AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #21 Skrevet 23. oktober 2017 Har pipe, men ikke ovn. Savner det. Er så få timer hjemme så skulle gjerne ha hatt noe som varmer opp fort. Tar lang tid med strøm og jeg gidder ikke å ha på mye varme når jeg er på jobb. Jeg elsker lukten av vedfyring og høre knitringen. Beroligende å se inn i flammende. Eneste ulempen nå er at en ovn vil stå litt for nært spisebordet. Egentlig ikke et problem i og med jeg er alene 95% av tiden. Hvorfor jeg ikke har ovn? For dyrt å kjøpe og installerer Anonymkode: 9ddbc...f97 2
prt90 Skrevet 23. oktober 2017 #22 Skrevet 23. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Du som har; liker du det, eller ville du helst hatt en annen måte å varme opp huset? Fordeler og ulemper med vedfyring? Du som ikke har vedfyring; savner du det, og skulle gjerne hatt det? Anonymkode: b2e0d...6f8 Fordeler: + Koselig + CO2 nøytralt Ulemper: - Vanskelig å justere og dermed lite energieffektivt (må lufte for å justere temperaturen) - "Grisete brennstoff" - Mye mer jobb enn varmepumpe - Dyrt i anskaffelse - Dyrt i bruk (ved er ofte dyrere enn varmepumpe) - MASSE JOBB om du vil ha billig ved - Ved tar masse plass - Drar masse insekter inn i huset - Bidrar til dårlig inneklima - Bidrar til lokal luftforurensning
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #23 Skrevet 23. oktober 2017 4 hours ago, AnonymBruker said: Koselig med vedfyring og en absolutt nødvendighet i forrige eldre bolig, men bare til kos etter jeg fikk installert varmepumpe. Nå med ny forskning vet vi at det er skadelig, meget skadelig for innemiljøet, det vi puster inn, likeså med å slukke stearinlys. Så nå i ny leilighet har jeg kun elektrisk oppvarming, ville hatt varmepumpe, men det er ikke lov i borettslaget. Anonymkode: e1354...8cb Mener du vedfyring er skadelig? Jeg er supersensitiv, tåler ikke parfyme, duftlys, vaskemidler etc. men merker ikkeno med vedfyring. Panelovner derimot, det syns jeg det blir ubehagelig luft av. Anonymkode: 5c163...4d6
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #24 Skrevet 23. oktober 2017 1 hour ago, AnonymBruker said: Har pipe, men ikke ovn. Savner det. Er så få timer hjemme så skulle gjerne ha hatt noe som varmer opp fort. Tar lang tid med strøm og jeg gidder ikke å ha på mye varme når jeg er på jobb. Jeg elsker lukten av vedfyring og høre knitringen. Beroligende å se inn i flammende. Eneste ulempen nå er at en ovn vil stå litt for nært spisebordet. Egentlig ikke et problem i og med jeg er alene 95% av tiden. Hvorfor jeg ikke har ovn? For dyrt å kjøpe og installerer Anonymkode: 9ddbc...f97 Kjøp brukt og få noen som er billige til å installere https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?search_type=SEARCH_ID_BAP_ALL&sub_category=1.67.5218&q=vedovn Anonymkode: 5c163...4d6
Gjest Coolaid Skrevet 23. oktober 2017 #25 Skrevet 23. oktober 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Du som har; liker du det, eller ville du helst hatt en annen måte å varme opp huset? Fordeler og ulemper med vedfyring? Du som ikke har vedfyring; savner du det, og skulle gjerne hatt det? Anonymkode: b2e0d...6f8 Bruker både ved og koks... både for varme og for kos. Det er ingenting som kan måles med ved eller koks fyring. Denne type varme får man ikke gjennom elektriske ovner. Fyrer mest på veldig kalde dager eller når vi har fått frost i oss.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #26 Skrevet 23. oktober 2017 Jeg har vedovn som er innbygd, og når man varmer opp godset rundt er det grei temperatur til morgenen. Bruker kun strøm på ekstremt kalde dager. Har også gratis ved da eiendommen vokser vilt her. Anonymkode: 5c163...4d6
Zienna Skrevet 23. oktober 2017 #27 Skrevet 23. oktober 2017 Vi har vedovn og ved fra egen skog. Har vedklyver, og synes at å stable ved er en av de mest vettuge ting jeg gjør. Vi stabler veden på trappa slik at det er enkelt å hente inn. Inne har vi vedstativ fra golv til tak, som bare fylles opp. Varmepumpe høres behagelig ut , men fos oss ville det bli en langt dyrere løsning. 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #28 Skrevet 23. oktober 2017 Mannen elsker å fyre i vedovnen, jeg synes det bare er oppskrytt. Masse dryss foran ovnen, glør som fyker ut når du legger på kubbe, flis etter ved i bagasjerommet, aske som må fjernes.. for meg et det kos nok med et telys eller to. Varmen fra vedovnen er også veldig intens og konsentrert. Vil heller ha en lunk spredt rundt i huset fra varmepumpa enn 150 grader i stua ved vedovnen. Uff....høres negativ ut nå. 🙄 Anonymkode: 48e4b...48c 2
