AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #1 Skrevet 23. oktober 2017 Vil gjerne trene hunden min slik at han er lydig nok til å gå løs. Når han var 8 mnd rømte han og holdt på å bli påkjørt.. Jeg er derfor veldig redd for å slippe han helt, men vil så gjerne at han skal få gå løs når vi er i skog og mark. Han er så glad og lykkelig på tur så unner han virkelig gleden ved å få gå løs. MEN han er veldig ivrig på andre hunder, mennesker, sykler osv. Han kommer når jeg roper i 90% av tilfellene, har ikke prøvd når der er forstyrrelser(sykler,hunder osv). Han er ikke løs nå men har en line på 8 meter + sporline på 15 meter festet sammen. Han veier forresten 2 kg, så han utgjør ikke noe fare for folk dersom han springer bort til de, men det er jo ikke noe jeg vil han skal gjøre, folk kan jo være redd hund osv. Til poenget mitt: Noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg skal trene han for å få han mest mulig lydig både med og uten forstyrrelser? Og hvordan kan jeg gi slipp på frykten for at han skal stikke av igjen? Er så glad i han, vil ikke oppleve det igjen Anonymkode: ba78d...eae
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #3 Skrevet 23. oktober 2017 Har du ikke kontroll, da må du holde hunden i bånd! Jeg har selv møtt på ulydig hund, veldig liten på rundt 2-3 kg. Jeg har selv en liten hund på samme størrelse. Jeg rakk å løfte opp hunden min før den kom. En nabo var ikke så heldig. De krasjet og begynte å slåss. Den hunden, liten den også, mistet ene øyet. Har ikke sett hunden etter det. Du må ha 100% kontroll før du slipper hunden din. Jeg hater folk som sier "men han gjør jo ikke noe skade, han er bare 2 kg". Det er ikke noe bare. En hund er en hund. Meld deg på kurs, så får du help. Anonymkode: fbd0e...d7e 6
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #4 Skrevet 23. oktober 2017 19 minutes ago, AnonymBruker said: Vil gjerne trene hunden min slik at han er lydig nok til å gå løs. Når han var 8 mnd rømte han og holdt på å bli påkjørt.. Jeg er derfor veldig redd for å slippe han helt, men vil så gjerne at han skal få gå løs når vi er i skog og mark. Han er så glad og lykkelig på tur så unner han virkelig gleden ved å få gå løs. MEN han er veldig ivrig på andre hunder, mennesker, sykler osv. Han kommer når jeg roper i 90% av tilfellene, har ikke prøvd når der er forstyrrelser(sykler,hunder osv). Han er ikke løs nå men har en line på 8 meter + sporline på 15 meter festet sammen. Han veier forresten 2 kg, så han utgjør ikke noe fare for folk dersom han springer bort til de, men det er jo ikke noe jeg vil han skal gjøre, folk kan jo være redd hund osv. Til poenget mitt: Noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg skal trene han for å få han mest mulig lydig både med og uten forstyrrelser? Og hvordan kan jeg gi slipp på frykten for at han skal stikke av igjen? Er så glad i han, vil ikke oppleve det igjen Anonymkode: ba78d...eae Hva om dem går med en stor hund som er redd for små hunder, eller er territorial, så glefser over nakken på hunden din? Hva om han springer i veien og noen kjører utfor for å unngå treffe han? En hund på 2 kg som angriper ett barn kan gjøre store skader. Anonymkode: d9d10...972 5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #5 Skrevet 23. oktober 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du ikke kontroll, da må du holde hunden i bånd! Jeg har selv møtt på ulydig hund, veldig liten på rundt 2-3 kg. Jeg har selv en liten hund på samme størrelse. Jeg rakk å løfte opp hunden min før den kom. En nabo var ikke så heldig. De krasjet og begynte å slåss. Den hunden, liten den også, mistet ene øyet. Har ikke sett hunden etter det. Du må ha 100% kontroll før du slipper hunden din. Jeg hater folk som sier "men han gjør jo ikke noe skade, han er bare 2 kg". Det er ikke noe bare. En hund er en hund. Meld deg på kurs, så får du help. Anonymkode: fbd0e...d7e Ser du noe sted at jeg skriver at han er løs? Nei. Har jeg planer om å slippe han før jeg har 100% kontroll? Nei. Det er vesentlig forskjell på en schæfer og en chihuahua, så nei en hund er ikke en hund når det kommer til faren den kan utgjør. Min hund finnes ikke aggressiv mot andre hunder, men det vil ikke si at jeg tillater at han springer bort til andre hunder. TS Anonymkode: ba78d...eae 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #6 Skrevet 23. oktober 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva om dem går med en stor hund som er redd for små hunder, eller er territorial, så glefser over nakken på hunden din? Hva om han springer i veien og noen kjører utfor for å unngå treffe han? En hund på 2 kg som angriper ett barn kan gjøre store skader. Anonymkode: d9d10...972 Kan ikke dere lese??? Han går jo ikke løs!!! Herregud.. Les før dere kommer med oppgulp. Anonymkode: ba78d...eae 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #7 Skrevet 23. oktober 2017 21 minutter siden, Violetta skrev: Meld deg på kurs. Hva slags kurs? Anonymkode: ba78d...eae
Violetta Skrevet 23. oktober 2017 #8 Skrevet 23. oktober 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva slags kurs? Anonymkode: ba78d...eae Dressurkurs for hund selvfølgelig.
