Gå til innhold

Løs hund

Fremhevede innlegg

Skrevet

Til informasjon:

Jeg skjønner at her er mange som hater løse hunder og jeg er faktisk en av de selv, dvs løse hunder hvor eier ikke har kontroll.

Jeg ber om gode tips til hvordan jeg kan få kontroll, ikke usaklige kommentarer om alle scenarioer som kan skje dersom hunden er løs og jeg ikke har kontroll.

JEG kommer IKKE til å slippe hunden min løs før jeg har kontroll!

Anonymkode: ba78d...eae

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det naturlige gemyttet blir undertrykket. 

Anonymkode: 1d22b...e41

Hvordan begrunner du dette? 

Skrevet

Her er noen tips:

1. Start med å trene kontakt, dvs at hunden skal se deg i øynene. Det skal være frivillig kontakt - hunden skal komme og ta kontakt med deg av seg selv, ikke fordi du roper/lokker på den. Start med å still deg opp inne, ha godbiter klar i hendene og ha hendene på ryggen (slik at hunden ikke blir så fokusert på hendene dine). Med en gang hunden ser på deg, si kort "bra!" og gi en godbit. Hver gang han ser på deg, "bra!" og godbit. Tren dette gjerne flere ganger om dagen, men i korte økter (5-6 godbiter per økt også øke gradvis, f.eks).

2. Når hunden er flink på dette inne, dvs kommer bort av seg selv med en gang du stiller deg opp og står med hendene på ryggen og ser på deg igjen med en gang den har svelget godbiten, flere ganger på rad, da kan du ta det med ut. Stopp flere ganger på tur for å trene. Ikke rop eller lokk på hunden, men stopp og vent. 

3. Gjør du dette på hver tur så bygger du forventning til at hunden skal holde seg hos deg og se på deg. Belønn også hver gang hunden tar kontakt med deg av seg selv - når han ser på deg av seg selv, si "bra!" og gi godbit.

4. Belønn hver gang du sier navnet eller "kom" sånn at hunden reagerer bra på det. Ha alltid godbiter med deg på tur. De fleste gangene hvor du roper på hunden, belønn med godbiter og la den løpe igjen med en gang (i langline først). Husk å belønne hver gang hunden ser på deg eller kommer til deg av seg selv.

Så nøkkelen er å bygge forventninger til deg, belønn hver gang ute med godbit. Ha ham i langline i treningsperioden sånn at han ikke får belønnet seg selv med å løpe bort til noen.

• Liker 7
Skrevet

Kjøp deg en langline, eller tren på innkalling på inngjerdet området.

• Liker 1
Skrevet
På 23.10.2017 den 17.18, AnonymBruker skrev:

Du sier du har han i line på 23 meter og at han ikke alltid kommer på innkalling, da er alle scenariene reelle! 
Du sier jo selv at du ikke alltid har kontroll over hunden. 
En annen hund eller en bil, eller ett barn kan komme i skumle situasjoner så lenge du ikke har full kontroll, selv om hunden din bare er to kg. Hvis du leser før du går så i forsvar, så har jeg uthevet hvor du påstår en så liten hund ikke kan gjøre skade, jeg kommenterer direkte på potensielle skadesituasjoner, uavhengig om hund er løs eller ikke, for jeg mener en liten hund KAN gjøre mye skade så lenge eier/fører ikke har kontroll. 
Du sier også at han har kommet seg løs, da kan også alle situasjoner oppstå.

Om du går med ett 2 meter band og hunden hopper ut i veien kan han gjøre skade, selv om det er en liten hund, så det å påstå at han ikke kan gjøre skade bare fordi han er liten er totalt ignorant av deg. 

Anonymkode: d9d10...972

Men herregud da, hun spør om hvordan hun kan få hunden 100% lydig, ikke tusen ting som kan skje om man ikke har kontroll. 

Anonymkode: 2ddd4...ef6

• Liker 2
Gjest The ceiling lamp
Skrevet
På 23.10.2017 den 18.09, ForestRun skrev:

Jeg liker ikke å møte løse hunder på tur når jeg går tur med min hund. Kommer hunden din når du roper, og ikke løper bort til fremmede hunder, så er det greit. 