prt90 Skrevet 23. oktober 2017 #29 Skrevet 23. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mener du vedfyring er skadelig? Jeg er supersensitiv, tåler ikke parfyme, duftlys, vaskemidler etc. men merker ikkeno med vedfyring. Panelovner derimot, det syns jeg det blir ubehagelig luft av. Anonymkode: 5c163...4d6 https://www.aftenposten.no/norge/i/50Wee/Vedovnen-din-kan-slippe-ut-helsefarlige-avgasser 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #30 Skrevet 23. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Har pipe, men ikke ovn. Savner det. Er så få timer hjemme så skulle gjerne ha hatt noe som varmer opp fort. Tar lang tid med strøm og jeg gidder ikke å ha på mye varme når jeg er på jobb. Jeg elsker lukten av vedfyring og høre knitringen. Beroligende å se inn i flammende. Eneste ulempen nå er at en ovn vil stå litt for nært spisebordet. Egentlig ikke et problem i og med jeg er alene 95% av tiden. Hvorfor jeg ikke har ovn? For dyrt å kjøpe og installerer Anonymkode: 9ddbc...f97 "lukten av vedfyring" er lukten av helsefarlige gasser.. som kan gi det kreft og kols.. Kjøp heller noen varmepumper, de er spart inn på 2-3 år. Anonymkode: d5941...e79
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #31 Skrevet 23. oktober 2017 Hat vedovn, men mye ror og griser. Det ser du ved talvask mår våren kommer. Også på vegger. Det fyker aske osv. Vi fikk varmepumpe i fjor. Da sluttet vi med ved. Malte taket. Når huset er 5 år, og ser hva vedfyring gjør. Her blir det ikke fyrt med ved før strømmen forsvinner Anonymkode: 05a0b...0b2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #32 Skrevet 23. oktober 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hat vedovn, men mye ror og griser. Det ser du ved talvask mår våren kommer. Også på vegger. Det fyker aske osv. Vi fikk varmepumpe i fjor. Da sluttet vi med ved. Malte taket. Når huset er 5 år, og ser hva vedfyring gjør. Her blir det ikke fyrt med ved før strømmen forsvinner Anonymkode: 05a0b...0b2 Det er ikke bare taket som blir fult av sot når man fyrer med vedovn.. det blir lungene dine også.. Anonymkode: d5941...e79
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #33 Skrevet 24. oktober 2017 Jeg hadde vedovn før, men har kvittet meg med den. Ble ikke til at jeg brukte den noe særlig pga.alt styret med det. Det er jo bare pes å passe på å holde varmen vedlike og bære ved etc. Dessuten tok den mye plass i den lille stuen min. Fyrer nå med elektrisitet, og har ikke savnet vedovnen ett sekund. Anonymkode: c9ab0...d02
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #34 Skrevet 24. oktober 2017 Vi har vedovn, men den brukes bare for kosen sin del et par-tre ganger i året. Som oppvaming bruker vi varmepumpe. Anonymkode: 34dc4...226
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2017 #35 Skrevet 24. oktober 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, har to peiser, kunne ikke tenkt meg å bo uten. Men kun for kos. Hovedkilden for oppvarming er varmepumper, samt varmekabler i gangene, badene og på kjøkkenet, som holder jevn temperaturen jevn. Elsker denne løsningen - lave utgifter og jevn varme i hele huset. Har vokst opp med ved vedfyring og panelovner. Og det var preget av at det ofte var litt for kaldt på morgenen, og alt for varmt på kvelden (kunne ikke lufte ut varmen). Anonymkode: a3295...737 Bodde dere i et hus som var hermetisk tett, uten vinduer og dører? Hvordan kom dere inn og ut av dette huset? Anonymkode: bbf3c...930 1
SPOCA Skrevet 24. oktober 2017 #36 Skrevet 24. oktober 2017 Vi har peis, men bruker den ikke. Jeg er lite begeistret for flammer, så jeg "tør" ikke. Vi ønsker å fjerne peisen, som uansett tar opp altfor mye plass, ønsker å sette opp noe annet som passer oss bedre.
