Gå til innhold

Konstant forkjøla pga bhg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror jeg vet svaret, men...
Nå har vesla startet i bhg i august (da var hun 18 mnd) og siste mnd har hun vært konstant forkjøla. Rekker ikke bli ferdig med en før hun blir skikkelig dårlig igjen med neste. Nøyaktig to uker siden sist våkenatt med snørr og gørr. Har jo hørt det er vanlig at de er konstant forkjøla, hadde bare ikke tatt inn over meg hvor slitsomt det er for alle. Antar at det stemmer at dette er helt normalt? Noen med erfaring som kan si noe om når det evt kan bedre seg? Sist hørte jeg at det blir slik helt til de begynner på storbarnavdeling, så da snakker vi jo halvannet år til. Greit å i såfall bare være forberedt på at det er slik.

Noen har barn som aldri blir syke, mi er tydeligvis ikke blant de :P  Så søker svar fra de som har hatt liknende barn :) 
Hadde knapt en forkjølelse før hun startet i bhg, da tok det helt av...

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, kan bli en del «hjemme med sykt barn» når barnet går i barnehagen. Det smitter raskt og foreldre som leverer/henter kan oftere bli syke. 

Vet som arbeidsgiver at slik er det bare i barnehagealder! Flere foreldre har en del sykedager året rundt grunnet syke barn og syke selv.

Dette roer seg når barna blir større 🙂

Anonymkode: fa33d...8c9

• Liker 1
Skrevet

Helt normalt, i tillegg til at det er høst nå. 

Mine har vært forkjøla nå i et par mnd. 2 av de i skolealder og en i bhg.

Bare å stålsette seg med mye sykdom fremover. 

Skrevet

Da permisjonen var over brukte jeg opp egenmeldingene de fire første ukene. Hele den vinteren og neste føltes som en lang sykdomsperiode med mye fravær fra jobb. Nå har barnet holdt sage friskt i over 6 mnd, så det endrer seg heldigvis :) 

Skrevet

Samme her. Kronisk forkjølelse. 

Skrevet

Ja, sånn var det for mine barn også. Mer eller mindre konstant forkjølelse det første året i barnehage. Eller, de var en del forkjøla før barnehagen også og også etter det første året i bhg, men jeg husker det første barnehageåret som da de var mye ordentlig syke med feber og veldig slappe. Siden det har de også vært mye forkjøla, men ofte sånn at de kan gå i barnehagen. Og med eldste ble det mye mindre etter at han tok mandlene og polyppene da han var fire (men han tok dem av andre grunner enn at han var mye forkjøla).

Men det ble en del ubetalte dager med sykt barn det første året, ja, og det ble ikke bedre da nr to begynte i bhg og eldstemann fortsatt var mye syk. Så personlig syns jeg det er noe litt ulogisk med disse sykt barn-dagene, siden man fortsatt bare har 10 dager per forelder uavhengig av om du har et eller to barn, mens du får flere først når du får barn nr tre. For oss med to litt tette barn var det mye mer bruk for å få flere dager enn når vi får nr tre og søsknene er noen år eldre og mye mindre syke. Men det er en annen diskusjon.

Men det mest slitsomme med at første barnet begynte i barnehage var faktisk at jeg var så vanvittig mye syk selv som jeg aldri har vært hele den første vinteren. Akkurat det var heldigvis bedre da nr to begynte, siden jeg da allerede var eksponert for disse barnehagevirusene.

Skrevet

Vår var også konstant syk første halvår, det var diverse luftveisinfeksjoner, ørebetenneler, forkjølelse og feber. Vår er nå flyttet over på stor avdeling, så håper på ett bedre bhg i år

Skrevet

Helt normalt. Min begynte i barnehage i fjor og det var vel av og på med sykdommer fra august til mars sikkert.. nå i høst har han holdt seg forbausende frisk. Har vært snørr og litt hoste, men foreløpig ikke behov for å være hjemme! I tillegg hadde han vannkopper i fjor, det slipper vi jo igjen. Om vi kan slippe omgangssyken nå så skal jeg være evig takknemlig.. den er aller verst 😩

Anonymkode: 93002...989

• Liker 1
Skrevet

Begge mine var vel kronisk forkjølet i 6-8 mnd etter de begynte i bhg. Så blir det bedre. Men innimellom der så kommer vannkopper og omgangssyke. Herlig! 

