Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er førstegangsgravid, og har følgelig ikke så mye peiling på utstyr og sånt. 

En ting jeg lurer på er alt dette snakket om stellevesker. Folk som skal ha stelleveske til sånn og sånn vogn, og masse stress med hvilken stelleveske er best, osv. 

Hva er greien, egentlig? Er det noe spesielt med en stelleveske som gjør at den skiller seg fra en helt vanlig veske, eller sekk, for den saks skyld? Hvorfor har vognprodusenter egne? Er det bare for at stoffet skal matche? Eller?

Jeg mener, hvorfor bruker folk tusenvis av kr på en stelleveske? Har jeg misforstått noe?

Anonymkode: 66505...0b5

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tidligere var en stelleveske et sammenleggbart liggeunderlag med lommer til bleier og andre ting man trengte for et bleieskift. Den var praktisk, vaskbar (95° i maskin) og ikke alltid like pen å se på, men dugde da til formålet.

Dagens stelleveske som kun er for oppbevaring av div utstyr og samtidig ser "dyrt" ut, er bare noe mange innbiller seg at de må ha pga kjendiser og mammabloggere. 

Det er bare å motstå saueflokken om du ikke vil være med på dette og la vær å kjøpe det. :)

Anonymkode: f163c...9ab

• Liker 4
Skrevet

Så det er altså som en helt vanlig veske, altså, og bare en motegreie? 

Jeg lurte nemlig på om det var noe spesialgreier jeg ikke hadde fått med meg.. Men da var det litt som jeg trodde. Bare merkelig at det gjerne er samme folka som i en annen tråd klager på økonomi, og så skal de plutselig kjøpe stelleveske til et par tusen... 

• Liker 1
Skrevet

Den henger bra på vognen, og har plass til alt mulig. Så slipper du ha veska på skulderen eller stappe den under vogna. Du bare knepper den på plass. Ikke nødvendig, men praktisk. 

Anonymkode: bc146...73a

• Liker 6
Skrevet

Tenkte jeg bare skulle tipse om gratispakken fra kiwi. Der er det med en stelleveske som er veldig grei! God plass, gode lommer og fin å se på :)

Anonymkode: 8b984...1d6

• Liker 6
Skrevet

Min stelleveske var relativt rimelig. Den har stellematte og 5 store lommer med strikk inni (veldig greit til bleier, våtservietter, smokker, klesskift e.l.) i tillegg til det store vanlige rommet som er i alle vesker (der har jeg gjerne et pledd, lommebok, gulpeklut, klesskift.)

I utgangspunktet kan du fint bruke en vanlig veske med justerbar skulderstropp (slik at den henger i riktig høyde på vognen), men jeg foretrekker en med gode lommer og en grei matte som passer oppi.

• Liker 5
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den henger bra på vognen, og har plass til alt mulig. Så slipper du ha veska på skulderen eller stappe den under vogna. Du bare knepper den på plass. Ikke nødvendig, men praktisk. 

De fleste vognprodusenter fraråder visstnok at man henger stellevesker på styret på vognen, pga økt fare for at vognen tipper. Litt ironisk at mange vognprodusenter samtidig lager stellevesker, da.. Men de skal vel legges under eller bæres på skulderen ifølge produsenten antar jeg. 

Er det ikke også upraktisk med en veske som henger og dingler? 

Skrevet

Dersom du går for en vanlig veske kan du forresten kjøpe sammenleggbar stellematte på eBay.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tenkte jeg bare skulle tipse om gratispakken fra kiwi. Der er det med en stelleveske som er veldig grei! God plass, gode lommer og fin å se på :)

Anonymkode: 8b984...1d6

Den pakken er dessverre ikke tilgjengelig lenger :/ Kiwi skal vissnok komme med en ny pakke, men foreløpig har det ikke kommet noe, og man kan bare registrere e-post for å få beskjed om når man kan bestille. 

Skrevet

Med en baby trenger man å dra med seg en del utstyr. 

Man kan velge en fancy veske til flere tusen som matcher vognen, en gammel adidas bag, eller en pose fra Rema 1000. 

Jeg valgte førstnevnte. Jeg koste meg med innkjøp under svangerskapet, med å ha alt utstyr på stell, og å nyte babytiden med utstyr jeg følte meg vell i. Så kan jo alle påstå at det kun er for å bli sett. Men hvem er det egentlig som ser deg når du triller rundt midt i arbeidstiden? Noe må man bruke pengene på, og jeg prioriterer det som gir meg en god følelse og glede gjennom bruk. Og jeg hadde selvfølgelig ikke prioritert dette dersom økonomien ikke hadde vært på stell. 

Anonymkode: cefb8...343

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Med en baby trenger man å dra med seg en del utstyr. 

Man kan velge en fancy veske til flere tusen som matcher vognen, en gammel adidas bag, eller en pose fra Rema 1000. 

Jeg valgte førstnevnte. Jeg koste meg med innkjøp under svangerskapet, med å ha alt utstyr på stell, og å nyte babytiden med utstyr jeg følte meg vell i. Så kan jo alle påstå at det kun er for å bli sett. Men hvem er det egentlig som ser deg når du triller rundt midt i arbeidstiden? Noe må man bruke pengene på, og jeg prioriterer det som gir meg en god følelse og glede gjennom bruk. Og jeg hadde selvfølgelig ikke prioritert dette dersom økonomien ikke hadde vært på stell. 