Min hund kan reagere på andre hunder fordi han blir usikker når han går i bånd i møte med andre hunder. Jeg har kontroll på han. Men har ved enkelte tilfeller møtt på løse, små hunder som ikke er redd i det hele tatt når min hund skal «ta» den andre hunden. Jeg har ikke kontroll på den hunden som er løs og som skal oppi fjeset på min hund. Men jeg er ansvarlig hvis den lille hunden blir skadet, og det ender vel med at min hund blir avlivet, selv om jeg hadde den i bånd. 

Så du skal ha 100% kontroll hvis den skal være løs der det er mange andre som ferdes. Er det langt inn i villmarka, så er det ikke så farlig. 

Støtter dette 100%

Skrevet (endret)
På 23.10.2017 den 20.07, Tabris skrev:

Her er noen tips:

1. Start med å trene kontakt, dvs at hunden skal se deg i øynene. Det skal være frivillig kontakt - hunden skal komme og ta kontakt med deg av seg selv, ikke fordi du roper/lokker på den. Start med å still deg opp inne, ha godbiter klar i hendene og ha hendene på ryggen (slik at hunden ikke blir så fokusert på hendene dine). Med en gang hunden ser på deg, si kort "bra!" og gi en godbit. Hver gang han ser på deg, "bra!" og godbit. Tren dette gjerne flere ganger om dagen, men i korte økter (5-6 godbiter per økt også øke gradvis, f.eks).

2. Når hunden er flink på dette inne, dvs kommer bort av seg selv med en gang du stiller deg opp og står med hendene på ryggen og ser på deg igjen med en gang den har svelget godbiten, flere ganger på rad, da kan du ta det med ut. Stopp flere ganger på tur for å trene. Ikke rop eller lokk på hunden, men stopp og vent. 

3. Gjør du dette på hver tur så bygger du forventning til at hunden skal holde seg hos deg og se på deg. Belønn også hver gang hunden tar kontakt med deg av seg selv - når han ser på deg av seg selv, si "bra!" og gi godbit.

4. Belønn hver gang du sier navnet eller "kom" sånn at hunden reagerer bra på det. Ha alltid godbiter med deg på tur. De fleste gangene hvor du roper på hunden, belønn med godbiter og la den løpe igjen med en gang (i langline først). Husk å belønne hver gang hunden ser på deg eller kommer til deg av seg selv.

Så nøkkelen er å bygge forventninger til deg, belønn hver gang ute med godbit. Ha ham i langline i treningsperioden sånn at han ikke får belønnet seg selv med å løpe bort til noen.

Kan man få en eldre hund til å komme 100 % også? Jeg har vært på mange kurs, og trent masse med han, gjort alt du skriver over men vi får det fortsatt ikke til dessverre. 

Jeg har akkurat samme problemstilling som TS: hund som kommer i 90 % av tilfellene, men fordi det er 10 % mulighet for at han faktisk ikke kommer er han aldri løs. Han er fire år nå. Jeg har egentlig gitt litt opp, men tror du det er mulig å trene han til å bli 100% nå?

Sorry TS for at jeg kupper tråden litt, men det er sikkert relevant for deg også :)

Endret av Newroz
Skrevet

Man vil aldri ha 100% kontroll på en hund. Derfor skal hunden alltid være i bånd der det er fare for å støte på mennesker eller dyr. 

Skrevet (endret)
12 hours ago, Newroz said:

Kan man få en eldre hund til å komme 100 % også? Jeg har vært på mange kurs, og trent masse med han, gjort alt du skriver over men vi får det fortsatt ikke til dessverre. 

Jeg har akkurat samme problemstilling som TS: hund som kommer i 90 % av tilfellene, men fordi det er 10 % mulighet for at han faktisk ikke kommer er han aldri løs. Han er fire år nå. Jeg har egentlig gitt litt opp, men tror du det er mulig å trene han til å bli 100% nå?

Sorry TS for at jeg kupper tråden litt, men det er sikkert relevant for deg også :)

Ja, det går også an med voksen hund. Jeg begynte ikke å trene min hund før han var over tre år gammel. Men ingen innkalling vil fungere når stressnivået er for høyt, f.eks ved frykt eller annen grunn til ekstremt høyt stress.

