fått studiestøtte får, blir omgjort til stipend ettersom resultatene fra skolen blir sendt til Lånekassen - men dette må da skje innen 4 år:-)

uff, jeg skal ta opp alle mattefagene pluss bedriften.... Går du andre året nå?

Anonymkode: 9cf83...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Det stemmer. Fag du består, som du tidligere har fått studiestøtte får, blir omgjort til stipend ettersom resultatene fra skolen blir sendt til Lånekassen - men dette må da skje innen 4 år:-)

uff, jeg skal ta opp alle mattefagene pluss bedriften.... Går du andre året nå?

Anonymkode: 9cf83...49d

Jeg tenkte du var TS jeg, beklager! :flau:  Haha!
Men det jeg lærte var at det må ikke være de samme fagene. Altså kan nye fag redusere gjeld fra tidligere (altså: andre) fag.

 

Jeg går andreåret ja! :Nikke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Sugar&Spice skrev:

Jeg tenkte du var TS jeg, beklager! :flau:  Haha!
Men det jeg lærte var at det må ikke være de samme fagene. Altså kan nye fag redusere gjeld fra tidligere (altså: andre) fag.

 

Jeg går andreåret ja! :Nikke: 

Jeg er ikke TS i dette innlegget, men har kommentert masse.

hvordan syns du det gikk i bedøk?🙈

Anonymkode: 9cf83...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke TS i dette innlegget, men har kommentert masse.

hvordan syns du det gikk i bedøk?🙈

Anonymkode: 9cf83...49d

Det gikk bra, men var mange overraskende spørsmål som var en liten annen vri enn hva jeg var forberedt på. Men jeg hadde jobbet mye med faget og ikke minst jobbet eksamensrettet, så jeg fikk en B. Var meget fornøyd med den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Sugar&Spice skrev:

Det gikk bra, men var mange overraskende spørsmål som var en liten annen vri enn hva jeg var forberedt på. Men jeg hadde jobbet mye med faget og ikke minst jobbet eksamensrettet, så jeg fikk en B. Var meget fornøyd med den!

Hva anbefaler du? Jobbe mye med gamle eksamenssett eller oppgaver i arbeidsheftet?

Anonymkode: 9cf83...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva anbefaler du? Jobbe mye med gamle eksamenssett eller oppgaver i arbeidsheftet?

Anonymkode: 9cf83...49d

Jeg jobbet mye med tidligere eksamensoppgaver og brukte alle tidligere arbeidskrav. Flere ganger. Jeg brukte ikke arbeidsheftet så mye, men dette er smak og behag. Jobb på den måten du selv syns du lærer mest av. I tillegg brukte jeg Hobbyøkonomen-bloggen. Jeg brukte EnkelEksamen på Finans-faget, det hjalp meg mye, men dette er igjen smak og behag.

Jeg gjorde oppgavene så mange ganger at jeg ikke bare fikk de riktig, men så godt at jeg ikke klarte å gjøre de feil. Jeg gikk gjennom notater fra forelesningene og prøvde å finne sammenhenger med oppgaver som gikk igjen i eksamenssettene, og hva vi gjorde i forelesningene.

Var en strykprosent på 40% i fjor, om jeg ikke husker feil. Veldig mange strøk på grunn av standardkost-delen. Svært mange ble overrasket over den delen. Oppgavene var egentlig ikke så vanskelig eller annerledes fra året før, men det er kompliserte oppgaver man må gjøre mange ganger før de sitter ordentlig. Det dummeste man kan gjøre er å tro man har full kontroll. Du skal ikke tro, du skal vite. Og for å vite at man har full kontroll må du jobbe mye med oppgaver. :Nikke: 
 

Dette gjelder forsåvidt absolutt alle matte/økonomifagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...