Skap-plass Skrevet 23. oktober 2017 #9 Skrevet 23. oktober 2017 2 minutter siden, Violetta skrev: Dressurkurs for hund selvfølgelig. Pengesløsing 2
Violetta Skrevet 23. oktober 2017 #10 Skrevet 23. oktober 2017 4 minutter siden, Skap-plass skrev: Pengesløsing Nei. Investering.
Skap-plass Skrevet 23. oktober 2017 #11 Skrevet 23. oktober 2017 1 minutt siden, Violetta skrev: Nei. Investering. Nei det ødelegger bikkja
Violetta Skrevet 23. oktober 2017 #12 Skrevet 23. oktober 2017 4 minutter siden, Skap-plass skrev: Nei det ødelegger bikkja Hvordan da?
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #13 Skrevet 23. oktober 2017 Akkurat nå, Violetta skrev: Hvordan da? Det naturlige gemyttet blir undertrykket. Anonymkode: 1d22b...e41
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #14 Skrevet 23. oktober 2017 6 minutter siden, Skap-plass skrev: Nei det ødelegger bikkja Påstand krever oppbacking. Hvordan ødelegger det hunden ? Anonymkode: 72792...764 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #15 Skrevet 23. oktober 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Påstand krever oppbacking. Hvordan ødelegger det hunden ? Anonymkode: 72792...764 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det naturlige gemyttet blir undertrykket. Anonymkode: 1d22b...e41 Anonymkode: 1d22b...e41
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #16 Skrevet 23. oktober 2017 41 minutes ago, AnonymBruker said: Kan ikke dere lese??? Han går jo ikke løs!!! Herregud.. Les før dere kommer med oppgulp. Anonymkode: ba78d...eae Du sier du har han i line på 23 meter og at han ikke alltid kommer på innkalling, da er alle scenariene reelle! Du sier jo selv at du ikke alltid har kontroll over hunden. En annen hund eller en bil, eller ett barn kan komme i skumle situasjoner så lenge du ikke har full kontroll, selv om hunden din bare er to kg. Hvis du leser før du går så i forsvar, så har jeg uthevet hvor du påstår en så liten hund ikke kan gjøre skade, jeg kommenterer direkte på potensielle skadesituasjoner, uavhengig om hund er løs eller ikke, for jeg mener en liten hund KAN gjøre mye skade så lenge eier/fører ikke har kontroll. Du sier også at han har kommet seg løs, da kan også alle situasjoner oppstå. Om du går med ett 2 meter band og hunden hopper ut i veien kan han gjøre skade, selv om det er en liten hund, så det å påstå at han ikke kan gjøre skade bare fordi han er liten er totalt ignorant av deg. Anonymkode: d9d10...972 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #17 Skrevet 23. oktober 2017 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du sier du har han i line på 23 meter og at han ikke alltid kommer på innkalling, da er alle scenariene reelle! Du sier jo selv at du ikke alltid har kontroll over hunden. En annen hund eller en bil, eller ett barn kan komme i skumle situasjoner så lenge du ikke har full kontroll, selv om hunden din bare er to kg. Hvis du leser før du går så i forsvar, så har jeg uthevet hvor du påstår en så liten hund ikke kan gjøre skade, jeg kommenterer direkte på potensielle skadesituasjoner, uavhengig om hund er løs eller ikke, for jeg mener en liten hund KAN gjøre mye skade så lenge eier/fører ikke har kontroll. Du sier også at han har kommet seg løs, da kan også alle situasjoner oppstå. Om du går med ett 2 meter band og hunden hopper ut i veien kan han gjøre skade, selv om det er en liten hund, så det å påstå at han ikke kan gjøre skade bare fordi han er liten er totalt ignorant av deg. Anonymkode: d9d10...972 Han går da selvfølgelig ikke med 23 meter line i nærheten