Gå til innhold

Strikke feil på rundpinne


Henriette Mork

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp startet på min første genser, er ganske nybegynner på strikking så har gjort en feil. Har strikket Möbius’ bånd (altså at der er en vri på strikket) og lurer på om der er noe jeg kan gjøre for å fikse det uten å måtte ta opp gjen alt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må nok rekke opp, alternativet er å klippe opp og sy sammen igjen. Jeg ville rekket opp og begynt på nytt. 

Anonymkode: d5f1b...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem å slippe opp ("rekke opp") masker nedover til masken du har strikket feil, for så å strikke de oppigjen til der du er. Du trenger absolutt ikke å rekke opp hele omganger. Jeg ser mye på tv når jeg strikker, og noen ganger kan en mønsterfarge bli feil i en maske. Da slipper jeg bare opp maskene ned til den det gjelder og bytter farge. Enkelt og greit ;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Myrthel skrev:

Det er ikke noe problem å slippe opp ("rekke opp") masker nedover til masken du har strikket feil, for så å strikke de oppigjen til der du er. Du trenger absolutt ikke å rekke opp hele omganger. Jeg ser mye på tv når jeg strikker, og noen ganger kan en mønsterfarge bli feil i en maske. Da slipper jeg bare opp maskene ned til den det gjelder og bytter farge. Enkelt og greit ;-)

Det er ikke masken som er problemet men at hun har snurr på strikketøyet fordi hun har hatt "vri" når hun begynte å strikke rundt. (Slik jeg oppfatter dette.) Da er det bare en ting som nytter, å slippe ned alle maskene og begynne på nytt. Å klippe og sy etterpå er en dårlig løsning. 

Anonymkode: 8166c...04c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke masken som er problemet men at hun har snurr på strikketøyet fordi hun har hatt "vri" når hun begynte å strikke rundt. (Slik jeg oppfatter dette.) Da er det bare en ting som nytter, å slippe ned alle maskene og begynne på nytt. Å klippe og sy etterpå er en dårlig løsning. 

Anonymkode: 8166c...04c

Akkurat. Jeg trenkte vri betydde en vrangmaske, som ikke skulle være der. Har hun vridd en "ekstra runde" på strikketøyet er det ikke noe annet å gjøre enn å rekke opp alt. Ikke fortvil, god lærdom til neste gang ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en nybegynner tror jeg ikke det er noen ide å slippe opp masker nedover og så fikse dem oppover igjen. Så jeg vil si at du bare må rekke opp, og har forhåpentligvis lært en gang for alle at du må passe godt på de første omgangene. :) (Jeg gjorde det samme en gang, og ja, det er utrolig kjedelig, men jeg har aldri gjort den feilen igjen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne feilen har jeg gjort flere ganger. For å forhindre at jeg gjør det igjen strikker jeg frem og tilbake noen ganger, og når det blir et par cm begynner jeg å strikke rundt på pinnen. Så syr jeg sammen det lille som manglet ved begynnelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, HederaHelix skrev:

Denne feilen har jeg gjort flere ganger. For å forhindre at jeg gjør det igjen strikker jeg frem og tilbake noen ganger, og når det blir et par cm begynner jeg å strikke rundt på pinnen. Så syr jeg sammen det lille som manglet ved begynnelsen. 

Kjempelurt. Enden av oppleggstråden henger jo der likevel og skal festes, så man kan like godt bruke den til å sy sammen et par cm av vrangborden samtidig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...