Gå til innhold

Er 2 års kontrakt, midelertidig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

I forbindelse med en forsikringssak om arbeidsledighetsforsikring så har jeg fptt avslag. De mener arbeidet var midlertidig.

Men er 2 års kontrakt en midlertidig som selv om det er fast jobb fra starten av?

I 2011 fikk jeg fast jobb men ikke fullt. Det fikk jeg etter ca 1 år. Dermed lagde vi en ny arbkontrakt jan 2012 i forhold til lønssøkning. Deretter lahde vi ny kontrakt i 2014 med enda en lønnsøkning. Det er ikke mye, ca 5kr i timen. Og i 2016 ble bedriften solg videre og jeg fikk ny kontrakt med ny arb giver. Alt er det samme det er bare by eier og nytt navn.

Forsinringen ble kjøpt i 2012 februar.

Forsikringsselskapet mener arbeidet er midlertidig siden kontraktene ble kun skrevet for 2 år. 

Anonymkode: 6be29...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eks arbeide av midlertid arbeide så slipper arbeider å betale inn pensjon (utenom den fra folketrygden) om abeinet er under 9 mnd. Jeg mener det ikke er midlertidig. Snakk med fagfolk 

Anonymkode: 402b8...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hei

I forbindelse med en forsikringssak om arbeidsledighetsforsikring så har jeg fptt avslag. De mener arbeidet var midlertidig.

Men er 2 års kontrakt en midlertidig som selv om det er fast jobb fra starten av?

I 2011 fikk jeg fast jobb men ikke fullt. Det fikk jeg etter ca 1 år. Dermed lagde vi en ny arbkontrakt jan 2012 i forhold til lønssøkning. Deretter lahde vi ny kontrakt i 2014 med enda en lønnsøkning. Det er ikke mye, ca 5kr i timen. Og i 2016 ble bedriften solg videre og jeg fikk ny kontrakt med ny arb giver. Alt er det samme det er bare by eier og nytt navn.

Forsinringen ble kjøpt i 2012 februar.

Forsikringsselskapet mener arbeidet er midlertidig siden kontraktene ble kun skrevet for 2 år. 

Anonymkode: 6be29...191

Hvis du har en kontrakt for 2 år, så er den midlertidig ja, men om du har jobbet for samme arbeidsgiver i en viss tid, så har du muligens krav på fast stilling. Hør med fagforeningen.

Anonymkode: 0af02...2bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en midlertidig kontrakt på 2 år er det jo ikke fast jobb ? 

Syntes det blir en del blanding av begrep i startinnleghet. Hva sier arbeidsavtalen? Det er ikke mulig å ha arbeidsavtale på «fast jobb i 2 år». 

Anonymkode: 33d2d...394

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja keg har blitt sagt opp. Har hatt samme arbgiver hele tiden. Det er fast jobb og full jobb. Men kontraktene ble skrevet for 2 år av gangen.

Hvis 2 år er midlertidig, hvor mange år er det vanlig å ha på kontrakten?

Anonymkode: 6be29...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja keg har blitt sagt opp. Har hatt samme arbgiver hele tiden. Det er fast jobb og full jobb. Men kontraktene ble skrevet for 2 år av gangen.

Hvis 2 år er midlertidig, hvor mange år er det vanlig å ha på kontrakten?

Anonymkode: 6be29...191

Når man er fast ansatt løper kontrakten til man sier opp eller blir sagt opp, uten sluttdato. Med kontrakt på 2 år har du ikke vært fast ansatt. Hvis arbeidsgiver ikke fornyet kontrakten din har du ikke blitt sagt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Antoinette skrev:

TS, skriver du på mobil eller har du dysleksi?

Hvordan det?

Og ja jef skriver på mobil. Disse tastene er jo bittesmå i forhold til fingeren!

Anonymkode: 6be29...191

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja keg har blitt sagt opp. Har hatt samme arbgiver hele tiden. Det er fast jobb og full jobb. Men kontraktene ble skrevet for 2 år av gangen.

Hvis 2 år er midlertidig, hvor mange år er det vanlig å ha på kontrakten?

Anonymkode: 6be29...191

Det er en fast jobb dersom det står så i arbeidskontrakten. Dersom det står en sluttdato, da er det en midlertidig stilling. Du har, utfra hva du skriver, hatt en midlertidig jobb.

På min kontrakt, står det klart og tydelig: FAST STILLING

Lønn forhandles det om fortløpende, og er ikke noe man trenger å skrive ny abreidskontrakt for.

Hvor gammel er du??

Anonymkode: f8bd5...27e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja keg har blitt sagt opp. Har hatt samme arbgiver hele tiden. Det er fast jobb og full jobb. Men kontraktene ble skrevet for 2 år av gangen.

Hvis 2 år er midlertidig, hvor mange år er det vanlig å ha på kontrakten?

Anonymkode: 6be29...191

Dette er en motsigelse. Det er rett og slett ikke mulig å ha en fast og full jobb, for deretter å skrive kontrakt for to år av gangen, for da er det ikke en fast stilling du skriver under på at du får, da er den midlertidig for to år :) 

Men for å fortolke litt, så kan det hende at du tilfeldigvis har fått ny kontrakt omtrent hvert annet år på grunn av lønnsøkning og etterhvert videresalg? Så lenge dette er noe som har skjedd i praksis og gitt at disse nye kontraktene aldri har vært begrenset i tid (og det må stå i kontrakten i så fall), så ville jeg vurdert stillingen din som fast ja, for det handler jo ikke om at man mister jobben hvis man får ny kontrakt pga. lønnsøkning eller at bedriften får ny eier. 

Anonymkode: 1711e...24c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...