Etter mine begynte på skolen så har de nesten ikke vært syke. 

Anonymkode: 5ee00...375

Skrevet

Moderne IA-bedrifter gir småbsrnsforeldre mulighet til å være hjemme med sykt barn ved behov.

Skrevet

Våre har blitt mye smittet i barnehagen med omgangssyke, luftveisvirus, influensa osv. Dette hele veien i alderen 1-5 år.

Skrevet

Helt normalt. Barnet vil etterhvert (mest sannsynlig iallfall) opparbeide seg et bedre immunforsvar. Men regn med mye forkjølelse og sykdom det første året og kanskje lenger også. 

Anonymkode: 64993...007

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Moderne IA-bedrifter gir småbsrnsforeldre mulighet til å være hjemme med sykt barn ved behov.

Ja, det håper jeg gjelder alle, at man faktisk får fri til å være hjemme med barna når de er syke. En 2-åring klarer seg ikke akkurat hjemme selv. Men om man får betalt utover de 10 dagene er en annen sak, og ikke noe jeg kjenner til fra min IA-bedrift.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen kan nekte deg å være hjemme med syke barn. Små barn klarer seg ikke selv. Om man får betalt er en annen sak

• Liker 1
Skrevet

Ved sjette eller syvende runde ila 2 mnd med høy feber, ekstremt dårlig allmentilstand, varighet 2-3 døgn, tok vi en tur til legen. Hun var da 18 mnd. Hun rakk aldri å bli kvitt ett virus, før det neste slo inn. Hun var nesten mer hjemme enn i bhg, og tempen steg til over 39 ved hver runde sykdom. 

Hun fikk to store doser beta-pred (tror jeg det var), og holdt seg frisk lenge nok til å bygge noe som lignet et immunforsvar. Greit nok at det fører med seg en del forkjølelse og sykdom å begynne i bhg, men det ble virkelig i meste laget den vinteren. 

Blir ungene syke (ikke småforkjøla/ubbete) minst en gang i uka, så er det helt lov å ta en tur til legen og høre om de har noe som hjelper.

Anonymkode: 9850a...48d

• Liker 1
Skrevet

Men mange blir ikke hjemme til barnet er skikkelig frisk igjen, og da har de det gående. 

Anonymkode: d6778...291

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, Fanteria skrev:

Da permisjonen var over brukte jeg opp egenmeldingene de fire første ukene. Hele den vinteren og neste føltes som en lang sykdomsperiode med mye fravær fra jobb. Nå har barnet holdt sage friskt i over 6 mnd, så det endrer seg heldigvis :) 

Hva gjorde du når du hadde brukt opp dine egenmeldinger da? 

Jeg er snart tom for dem selv og lurer fælt på hva jeg skal gjøre om de fortsetter å få feber i tide og utide som dette videre 🤔 

Skrevet

Jeg fikk sykemelding når det gjaldt meg selv og på det tidspunktet hadde jeg jobb med skift, så det ble litt avspasering, triksing og miksing, samt at mannen kunne ta hjemmekontor. 

Skrevet

Her begynte også poden i barnehage i august, og har vært omtrent konstant forkjøla siden. Nå er vi på runde 3 med sykdom på rett over 2 uker. 

Anonymkode: aabde...c5d

Skrevet
1 minutt siden, Fanteria skrev:

Jeg fikk sykemelding når det gjaldt meg selv og på det tidspunktet hadde jeg jobb med skift, så det ble litt avspasering, triksing og miksing, samt at mannen kunne ta hjemmekontor. 

Ah, veldig lurt. 

Det har ikke jeg mulighet til. Jeg får høre med sjefen min om hva jeg evt skal gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...