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2017 #37 Skrevet 25. oktober 2017 Vi har kun varmepumpe og panelovner nå, gleder meg til vi får på plass ny vedovn i 1.etg snart. Har pusset opp pipa og revet gammel ubrukelig peis, så vi har ikke hatt vedfyring i huset før. Man kan si mye positivt om varmepumpe, men jeg fryser av luft i bevegelse, med mindre lufta holder 24 grader eller mer. Og med termostaten på 24 grader blir det mye lyd fra pumpa, i tillegg til at den bruker mer energi. Vi har en relativt ny pumpe av godt merke, men på vinterstid blir jeg såå sliten av den suselyden. Ser frem til å kunne fyre med ved for å få opp grunnvarmen i huset. Det skal ikke sote fra en ovn som er korrekt montert og som er tilpasset rommets størrelse med tanke på kW/m2. Hvis man leser aftenposten-artikkelen det er linket til, står det at det kan lekke fra ovner som ikke har riktig luftavtrekk, i moderne hus som er tette. Det sier seg selv dersom man kan litt om forbrenning, hus etter TEK10 er pottetette og uten trekk vil ikke ovnen kunne brenne riktig. Dersom man sørger for riktig montering, samt tilstrekkelig med lufttilgang (trekk) i huset/rommet med vedovn vil det ikke være farlig. Ikke bidra til skremmekulturen uten å sette dere inn i temaet, da.. Pottetette hus etter TEK10 er jeg mye mer skeptisk til enn en vedovn brukt under riktige forhold. Anonymkode: fe783...bac 2
Timsy Skrevet 25. oktober 2017 #38 Skrevet 25. oktober 2017 Har to vedovner og to varmepumper. En av hver i hver etasje. Fyrer max 30-40 dager i året, kun når utetemperaturen kryper under minus 15 eller deromkring. Ville ikke vært foruten noen av delene. Varmepumpa er super til å varme opp huset, men ingenting slår ved-varme på kalde dager.
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2017 #39 Skrevet 26. oktober 2017 Har vedfyring og fyrer hver dag nå temperaturen kryper ned til et par minusgrader. Har heldigvis en ovn som er korrekt satt inn og i riktig størrelse til leiligheten vi bor i. Har bare en panelovn i leiligheten. Anonymkode: 130ea...ef4
ops2 Skrevet 26. oktober 2017 #40 Skrevet 26. oktober 2017 Jeg bruker pelletsovn og kunne ikke tenke meg å være uten den. Calimax Solida. http://www.vaksdal-biobrensel.no/sstkaminer.html Problemet med oppbevaring av ved og at man må bære inn og legge i hele tiden, samt å koste opp rusk, er helt borte med pellets. Pelletskaminen har høy toppeffekt, og trepellets gir flere kilowatt enn ved. Den kan også stilles inn til å tenne og slukke etter temperaturen, mens det er vanskelig å holde jevn varme i en vedovn. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå