Gå til innhold

Har du vedfyring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du som har; liker du det, eller ville du helst hatt en annen måte å varme opp huset? Fordeler og ulemper med vedfyring?

Du som ikke har vedfyring; savner du det, og skulle gjerne hatt det?

Anonymkode: b2e0d...6f8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av og til ved og av og til koks.

koks er helt toppers,legger i litt hver dag og så er det panelovn varmt hele døgnet. 

Ved ovnene som selges i norge idag er helt feil laget pga utslpps krav som forrorsaker røkgass og partikler i stua isteden for opp pipa. Det dr helt på tryne.

Anonymkode: 690fb...5db

• Liker 1
Skrevet
2 minutes ago, AnonymBruker said:

Av og til ved og av og til koks.

koks er helt toppers,legger i litt hver dag og så er det panelovn varmt hele døgnet. 

Ved ovnene som selges i norge idag er helt feil laget pga utslpps krav som forrorsaker røkgass og partikler i stua isteden for opp pipa. Det dr helt på tryne.

Hvor får man kjøpt koks da? Og kan man bruke det i en vedovn?

Skrevet

Vi har vedovn - synes det er helt topp. 

• Liker 1
Skrevet

Ja vi har vedovn, elsker det! Har også varmepumpe som står på en lav temperatur. 

Men dagens ovner som slipper masse dritt inn i stua er ikke aktuelt her. 

Anonymkode: af735...8dc

Skrevet

Ja, har to peiser, kunne ikke tenkt meg å bo uten. Men kun for kos. Hovedkilden for oppvarming er varmepumper, samt varmekabler i gangene, badene og på kjøkkenet, som holder jevn temperaturen jevn. Elsker denne løsningen - lave utgifter og jevn varme i hele huset. 

Har vokst opp med ved vedfyring og panelovner. Og det var preget av at det ofte var litt for kaldt på morgenen, og alt for varmt på kvelden (kunne ikke lufte ut varmen). 

Anonymkode: a3295...737

Skrevet

Elsker vedfyring. Bruker det ofte når det er hustrete på kveldstid, det er så koselig. Ellers bruker vi varmepumpe og er veldig glade for at vi har det :) 

Anonymkode: e90ea...cd5

• Liker 2
Skrevet (endret)
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oi, stemmer dette? Jeg som drømmer om å bytte ut min gamle grønne jøtulovn, kanskje jeg bare skal la være?

Endret av Norlevo
Skrevet

Har varmepumpe, og vedfyring som ekstra varme når det er skikkelig kaldt.

Skrevet

Koselig med vedfyring :) og en absolutt nødvendighet i forrige eldre bolig, men bare til kos etter jeg fikk installert varmepumpe.

Nå med ny forskning vet vi at det er skadelig, meget skadelig for innemiljøet, det vi puster inn, likeså med å slukke stearinlys. Så nå i ny leilighet har jeg kun elektrisk oppvarming, ville hatt varmepumpe, men det er ikke lov i borettslaget. 

Anonymkode: e1354...8cb

• Liker 1
Skrevet

Ovn og åpen peis i stue, ovn på kjøkken, liten ovn i gangen til soverom og stor åpen peis i kjellerstua.

Gratis ved fra egne eiendommer.

• Liker 1
Skrevet

Har vedovn både i stua og på kjøkkenet. Utrolig deilig når det er kaldt og masse minusgrader

Anonymkode: 4afa3...31e

Gjest JeSuisLouise
Skrevet

Jepp jeg har vedovn og jeg bare elsker den! Er så digg det, spesielt når det er svinkaldt ute og bare fyre i vei. Har dsv ikke mulighet til å bestille ved nå, men når jeg kommer hjem fra ferie så skal jeg fikse det. Brukeer ellers varmeovner så peisen er mest til kos. 

Skrevet

Vi har en moderne vedovn, og den bruker vi til hovedoppvarming gjennom hele vinteren. Opplever ikke at det er kaldt om morgenen, for huset er godt isolert. Men setter man seg ned, så er det godt med den varmen vedovnen gir. Vi fyrer mest fra nå og til mars. Nå fyrer vi fra morgenen hvis vi er hjemme, men fra mars begynner sola å varme på dagene, så fra da fyrer vi stort sett bare på kveldene. Fra mai fyrer vi ikke. Bor i Troms.

Bruker kr 3000 på ved hver vinter, så jeg synes det er billig oppvarming av huset. Vi kjøper ved som kommer i paller, som vi har i garasjen.

Vi bruker en panelovn i stua, og en i gangen i underetasjen ellers (åpen trapp ned fra stua dit). Pluss varme i gulv på badene og i yttergangen. Så vi har ikke så høye utgifter på strøm når det gjelder oppvarming heller. Vi har ikke panelovn på soverommet, og sover stort sett med vinduet åpent om vinteren. Døra til soverommet står åpen gjennom dagen, så det er aldri kaldt der når vi legger oss.

Jeg blir faktisk litt lei av vedfyring ettersom vinteren går. Ved skal bæres inn, og vi putter en og en kubbe i ovnen for at det ikke skal bli for varmt. Så fyringen må passes på. Og det blir litt aske på plata under ovnen, pluss litt vedrusk ved siden av vedbeholderen. 

Men jo, jeg synes vedfyring er koselig også. Jeg liker å se flammene i ovnen. 

Kunne godt ha tenkt meg varmepumpe også, men synes det er en dyr investering. Vi må jo opp i pris når det blir så kaldt som det blir her. Så da er ved en billig oppvarming, selv om det er litt styr med det. 

• Liker 1
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Koks kan en bruke om ovnen har aske skuff.

Eventuelt med bruk av ildhund

47 minutter siden, Norlevo skrev:

Oi, stemmer dette? Jeg som drømmer om å bytte ut min gamle grønne jøtulovn, kanskje jeg bare skal la være?

Ja. 

Ikke finn på å kjøp ovn i danmark heller for de bruker de norske normene og ikke de europeiske.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bruke koks i vedovn om den har aske skuff.

Johan P Johsen om du bor i Rogaland, eller Obs bygg kansje.

Smikoks er noe annet, så det skal du ikke ha.

Skrevet

Har vedovn og varmepumpe.
Helt topp :)

Skrevet
2 timer siden, Norlevo skrev:

Jeg har ny vedovn, og at den slipper noe inn er bare pisspreik fra ende til annen!! Mindre ved går det også!

• Liker 2
Skrevet

Har en gammel vedovn samt peis og bruker dette flittig gjennom hele vinteren. Kunne ikke tenkt meg noe annet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...