Gå til innhold

Takler ikke kroppen gulrot?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar ikke kroppen opp vitaminer, mineraler og kalorier fra gulrot? Siden det kommer mer eller mindre helt ut igjen? Gjør i hvert fall det hos meg... Samme hvor mye jeg tygger! Har kroppen tatt opp vitaminer osv selv om det kommer ut helt?

Har det noe å si hvordan man tilbreder gulroten...?

Anonymkode: 04151...6ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du er allergisk mot gulrot? Det er en ganske vanlig allergi.

Anonymkode: dd49f...e5a

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje du er allergisk mot gulrot? Det er en ganske vanlig allergi.

Gulrot er en det omtrent ingen som reagerer allerigsk mot. (Unntaket er i pollensesongen der gulrot kan kryssreagere. Kokes gulroten så er den ikke allergen.)

Hva kroppen tar opp av vitaminer og mineraler er ikke avgjørende for hvordan maten ser ut når den har passert tarmsystemet. 

Får du for lite vitaminer og mineraler så får du mangelsykdommer og blir dårlig. 

Anonymkode: fedfb...d9a

Skrevet
3 minutes ago, AnonymBruker said:

Gulrot er en det omtrent ingen som reagerer allerigsk mot. (Unntaket er i pollensesongen der gulrot kan kryssreagere. Kokes gulroten så er den ikke allergen.)

Anonymkode: fedfb...d9a

Norges astma- og allergiforbund er uenig med deg:

Hos eldre barn og voksne er allergi mot nøtter (peanøtter, hasselnøtter og mandler), rå gulrot, epler, pærer og andre steinfrukter og skalldyr det vanligste.

https://www.naaf.no/fokusomrader/allergi-og-overfolsomhet/mat-og-matoverfolsomhet/allergisk-og-ikke-allergisk-matvareoverfolsomhet/

Skrevet

Jeg ser mitt snitt til å kuppe tråden litt. Har ikke samme erfaring som ts, men lurer på om det er andre som ikke blir mette/får metthetsfølelse av å spise gulrot? Jeg spiser gulrøtter som mellommåltid/snacks og får aldri stilt sultfølelse med det. Tvert om føles magen 'hul' ut etterpå, selv om jeg spiser både to og tre. Kun gulrot jeg opplever dette med. Hva kan det skyldes? 

Anonymkode: 7455e...694

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser mitt snitt til å kuppe tråden litt. Har ikke samme erfaring som ts, men lurer på om det er andre som ikke blir mette/får metthetsfølelse av å spise gulrot? Jeg spiser gulrøtter som mellommåltid/snacks og får aldri stilt sultfølelse med det. Tvert om føles magen 'hul' ut etterpå, selv om jeg spiser både to og tre. Kun gulrot jeg opplever dette med. Hva kan det skyldes? 

Aner ikke hvorfor, men jeg blir kjempesulten av å spise rå gulrot. Så hvis jeg spiser det, prøver jeg å spise det kort tid før lunsj, ellers går jeg berserk i skap og skuffer mens jeg leter etter mat. 

• Liker 1
Skrevet
11 minutes ago, AnonymBruker said:

Opplever det samme, men har ingen forklaring på det

Skrevet
7 minutter siden, Tvist skrev:

Aner ikke hvorfor, men jeg blir kjempesulten av å spise rå gulrot. Så hvis jeg spiser det, prøver jeg å spise det kort tid før lunsj, ellers går jeg berserk i skap og skuffer mens jeg leter etter mat. 

Samme her, blir skikkelig sulten! Ingen forklaring dessverre.. Spiser det helst som råkost til middagen, for det er jo så godt!

Skrevet

Hvis du koker/steker gulrot, tar kroppen opp vitaminene fra gulroten. 

Anonymkode: 75843...766

Skrevet

En blir sulten av sprø ting som frisk salat, gulrot og eple. Det stimulerer apetitten. Spis heller noe proteinrikt som mellommåltid, f eks skyr. Det metter mer. 

Anonymkode: 9e5c5...093

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis du koker/steker gulrot, tar kroppen opp vitaminene fra gulroten. 

Anonymkode: 75843...766

Særlig om man spiser det sammen med fett/olje, siden vitaminene er fettløselige (samme med tomat)

Skrevet

Gulrot inneholder veldig mye fiber. Min teori er at all fiber setter igang magen, og man kjennes mer sulten ut  

Anonymkode: 03542...c2f

• Liker 1
Gjest Frankenstein1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gulrot inneholder ikke så mange kalorier, så hvis du er sulten i utgangspunktet hjelper det ikke å spise det.

Skrevet

Jeg blir stappmett av gulrot. Blir sånn "uggen" mett at jeg ikke orker tanken på lunsj, så det er perfekt for de gangene jeg ikke skal spise på en stund.

Anonymkode: 2371f...bf0

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jepp. Kan spise og spise gulrot. Men jeg har det på samme måte med andre ting også, men gulrot er verst. 

Anonymkode: a6e34...c83

Skrevet

Det er mange som anbefaler gulrot som mellommåltid, men jeg har det også på samme måte. Blir skikkelig sulten av det, så det ender ofte med at jeg må spise noe annet i tillegg. Da blir jo litt av poenget borte. Når jeg tenker meg om, så er det samme virkning på stort sett alt av frukt og grønt som "knaser". Gulrot, eple og selleri er eksempler på ting som trigger sulten, men "myke" varianter som fersken, banan, plommer osv gir en mye større metthetsfølelse.

Skrevet

Det er da ingen som blir mette av å bare spise gulrot? Poenget med et mellommåltid er ikke å bli mett, men å ha noe å knaske på til neste måltid.

Anonymkode: 9e550...020

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...