Anonymkode: cefb8...343

Ja, altså, har man råd til det er det selvsagt helt ok. 

Men det som fikk meg til å stusse var fremstillignen av at dette var noe man MÅTTE ha, og at selv de med trang økonomi var sånn at selvsagt skal vi jo ha stelleveske fra Emmaljunga til ugudelig beløp. 

Det er litt i overkant mye fokus på at man må ha så dyre og fancy ting, synes jeg, så det er veldig dumt om folk med dårlig økonomi tror/føler de er nødt til å bruke voldsomt mye penger på en ting som egentlig er helt unødvendig å bruke penger på. 

• Liker 7
Skrevet

Kjøpte en stellebag til ca 400, og den har lommer som passer flasker, småting som paracet, smokkesnor og nesesuger, lommer til kluter og flere store rom til bleier og skift, og fulgte med et stelle underlag som er vanntett som vi har brukt under håndkle på besøk om vi har skiftet på babyen på en seng eller noe, samt på offentlige stellerom. 

Jeg kunne kjøpt en vanlig veske og en stelle matte, men sjansen er stor for at jeg hadde måtte lete lenge for å finne en like praktisk mtp antall lommer (og neppe med to lommer passende flasker) og trolig ikke kommer så mye billigere unna.

Anbefaler å kjøpe stelleveske brukt på finn. Folk flest bruker dem ikke så lenge og man får de billig og bra :)

Anonymkode: e86f6...559

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste vognprodusenter fraråder visstnok at man henger stellevesker på styret på vognen, pga økt fare for at vognen tipper. Litt ironisk at mange vognprodusenter samtidig lager stellevesker, da.. Men de skal vel legges under eller bæres på skulderen ifølge produsenten antar jeg. 

Er det ikke også upraktisk med en veske som henger og dingler? 

Hm. Min kan kneppes fast til stengene helt nederst. Slik at den sitter helt fast og ikke dingler overhodet, i tillegg så henger den så langt ned at vognen ikke har sjans til å tippe. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke klart meg uten stelleveske. Den har egne rom til bleier, kluter, følger med stellematte og god plass til flasker, termos og skift. Den henger også godt på vognen. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg ser definitivt poenget med masse rom. Jeg elsker også sekker og vesker hvor jeg kan ha dedikerte lommer/rom til ulike ting, så jeg kan systematisere og slippe et jækla rot og styr hver gang jeg skal finne noe. 

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, Frostrose skrev:

Dersom du går for en vanlig veske kan du forresten kjøpe sammenleggbar stellematte på eBay.

Det hadde ikke jeg gjort. Det har vært flere oppslag på funn av giftige og hormonforstyrrende stoffer i klær og produkter fra eBay og lignende sider. Varene man bestiller derifra er ikke regulert etter samme lovverk som varer man får kjøpt på vanlige butikker. 

I tillegg bidrar man til barnearbeid ved å handle billig på sånne sider. 

https://www.nrk.no/livsstil/advarer-mot-ny-nettrend-1.8165041

• Liker 4
Skrevet

Når babyene er veldig små eller vi skal være ute hele dagen (med vogn) bruker jeg alltid stelleveske. De er store, har mange smarte lommer, har stelleunderlag, er pene og matcher vognene. Skal vi ut en kortere tur eller jeg bærer i sjal har jeg med bare håndveske med et par bleier, stellekluter, ekstra body/strømpebukse/smekke, gulpeklut og en leke. Når de blir større synes jeg også håndveske er stor nok. 

Hvis du ikke vil bruke mye penger på stelleveske kan du enten la være å kjøpe en, eller finne en som er billig. Jeg har en til et par tusen og en til ca. 200 - kjempefornøyd med begge!

• Liker 2
Skrevet

Siden jeg ikke var på beina noen dager/uker etter fødselen, var det min mann som trillet de første turene. Han tok to bleier, to hundeposer, en body og en pakke våtservietter opp i en polpose, og stappa den nederst i vognbaggen under dyna. Funka som fjell i månedsvis.

Senere fikk jeg fint plass til smokk og smekke i min vanlige veske.

Anonymkode: 65da4...960

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er førstegangsgravid, og har følgelig ikke så mye peiling på utstyr og sånt. 

En ting jeg lurer på er alt dette snakket om stellevesker. Folk som skal ha stelleveske til sånn og sånn vogn, og masse stress med hvilken stelleveske er best, osv. 

Hva er greien, egentlig? Er det noe spesielt med en stelleveske som gjør at den skiller seg fra en helt vanlig veske, eller sekk, for den saks skyld? Hvorfor har vognprodusenter egne? Er det bare for at stoffet skal matche? Eller?

Jeg mener, hvorfor bruker folk tusenvis av kr på en stelleveske? Har jeg misforstått noe?

nei, det er du som har forstått det. Det er et kunstig behov. Du trenger selvfølgelig å ha med bleier og klesskift til baby når du er på farten, men det kan du selvfølgelig bære i akkurat hva du vil som du finner praktisk.

Anonymkode: 15067...a6e

• Liker 2
Skrevet

Har ikke hatt til noen av barna, og klart meg fint uten selv når vi er på farten. Ammer da, hadde kanskje vært annerledes hvis jeg måtte dratt på flaskeutstyr. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...