av vei, og jeg holder jo båndet, jeg sier jo at jeg ikke tør å ha han løs. Kommer det folk eller dyr drar jeg han inn med en gang. Jeg skrev at han ikke utgjør noen fare bare for å unngå at folk skulle påpeke det, men neida, kranglefantene måtte komme likevel. Jeg har aldri sagt at han har kommet seg løs, jeg sa han stakk av. Det var ikke i forbindelse med trening eller noe som helst, det er også lenge siden når han var valp. Alle hunder har potensiale til å stikke av, det er uungåelig. Hvis du leser mitt innlegg ba ikke jeg om informasjon om hunden min kan skape farlige situasjoner eller ei, jeg ba om hjelp til hvordan jeg kan få han lydig. Så at du legger deg opp i en situasjon som ikke kommer til å skje engang er bare latterlig. Gode råd om det jeg spurte etter er hjertelig velkommen. Anonymkode: ba78d...eae 1
ForestRun Skrevet 23. oktober 2017 #18 Skrevet 23. oktober 2017 Jeg liker ikke å møte løse hunder på tur når jeg går tur med min hund. Kommer hunden din når du roper, og ikke løper bort til fremmede hunder, så er det greit. Min hund kan reagere på andre hunder fordi han blir usikker når han går i bånd i møte med andre hunder. Jeg har kontroll på han. Men har ved enkelte tilfeller møtt på løse, små hunder som ikke er redd i det hele tatt når min hund skal «ta» den andre hunden. Jeg har ikke kontroll på den hunden som er løs og som skal oppi fjeset på min hund. Men jeg er ansvarlig hvis den lille hunden blir skadet, og det ender vel med at min hund blir avlivet, selv om jeg hadde den i bånd. Så du skal ha 100% kontroll hvis den skal være løs der det er mange andre som ferdes. Er det langt inn i villmarka, så er det ikke så farlig. 2
chouette Skrevet 23. oktober 2017 #19 Skrevet 23. oktober 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Har du ikke kontroll, da må du holde hunden i bånd! Jeg har selv møtt på ulydig hund, veldig liten på rundt 2-3 kg. Jeg har selv en liten hund på samme størrelse. Jeg rakk å løfte opp hunden min før den kom. En nabo var ikke så heldig. De krasjet og begynte å slåss. Den hunden, liten den også, mistet ene øyet. Har ikke sett hunden etter det. Du må ha 100% kontroll før du slipper hunden din. Jeg hater folk som sier "men han gjør jo ikke noe skade, han er bare 2 kg". Det er ikke noe bare. En hund er en hund. Meld deg på kurs, så får du help. Anonymkode: fbd0e...d7e Så hjertens enig.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #20 Skrevet 23. oktober 2017 Akkurat nå, ForestRun skrev: Jeg liker ikke å møte løse hunder på tur når jeg går tur med min hund. Kommer hunden din når du roper, og ikke løper bort til fremmede hunder, så er det greit. Min hund kan reagere på andre hunder fordi han blir usikker når han går i bånd i møte med andre hunder. Jeg har kontroll på han. Men har ved enkelte tilfeller møtt på løse, små hunder som ikke er redd i det hele tatt når min hund skal «ta» den andre hunden. Jeg har ikke kontroll på den hunden som er løs og som skal oppi fjeset på min hund. Men jeg er ansvarlig hvis den lille hunden blir skadet, og det ender vel med at min hund blir avlivet, selv om jeg hadde den i bånd. Så du skal ha 100% kontroll hvis den skal være løs der det er mange andre som ferdes. Er det langt inn i villmarka, så er det ikke så farlig. Vi bor på landet og går plasser med lite folk. Selvfølgelig skal jeg ha 100% kontroll før han er løs, er jo derfor jeg ber om hjelp. Er forøvrig min feil dersom din hund er i bånd og skader min løse hund, så det trenger ikke du bekymre deg for. Anonymkode: ba78d...eae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå