Gå til innhold

Innerdører i bygg under oppføring


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har kjøpt leilighet i nybygg under oppføring. Har ønsker om endring av hvilken vei noen av innerdørene går, samt fjerning av dør inn til stue for å skape mer plass. Fikk til svar at slagretning på dører kan endres, men at det MÅ være dør inn til stue. Prøver å finne noe på nettet som underbygger denne påstanden, men finner ingenting. Noen som vet om dette er riktig, og helst hvor jeg finner argumenter imot ? Ønsker også å endre noen av dørene til glidedører (helst inn i vegg). Noen som har erfaring med kostnader på slikt ?

Anonymkode: 17c86...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilket rom må det være dør inn til stue i fra?

Anonymkode: 84870...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket rom må det være dør inn til stue i fra?

Anonymkode: 84870...30e

I svaret jeg fikk, sto det at det MÅ være dør fra gangen og inn til stuen (yttergang). 

Anonymkode: 17c86...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være på grunn av lydisolasjonskrav fra gang? Er det felles yttergang eller er det bare du som bruker den?

Endret av Pudderrosa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I svaret jeg fikk, sto det at det MÅ være dør fra gangen og inn til stuen (yttergang). 

Anonymkode: 17c86...1cb

Mellom toalett/bad skal det være to dører til oppholdsrom. Før stod i alle fall dette i bygningslover/forskrifter. 

Anonymkode: b2db5...9e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mellom toalett/bad skal det være to dører til oppholdsrom. Før stod i alle fall dette i bygningslover/forskrifter. 

Anonymkode: b2db5...9e1

Denne bestemmelsen tror jeg er fjernet? Har i hvertfall ikke sett noe til det.

Min umiddelbare tanke var at dør mellom gang og stue er benyttet som en del av lydisolering, og kam derfor ikke fjernes.

Anonymkode: 84870...30e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://peabanbud-web.sharepoint.com/Byggost/dkromerike/yesheimblokkc/Delte dokumenter/02 Dokumenter fra BH/Aku/AKU02 R141001 YesHeim, lydteknisk rapport detaljprosjekt.pdf

Jeg anbefaler at du leser avsnitt 6.6 i rapporten over. Prøv deg på Ytterdør med Rw >= 43 dB og enkel skyvedør mellom gang og stue. Da slipper du hvertfall dørterskelen, og du kan velge selv hvor mye du vil bruke skyvedøren. Kravet er der for din egen komfort, og for komforten til mennesker som skal kjøpe leiligheten din etter deg. Jeg ville ikke kjøpt en nybygd leilighet der dette ikke er oppfylt. Dette både pga. forventet støy hvis det er felles svalgang, og fordi byggherre da virker useriøs, da han ikke har fulgt gjeldende bestemmelser. Du skal være glad byggherre gjør som han skal her, da har han nok gjort det på alt annet også!

Anonymkode: 56596...187

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

http://peabanbud-web.sharepoint.com/Byggost/dkromerike/yesheimblokkc/Delte dokumenter/02 Dokumenter fra BH/Aku/AKU02 R141001 YesHeim, lydteknisk rapport detaljprosjekt.pdf

Jeg anbefaler at du leser avsnitt 6.6 i rapporten over. Prøv deg på Ytterdør med Rw >= 43 dB og enkel skyvedør mellom gang og stue. Da slipper du hvertfall dørterskelen, og du kan velge selv hvor mye du vil bruke skyvedøren. Kravet er der for din egen komfort, og for komforten til mennesker som skal kjøpe leiligheten din etter deg. Jeg ville ikke kjøpt en nybygd leilighet der dette ikke er oppfylt. Dette både pga. forventet støy hvis det er felles svalgang, og fordi byggherre da virker useriøs, da han ikke har fulgt gjeldende bestemmelser. Du skal være glad byggherre gjør som han skal her, da har han nok gjort det på alt annet også!

Anonymkode: 56596...187

Takk for tips. Skyvedør mellom gang og stue forutsetter også mulighet for å endre på veggen mellom bad og kjøkken. Det er der skyvedøren må inn, og der er det tegnet inn "teknikk med inspeksjonsluke". I rapporten står det : Dersom det skal benyttes mellomdører uten terskler, må det da benyttes ytterdører med lydkrav   Rw ≥ 43 dB. Det er mulig dette kan bli et problem, ettersom mellomdør per i dag er med terskel, og utbygger dermed kan ha brukt ytterdør med lavere lydkrav.

Anonymkode: 17c86...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solavskjerming
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tips. Skyvedør mellom gang og stue forutsetter også mulighet for å endre på veggen mellom bad og kjøkken. Det er der skyvedøren må inn, og der er det tegnet inn "teknikk med inspeksjonsluke". I rapporten står det : Dersom det skal benyttes mellomdører uten terskler, må det da benyttes ytterdører med lydkrav   Rw ≥ 43 dB. Det er mulig dette kan bli et problem, ettersom mellomdør per i dag er med terskel, og utbygger dermed kan ha brukt ytterdør med lavere lydkrav.

Anonymkode: 17c86...1cb

Litt vanskelig å si det helt sikkert da jeg ikke har sett tegningene for prosjektet. Men vegg mellom bad og kjøkken er garantert avsatt til tekniske føringer (ihvertfall vann og avløp) sannsynligheten for at dette er likt i flere etasjer opp/nedover er stor. Dermed vil det være veldig vanskelig å flytte på dette, kanskje ikke umulig, men omfattende nok til at entreprenør kan bestemme at det ikke skal kunne være en mulighet.

Det som evt kan være en løsning er utenpåhengt skyvedør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, solavskjerming skrev:

Litt vanskelig å si det helt sikkert da jeg ikke har sett tegningene for prosjektet. Men vegg mellom bad og kjøkken er garantert avsatt til tekniske føringer (ihvertfall vann og avløp) sannsynligheten for at dette er likt i flere etasjer opp/nedover er stor. Dermed vil det være veldig vanskelig å flytte på dette, kanskje ikke umulig, men omfattende nok til at entreprenør kan bestemme at det ikke skal kunne være en mulighet.

Det som evt kan være en løsning er utenpåhengt skyvedør.

Er nok ikke veggplass til det. Så ser ut som jeg må akseptere døren slik den er, og heller prøve å få til skyvedører på 3 soverom. Dette vil frigi mye gulv- og veggplass både i gang og soverom. Uansett - takk for tips og gode råd.

Anonymkode: 17c86...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...