Gå til innhold

Erfaringer med prevensjon

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har gått på Cerazett nesten 6 mnd pga kraftige mens smerter, orker ikke fortsette pga langvarige kraftige blødninger ca. hver andre uke. Har heller ikke hjulpet nevneverdig på smertene...

Vurderer å prøve med å-stav. Noen som har erfaringer med dette. Har tendens til blodpropp i nær familie, noen som vet om dette gjør det mindre aktuelt med p-stav? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Samme virkestoff i p-stav som i Cerazette... ville spurt legen om råd.

Anonymkode: fa18c...191

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor ikke google "p-stav+blodpropp"? 

Anonymkode: ef069...780

• Liker 2
Skrevet

Har gjort det. Kan ikke se at det står noe særlig om dette på de fleste offentlige kildene jeg har vært inne på,  men på helsenett.no står det: "Bruk av p-stav gir økt risiko for blodpropp og skal ikke brukes av kvinner som har hatt blodpropp eller er arvelig disponert for dette."

Skrevet

Vet du hvorfor du er arvelig disponert? Om det er Leiden-mutasjonen dere har i familien er det lett å sjekke opp om du har den. 

Anonymkode: 43d5c...02f

Skrevet

Har brukt p-stav. Ganske enkelt i grunn da man slipper å huske på noe. Men kan være ubehagelig å ta den ut. 

Men som med andre prevensjonsmiddel ble jeg også dårlig av den. Er begrenset hvor bra det er for kroppen med prevensjonsmiddelet man får i seg hormoner. Kan ofte forstyrre mye av hormonbalansen i kroppen som kan ta år å få balansert igjen. Finnes andre prevensjonsmiddel som er både effektiv og mildere mot kroppen. 

Anonymkode: 8d6e6...990

Skrevet
På 23.10.2017 den 14.01, LillMari skrev:

Har gått på Cerazett nesten 6 mnd pga kraftige mens smerter, orker ikke fortsette pga langvarige kraftige blødninger ca. hver andre uke. Har heller ikke hjulpet nevneverdig på smertene...

Vurderer å prøve med å-stav. Noen som har erfaringer med dette. Har tendens til blodpropp i nær familie, noen som vet om dette gjør det mindre aktuelt med p-stav? 

Jeg fikk først p-stav og hadde blødninger i 3 uker i strekk, blødningsfri noen dager før samme runddansen igjen. Fikk fjernet den og begynte på Cerazett og samme problemet med den. Jeg ble anbefalt p-stav pga høyt blodtrykk og blodpropp i nær familie, men fristet lite å blø som en stukket gris. Ble etter dette anbefalt hormonspiral og angrer ikke et sekund. Har så og si ikke mens, kanskje en ørliten blodstripe hver 3 måned som er over på 1 time og ingen menssmerter.

Anonymkode: 7d8fd...3bb

Skrevet

Pstav fungerer ypperlig for meg, men det burde du absolutt ikke starte på! Man får tips om å prøve cerazette først, for da kan man sjekke om man trivdes. Samme virkestoffer i begge så du vil oppleve det samme med pstav som med pillene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...