Gå til innhold

Norske navn- uttale og dialekter.

Anbefalte innlegg

Gjest Bellatrix
Skrevet

Da jeg gikk på folkehøyskole var det en lærer som klaget til meg at jeg sa Kaarn da jeg skulle snakke om/til Karen. For meg er det naturlig å si Kaarn, men det var det ikke, hverken for denne lærreren eller for Karen. Jeg har også en venninne som heter Mette. Her i nord er det mange som kaller henne Mætte. Dette liker hun ikke, fordi hun heter da Mette.

Hvordan uttaler du navn? Er det "tilgivelig" å bruke egen dialekt i uttale av navn? Hvor pirkete skal man være? Noen steder uttaler de d-en i Anders, andre steder ikke. Er det respektløst om jeg sier Anners til er person som selv sier Anders?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madam Felle
Skrevet

Syns det er pirkete, om en skal kreve at det må uttales sånn. Blir veldig bastant, men noen er bare sånn.

Skrevet

Jeg bryr meg ikke om noen sier navnet mitt på sin dialekt og ikke min, stort sett. Jeg er glad i -e`n min på slutten og blir lettere furten om noen sier -a (da blir det jo et annet navn, bokstavlig talt)

Barnehagen til Vesla trener barna i navnene til foreldrene hver dag. Der bryr jeg meg, min datter skal lære å si navnet mitt på min dialekt ikke deres. Selv bruker ho litt forskjellig dialekt, etter hvem ho snakker med. Resultatet ble at personalet nå har lært seg et ord på østlandsdialekt :wink:

Skrevet

Jeg synes man skal respektere det de med navnet vil. Der jeg kommer fra ville mange feks sagt Karrin i stedet for Karin, og Marje i steden for Marie. Synes ikke de to dialektversjonene er noe fine, men om noen ville at jeg skulle si navnet deres på dialektmåten ville jeg gjort det. :)

Skrevet

Jeg bryr meg ikke om hvordan folk uttaler navnet mitt, bare de skriver det rett,... :wink:

Skrevet

Jeg synes den som bærer navnet må få bestemme hva h*n heter. Heter man Karen eller Maren, så må man få si at det ikke er Maarn eller Kaarn.

Jeg kjenner en fra Nord-Norge, hun heter Vibeke. da heter hun det, selv om vi i min dialekt ville sagt Vibeke.

Skrevet

Noen dialekter radbrekker navnet mitt litt mer enn jeg egentlig liker, men jeg bryr meg mere om at de skriver det riktig!

Skrevet
Jeg bryr meg ikke om hvordan folk uttaler navnet mitt' date=' bare de skriver det rett,... :wink:[/quote']

Jeg har vel lett for å være enig med Clea her, på den annen side, hvem i all verden vil ikke klare å uttale Brunhilde? :ler:

Skrevet

Jeg har en kamerat fra Oslo som heter Anders. Ham kaller jeg "Anners", for det er sånn han sier det selv. Mens trønderkameraten min med samme navn sier jeg "Anders" til, og det ville føles helt rart å bytte om på dette.

Tenker av og til på uttalen av utenlandske stedsnavn. Det ville jo være helt teit å si "ja, nå skal jeg på ferie til Australia" - og så uttale Australia på engelsk bare pga at det er slik de gjør det på morsmålet. Mens hvis jeg hadde hatt en venninne som het Jane fra Australia ville jeg sagt "Dzjein" - og ikke "jaaaane".

Litt moesomt å gruble over om det finnes noen regler i dette.

Gjest Daniella_
Skrevet
Jeg synes den som bærer navnet må få bestemme hva h*n heter. Heter man Karen eller Maren, så må man få si at det ikke er Maarn eller Kaarn.

Jeg kjenner en fra Nord-Norge, hun heter Vibeke. da heter hun det, selv om vi i min dialekt ville sagt Vibeke.

:Nikke:

Skrevet

Tja.. stort sett spiller det ikke så stor rolle, men jeg hadde en gammel tante som het Lovise og på min dialekt er det mest naturlig å si Lovvise... Det hørtes ikke fullt så fint ut som bokmålsvarianten.

Skrevet

Selvfølgelig heter det kaarn! :wink:

For meg spiller det egentlig ikke noen rolle hvordan folk uttaler diverse navn, siden jeg har et navn som ikke kan sies på en annen måte enn jeg selv sier det... Jeg heter ikke Andrine. Men det hadde kanskje irritert meg litt om jeg hadde et navn som kan uttales på flere måter enn "min" måte...

Men, siden jeg er samboer med en trønder, kommer vi nok til å tenke oss godt igjennom hva eventuelle barn skal hete! Jeg er sååå imot en del uttaler i navn hos trønderne, og det syns jeg ødelegger heeele navnet. For eksempel AurOra, det syns jeg er utrolig fint, men så kommer trønderne og sier AUrora... Bare et eksempel...

Men annet enn navn, altså andre ord, MÅ da selvfølgelig være greit! Hvorfor ikke, liksom?? :o

Gjest Gjest nå
Skrevet

Heter Vibeke, men det fikk jeg visst ikke hete som gjest...