Metoden jeg skrev ovenfor er for å få en ok hverdagskommando, dvs at hunden kommer 80-90% av gangene. Det er en egen fremgangsmåte for å få en innkalling som fungerer de resterende 10-20% (med forbehold om det jeg skrev i avsnittet over).

Grunnen til at de fleste innkallinger ikke alltid fungerer er fordi de ikke er automatisert. Dvs at hunden velger om den vil komme eller ikke. Dette fordi vi ikke er konsekvent nok med å belønne svært bra hver gang, og da vil hunden vurdere om den vil komme eller ikke. Er forstyrrelsene da for store, så taper vi.

Nøkkelen til å få en svært god innkalling er å finne det som for hunden er verdens beste beløning, spare den belønningen bare til innkalling (som bør være en høy, lys lyd - plystring eller fløyte) og så begynne å lage en assosiasjon mellom fløyta og den beste belønningen i verden.

I begynnelsen kan hunden stå på siden av deg (men uten at den ser på deg eller forventer trening). Blås i fløya og gå rett i superduperbelønning. Det skal være julaften og bursdag på èn gang, en belønning som er så bra og varer så lenge at hunden husker det.

Så trener du dette 1-2 ganger om dagen i noen dager. Ikke to ganger på rad, det må gå ca en halvtime mellom hver gang du gjør det. 

Etter noen dager kan du begynne å legge på litt avstand, bare noen få meter. Blås i fløyta, ros hunden inn med en gang du blåser ("jaaaaa, så fliiiink, kom igjen!") også RETT i superduperknallbra belønning når den kommer. Gjenta også dette 1-2 ganger om dagen noen dager.

Du kan gradvis legge på mer og mer avstand og prøve med litt mer krevende forstyrrelser. Men husk:

1. Belønningen må være superbra
2. Tren bare 1-2 ganger om dagen, ikke to ganger på rad
3. Ikke tren når hunden ser på deg og forventer trening
4. Når du begynner å trene med noen meters avstand, lokk og ros hunden til deg i innlæringsfasen
5. Ikke la hunden få belønningen i noen andre situasjoner enn ved innkalling
6. Ikke begynn å BRUK fløyta før den er ferdig innlært. Bruk 7-10 dager på å lære den inn før du tester den.

Denne type innkalling må belønnes superduperbra hver eneste gang du bruker den resten av hundens liv. Det er sånn du opprettholder den automatiserte responsen. Begynner du å glemme belønningen, variere med dårligere belønning osv, så vil du fortsatt ha en bra innkalling, men hunden vil begynne å vurdere selv. Og da er du tilbake til 90%.

Her er en liten instavideo jeg tok av min hund som viser hvordan det funker.. Under den blå boden er det en katt og det synes hunden min er så interessant at, som du kan høre, vanlig "kom" ikke fungerer. Min hverdagskommando som funker 80-90% av gangene. Da plystrer jeg, og han kommer med en gang. Han har jo tydeligvis mest lyst å lete etter katten, men plystringen er automatisert. Når han kan velge på "kom", så kommer han ikke. Når jeg plystrer, så kommer han.

https://www.instagram.com/p/BV5VhonlVBg/?taken-by=anneogozu

Endret av Tabris
  • Liker 5
Skrevet

Treneren min anbefaler meg å IKKE slippe hundene løs med mindre jeg er 100% trygg på at de ikke stikker av. Og jeg er ikke 100% sikker, så derfor slipper jeg de ikke løs. Begge hundene mine har også gneldret og oppført seg et par ganger agressivt mot andre hunder, samt mot andre dyr. Selv om man går et sted det er lite dyr og hunder, så vet man aldri. Om de stikker av, så kan de jo komme seg langt på kort tid. 

De får løpe løs på inngjerdete områder. Ellers bruker jeg langline, slik at de får løpe litt mer fritt. Trener på innkalling også, det er jo greit at de kan det, da de kan komme seg løs. 

Om du er såpass trygg på hunden din og den er snill mot andre mennesker, hunder og dyr, så ville jeg kun sluppet den løs i områder hvor det er langt til trafikk, hvor du ser langt (ser om det kommer andre dyr/mennesker og kan kalle inn hunden tidlig), og gjerne et sted hvor det ikke er så mange andre dyr. 

Tror jeg ville tatt et par timer hos en trener. Siden han som regel lyer, så er det sikkert ikke så mye som skal til og så får du sikkert noen gode tips på veien. 

• Liker 1
Gjest The ceiling lamp
Skrevet
På 29.10.2017 den 10.40, Tabris skrev:

Ja, det går også an med voksen hund. Jeg begynte ikke å trene min hund før han var over tre år gammel. Men ingen innkalling vil fungere når stressnivået er for høyt, f.eks ved frykt eller annen grunn til ekstremt høyt stress.

Metoden jeg skrev ovenfor er for å få en ok hverdagskommando, dvs at hunden kommer 80-90% av gangene. Det er en egen fremgangsmåte for å få en innkalling som fungerer de resterende 10-20% (med forbehold om det jeg skrev i avsnittet over).

Grunnen til at de fleste innkallinger ikke alltid fungerer er fordi de ikke er automatisert. Dvs at hunden velger om den vil komme eller ikke. Dette fordi vi ikke er konsekvent nok med å belønne svært bra hver gang, og da vil hunden vurdere om den vil komme eller ikke. Er forstyrrelsene da for store, så taper vi.

Nøkkelen til å få en svært god innkalling er å finne det som for hunden er verdens beste beløning, spare den belønningen bare til innkalling (som bør være en høy, lys lyd - plystring eller fløyte) og så begynne å lage en assosiasjon mellom fløyta og den beste belønningen i verden.

I begynnelsen kan hunden stå på siden av deg (men uten at den ser på deg eller forventer trening). Blås i fløya og gå rett i superduperbelønning. Det skal være julaften og bursdag på èn gang, en belønning som er så bra og varer så lenge at hunden husker det.

Så trener du dette 1-2 ganger om dagen i noen dager. Ikke to ganger på rad, det må gå ca en halvtime mellom hver gang du gjør det. 

Etter noen dager kan du begynne å legge på litt avstand, bare noen få meter. Blås i fløyta, ros hunden inn med en gang du blåser ("jaaaaa, så fliiiink, kom igjen!") også RETT i superduperknallbra belønning når den kommer. Gjenta også dette 1-2 ganger om dagen noen dager.

Du kan gradvis legge på mer og mer avstand og prøve med litt mer krevende forstyrrelser. Men husk:

1. Belønningen må være superbra
2. Tren bare 1-2 ganger om dagen, ikke to ganger på rad
3. Ikke tren når hunden ser på deg og forventer trening
4. Når du begynner å trene med noen meters avstand, lokk og ros hunden til deg i innlæringsfasen
5. Ikke la hunden få belønningen i noen andre situasjoner enn ved innkalling
6. Ikke begynn å BRUK fløyta før den er ferdig innlært. Bruk 7-10 dager på å lære den inn før du tester den.

Denne type innkalling må belønnes superduperbra hver eneste gang du bruker den resten av hundens liv. Det er sånn du opprettholder den automatiserte responsen. Begynner du å glemme belønningen, variere med dårligere belønning osv, så vil du fortsatt ha en bra innkalling, men hunden vil begynne å vurdere selv. Og da er du tilbake til 90%.

Her er en liten instavideo jeg tok av min hund som viser hvordan det funker.. Under den blå boden er det en katt og det synes hunden min er så interessant at, som du kan høre, vanlig "kom" ikke fungerer. Min hverdagskommando som funker 80-90% av gangene. Da plystrer jeg, og han kommer med en gang. Han har jo tydeligvis mest lyst å lete etter katten, men plystringen er automatisert. Når han kan velge på "kom", så kommer han ikke. Når jeg plystrer, så kommer han.

https://www.instagram.com/p/BV5VhonlVBg/?taken-by=anneogozu

Jeg vil bare gi deg ros for å komme med uendelig mange og lange innlegg (altså ikke bare dette) som er til stor hjelp og inspirasjon. Det er godt å ha folk som deg på forumet. Takk :roser:

Skrevet
23 minutes ago, The ceiling lamp said:

Jeg vil bare gi deg ros for å komme med uendelig mange og lange innlegg (altså ikke bare dette) som er til stor hjelp og inspirasjon. Det er godt å ha folk som deg på forumet. Takk :roser:

Tusen takk, så snilt sagt. :blomst: 

Skrevet
On 23.10.2017 at 4:06 PM, AnonymBruker said:

Vil gjerne trene hunden min slik at han er lydig nok til å gå løs. Når han var 8 mnd rømte han og holdt på å bli påkjørt.. Jeg er derfor veldig redd for å slippe han helt, men vil så gjerne at han skal få gå løs når vi er i skog og mark. Han er så glad og lykkelig på tur så unner han virkelig gleden ved å få gå løs. MEN han er veldig ivrig på andre hunder, mennesker, sykler osv. Han kommer når jeg roper i 90% av tilfellene, har ikke prøvd når der er forstyrrelser(sykler,hunder osv). Han er ikke løs nå men har en line på 8 meter + sporline på 15 meter festet sammen. Han veier forresten 2 kg, så han utgjør ikke noe fare for folk dersom han springer bort til de, men det er jo ikke noe jeg vil han skal gjøre, folk kan jo være redd hund osv. Til poenget mitt:

Noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg skal trene han for å få han mest mulig lydig både med og uten forstyrrelser? Og hvordan kan jeg gi slipp på frykten for at han skal stikke av igjen? Er så glad i han, vil ikke oppleve det igjen :grine:

Anonymkode: ba78d...eae

Du kan gjerne unne han gleden i å få være løs i skog og mark. Det gjør jeg også med mine. Når jeg slipper dem, ser jeg at det ikke er andre i området rundt.

Mine hunder følger alltid meg når de er løse, De følger meg der jeg går, og tar kontakt med meg ganske ofte. Jeg ser at de følger med på hvor jeg er. Om jeg blir borte for dem, sånn at de ikke ser meg, så leter de veldig etter meg. Da avbryter de alt de har holdt på med for å finne meg.

Men de reagerer selvfølgelig på om andre kommer til stede. Derfor har jeg de i bånd der det kan skje. 

Men igjen, hvilken rase har du? Det har stor betydning for om du kan slippe hunden fri fra bånd.

Skrevet
36 minutter siden, Majott skrev:

Du kan gjerne unne han gleden i å få være løs i skog og mark. Det gjør jeg også med mine. Når jeg slipper dem, ser jeg at det ikke er andre i området rundt.

Mine hunder følger alltid meg når de er løse, De følger meg der jeg går, og tar kontakt med meg ganske ofte. Jeg ser at de følger med på hvor jeg er. Om jeg blir borte for dem, sånn at de ikke ser meg, så leter de veldig etter meg. Da avbryter de alt de har holdt på med for å finne meg.

Men de reagerer selvfølgelig på om andre kommer til stede. Derfor har jeg de i bånd der det kan skje. 

Men igjen, hvilken rase har du? Det har stor betydning for om du kan slippe hunden fri fra bånd.

Kupper tråden i to sek, jeg er ikke ts. Hva tenker du om å slippe løs en puddel? 😄 Liten type.

Skrevet

Meld deg på kurs som heter hverdagslydighet eller bronsemerke. f eks Oslo hundeskole har  avdelinger flere steder i landet. 

Det er forøvrig ikke “dressurkurs for hunder”, det er eierne som blir trent og lærer teknikker til å trene sin egen hund. 

• Liker 1
Skrevet
6 minutes ago, AnonymBruker said:

Kupper tråden i to sek, jeg er ikke ts. Hva tenker du om å slippe løs en puddel? 😄 Liten type.

Det kommer an på hvor sterkt båndet er mellom dere, og hvor godt du kjenner han.

En puddel vil normalt følge eier, så jeg ser ikke en stor risiko at han går løs.

Skrevet
7 minutter siden, Majott skrev:

Det kommer an på hvor sterkt båndet er mellom dere, og hvor godt du kjenner han.

En puddel vil normalt følge eier, så jeg ser ikke en stor risiko at han går løs.

Ok, takk for svar.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...