Jeg kjenner en fra Nord-Norge' date=' hun heter Vibeke. da heter hun det, selv om vi i min dialekt ville sagt Vibeke.[/quote']

Jeg blir altså helt allergisk når noen kaller meg Vibeke. Det er ikke det jeg heter, men jeg kaller jo de som heter Vibeke for det.

Men jeg forundrer meg også enormt over at folk ikke klarer å stave det. Et kjapt søk på SSB gir følgende resultat (som første fornavn):

4993 Vibeke

422 Vibecke

175 Wibeke

130 Wibecke

83 Vibekke

81 Vibeche

70 Wibeche

43 Wibekke

Det betyr altså at fem av seks Vibeker skriver navnet sitt Vibeke. Hvorfor skal alle da putte inn masse H'er og W'er? Det hører faktisk til sjeldenhetene at det blir stavet riktig, alle fem nye steder jeg fikk post fra i forrige uke skrev feks navnet mitt feil. Alle!

Alle kjente Vibeker jeg kan komme på skriver også navnet Vibeke, bortsett fra en skiløper (var det ikke det hun var?) som heter Wibeke. Dette er et fenomen som har forundret meg lenge. Er det noen som har noen teori om hvorfor det er slik?

Skrevet
Jeg bryr meg ikke om hvordan folk uttaler navnet mitt, bare de skriver det rett,... :wink:

Samme her! Men så har jeg et uvanlig navn som de fleste uttaler feil hvis de bare har sett det skriftlig. Jeg legger ikke lenger merke til hvordan folk uttaler navnet mitt. Kjært barn har mange navn osv... :wink:

Noen navn kan være mye finere på en dialekt enn en annen, f.eks der jeg kommer fra sier vi "Annita", "Kræstjan" og "Marje" i stedenfor Anita, Kristian og Marie. Jeg syns definitivt bokmålsvarianten er finest!

Skrevet

Om eg skulle sagt Kaarn og ikje Karen måtte eg ha lagt helt om på trykket på ordet/navnet enn eg bruker til vanlig, noe som ville vært Extra strevsomt (i en hektisk hverdag), og fører til at eg ikje ville sagt Kaarn, men Karen. Med mindre eg skulle gjøre det på fleip og hermet! Sånn e det med den saken!

Skrevet

Jeg synes man skal uttale et navn slik personen selv uttaler det. Om noen presenterer seg som "Karen", ville det ikke falle meg inn å si "kaarn", og det er faktisk veldig veldig irriterende når andre uttaler navnet ditt helt annerledes, tro meg for jeg har et slikt navn. Et navn er veldig personlig og man er da knyttet til det, synes overhodet ikke det er pirkete.

Gjest the imp
Skrevet

Jeg får litt fnatt av folk som sier Marje. Marie er da mye penere. Har et dobbeltnavn hvor Marie er siste navnet. Men det som irriterer meg aller mest er at de fleste tror at jeg heter X Marit, ikke X Marie. Det rare er jo at X Marit ikke er mer vanlig enn X Marie engang.

Skrevet

Jeg er absolutt for at folk skal holde på dialekten sin og uttale navn slik det er mest naturlig for dem.

For meg er det mest naturlig å uttale navnet Eli rett fram, mens her jeg bor uttales navnet med voldsom trykk på E.

Jeg kjenner en som heter Mathias (med lang i), og jeg må si jeg blir frustrert på hans vegne når folk kommer med "duh Mattjas"..

Ellers må folk uttale navnet mitt slik de selv ønsker ut ifra dialekten, men jeg forlanger i det minste at de skriver det rett.

Skrevet

At folk med ulike dialekter uttaler navn ulikt gjør meg ingenting, men jeg kommer nok til å være litt obs den dagen det eventuelt blir flere barn i heimen. Her jeg bor nå, blir nemlig e-endinger til a-endinger, slik at en som heter Helge, plutselig blir Helga.

Greit at det er naturlig for de som er herfra, men for meg blir det litt "rart".

Skrevet
Selvfølgelig heter det kaarn! :wink:

For meg spiller det egentlig ikke noen rolle hvordan folk uttaler diverse navn, siden jeg har et navn som ikke kan sies på en annen måte enn jeg selv sier det... Jeg heter ikke Andrine. Men det hadde kanskje irritert meg litt om jeg hadde et navn som kan uttales på flere måter enn "min" måte...

Men, siden jeg er samboer med en trønder, kommer vi nok til å tenke oss godt igjennom hva eventuelle barn skal hete! Jeg er sååå imot en del uttaler i navn hos trønderne, og det syns jeg ødelegger heeele navnet. For eksempel AurOra, det syns jeg er utrolig fint, men så kommer trønderne og sier AUrora... Bare et eksempel...

Men annet enn navn, altså andre ord, MÅ da selvfølgelig være greit! Hvorfor ikke, liksom?? :o

Ups!! Ser nå at jeg har misforstått her ja... :oops: Jeg trodde du, trådstarter mente karen, altsa som en kar, den karen...Altså fyren! Eh, skjønner!??! Ka sier jeg også Karen...

Den som har navnet får bestemme mener jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...