Gå til innhold

Flytte til Danmark? Uføretrygd, utleie osv


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Først og fremst så vil du miste ung ufør satsen din. Du vil kun få ufør , og ikke ung ufør tillegget. Det betyr at du har ca 2-3000 mindre utbetalt pr måned. Så er det også regel om at man kun kan oppholde seg i utlandet 6 mnd ila året for å ha rett til å motta trygd fra Norge, så du kan ikke flytte permanent eller oppholde deg der lengre enn 6 mnd i året, da vil du miste trygden din eller risikere å bli dømt for trygdesvindel og måtte betale tilbake store summer. 

På uføretrygd er det egne grenser for hvor mye inntekt man kan ha i tillegg/ved siden av, så ja det kan bli et problem å leie ut boligen din om inntekt fra den går over grensen som er satt. Denne grensen var på 70 tusen i året for noen år siden, men er satt ned til halvparten så mye nå.  
Hvis nav og skattekontoret ser at du har inntekt som er over denne grensen vil du miste rettighet på trygd og må tilbakebetale overskuddet. 

Lånekassen og stipend kan jeg ikke noe om. 

For å få trygde og helserettigheter i danmark må man være dansk statsborger, og for å kunne søke om dansk statsborgerskap må man ha arbeidet i landet i 3 år eller mer.  Så du vil ikke få rettighet til fastlege, tannlege, helsehjelp osv og ikke gå under noe frikortsordning. Du må betale alt fra egen lomme, hos private tannleger og leger og kan ikke gå innenfor det offentlige. 
Du får ikke dansk trygd fordi du har norsk trygd, kun de som har arbeidet i danmark i 3 år eller mer og fått innvilget dansk statsborgerskap , vil få noe som helst økonomisk støtte fra det offentlige,  dette er pga de har en streng innvandringspolitikk og ikke vil risikere snyltere. 

Man tror det er billig husleie og mat i danmark, men vær obs på valutakursen, og da er det faktisk ikke så veldig billig allikevel... 

Anonymkode: e667d...3a7

Ai, såpass ja. Rart NAV ikke sa dette. De sa bare at jeg måtte søke om eksport og det var sjelden et problem.

Når jeg leser om studenter som skal flytte til Danmark får de CRP-nummer og dansk personnummer og to uker senere får de helsekort i posten som de kan bruke til helsetjenester og slikt? Er dette kun for studenter det da?

Anonymkode: eb319...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du skal kjøpe bolig? Noen tror de kan flytte til utlandet og bare kjøpe bolig uten å forstå systemet. 

Jeg tror du skal realitetsorientere deg litt før du prøver på å sette drømmer ut i livet. 

Anonymkode: 2014b...7e1

Dette har ikke noe med drømmer å gjøre.

Nei, skal sannsynligvis ikke kjøpe - OM det blir noe av blir det nok leie - men ser jo at det ser billigere ut å kjøpe. Kjenner andre som har sommerhus i Danmark, har ikke vært noe problem for de da.

Anonymkode: eb319...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette har ikke noe med drømmer å gjøre.

Nei, skal sannsynligvis ikke kjøpe - OM det blir noe av blir det nok leie - men ser jo at det ser billigere ut å kjøpe. Kjenner andre som har sommerhus i Danmark, har ikke vært noe problem for de da.

Anonymkode: eb319...f3d

Hvis de er har danske aner så er det jo ikke et problem. Men for andre så er det ikke lett å kjøpe i Danmark, det stilles ganske store krav.

Anonymkode: b5ce3...b51

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de er har danske aner så er det jo ikke et problem. Men for andre så er det ikke lett å kjøpe i Danmark, det stilles ganske store krav.

Anonymkode: b5ce3...b51

Hvor har du dette fra?

Hilsen sommerbolig eier i DK

 

Tror ikke du vil ha noen problemer med å få uføre i Danmark, kjenner flere norske som bor fast i DK med uføre. Ville bare satt i gang prosessen parallelt med videre planlegging av flyttingen. Ser heller ikke noe grunn til at din samboer ikke kan få støtte fra lånekassen ved utflytting til et nordisk land, evt kan jo han la være å utflytte permanent inntil studiene er avsluttet! 

 

Lykke til - Danmark er et fantastisk flott land! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er helt sikkert er at det IKKE er det samme å flytte innen Norden (Danmark, Sverige, Finland) som det er å flytte til andre utland.

Du kan få dansk personnummer uten problem som norsk borger. Jeg tror (NB: som ALLE andre som har svart her, så vet heller ikke jeg nøyaktig) at det er helt uproblematisk å ta med seg både trygd og studieplass til DK. Men - mitt beste råd til deg er at du kontakter Danmarks ambassade i Oslo og spør hvilke regler som gjelder og hva du må vite når det gjelder flytting til DK for deg som nordmann. De kan helt sikkert veilede deg videre ifht hvor du kan be om hjelp og finne ut av regelverket.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal se om jeg finner noe sånt.

Anonymkode: eb319...f3d

Det hadde jeg ikke gjort, da kommer du i prat med masse mennesker som synser, snakk med NAV. Om ikke ditt lokale kontor er lett å få i tale, gå inn på NAv sin hjemmeside og logg deg inn på "Ditt NAV". Der har du en mulighet til å sende spørsmål elektronisk og du får svar i løpet av et par dager.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis de er har danske aner så er det jo ikke et problem. Men for andre så er det ikke lett å kjøpe i Danmark, det stilles ganske store krav.

Anonymkode: b5ce3...b51

Jeg har danske aner. :) 

7 timer siden, sirenas skrev:

Hvor har du dette fra?

Hilsen sommerbolig eier i DK

 

Tror ikke du vil ha noen problemer med å få uføre i Danmark, kjenner flere norske som bor fast i DK med uføre. Ville bare satt i gang prosessen parallelt med videre planlegging av flyttingen. Ser heller ikke noe grunn til at din samboer ikke kan få støtte fra lånekassen ved utflytting til et nordisk land, evt kan jo han la være å utflytte permanent inntil studiene er avsluttet! 

 

Lykke til - Danmark er et fantastisk flott land! 

Så bra. Ifølge lånekassen var alt ok, så er nok NAV det står på :) 

4 timer siden, regine skrev:

Det som er helt sikkert er at det IKKE er det samme å flytte innen Norden (Danmark, Sverige, Finland) som det er å flytte til andre utland.

Du kan få dansk personnummer uten problem som norsk borger. Jeg tror (NB: som ALLE andre som har svart her, så vet heller ikke jeg nøyaktig) at det er helt uproblematisk å ta med seg både trygd og studieplass til DK. Men - mitt beste råd til deg er at du kontakter Danmarks ambassade i Oslo og spør hvilke regler som gjelder og hva du må vite når det gjelder flytting til DK for deg som nordmann. De kan helt sikkert veilede deg videre ifht hvor du kan be om hjelp og finne ut av regelverket.

lykke til!

Åååå de har jeg ikke tenkt på! Skal prøve der :) Takk.

4 timer siden, KikiEco skrev:

Det hadde jeg ikke gjort, da kommer du i prat med masse mennesker som synser, snakk med NAV. Om ikke ditt lokale kontor er lett å få i tale, gå inn på NAv sin hjemmeside og logg deg inn på "Ditt NAV". Der har du en mulighet til å sende spørsmål elektronisk og du får svar i løpet av et par dager.

Har både ringt og sendt spørsmål på mitt nav og fikk samme svar..

Anonymkode: eb319...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på et sted til du burde henvende deg: Foreningen Norden. En av deres fanesaker er å gjöre det enklest mulig for nordboere å flytte mellom de nordiske landene, så godt mulig de kan svare på en del av spörsmålene dine og. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, regine skrev:

Kom på et sted til du burde henvende deg: Foreningen Norden. En av deres fanesaker er å gjöre det enklest mulig for nordboere å flytte mellom de nordiske landene, så godt mulig de kan svare på en del av spörsmålene dine og. 

Takk :) 

Anonymkode: eb319...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.10.2017 den 23.21, AnonymBruker skrev:

Først og fremst så vil du miste ung ufør satsen din. Du vil kun få ufør , og ikke ung ufør tillegget. Det betyr at du har ca 2-3000 mindre utbetalt pr måned. Så er det også regel om at man kun kan oppholde seg i utlandet 6 mnd ila året for å ha rett til å motta trygd fra Norge, så du kan ikke flytte permanent eller oppholde deg der lengre enn 6 mnd i året, da vil du miste trygden din eller risikere å bli dømt for trygdesvindel og måtte betale tilbake store summer. 

På uføretrygd er det egne grenser for hvor mye inntekt man kan ha i tillegg/ved siden av, så ja det kan bli et problem å leie ut boligen din om inntekt fra den går over grensen som er satt. Denne grensen var på 70 tusen i året for noen år siden, men er satt ned til halvparten så mye nå.  
Hvis nav og skattekontoret ser at du har inntekt som er over denne grensen vil du miste rettighet på trygd og må tilbakebetale overskuddet. 

Lånekassen og stipend kan jeg ikke noe om. 

For å få trygde og helserettigheter i danmark må man være dansk statsborger, og for å kunne søke om dansk statsborgerskap må man ha arbeidet i landet i 3 år eller mer.  Så du vil ikke få rettighet til fastlege, tannlege, helsehjelp osv og ikke gå under noe frikortsordning. Du må betale alt fra egen lomme, hos private tannleger og leger og kan ikke gå innenfor det offentlige. 
Du får ikke dansk trygd fordi du har norsk trygd, kun de som har arbeidet i danmark i 3 år eller mer og fått innvilget dansk statsborgerskap , vil få noe som helst økonomisk støtte fra det offentlige,  dette er pga de har en streng innvandringspolitikk og ikke vil risikere snyltere. 

Man tror det er billig husleie og mat i danmark, men vær obs på valutakursen, og da er det faktisk ikke så veldig billig allikevel... 

Anonymkode: e667d...3a7

Dette gjelder kun arbeidsinntekt. Utleie går under kapitalinntekter og berører ikke uføretrygden uansett hvor mye man har i kapitalinntekter.

Om det så er 100 milliarder eller mer.

Anonymkode: 785a8...8c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, KikiEco skrev:

Det hadde jeg ikke gjort, da kommer du i prat med masse mennesker som synser, snakk med NAV. Om ikke ditt lokale kontor er lett å få i tale, gå inn på NAv sin hjemmeside og logg deg inn på "Ditt NAV". Der har du en mulighet til å sende spørsmål elektronisk og du får svar i løpet av et par dager.

Dette er forresten ikke lov lenger. Man har kun lov til å sende inn melding om det er informasjon om saken din, til nav. Rundt mai ble det endret slik at man ikke får lov til å stille spørsmål lenger. 

Som ufør er det vanskelig å få hjelp. Vi har ikke veileder, får ikke lov til å be om møte, kan ikke sende spørsmål på nett. Det eneste vi kan gjøre er å ringe, og som alle vet er kunnskapen til de som sitter på telefonen noe begrenset. Ikke minst er det en forferdelig lang ventetid på telefonen. 

Anonymkode: 33c90...621

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei
Jeg bor i dk. Det er ikke noe problem for deg som nordmann å flytte til danmark rent helsemessig. Når du registerer din adresse på borgerservice i danmark får du automatisk tilsendt et gult sygeforsikringskort, og tildelt fastlege. 
Det er ingen egenbetaling hos legen her.
Det er billig å bo i jylland og noen deler av sjælland, men københavn er veldig dyrt og veldig vanskelig å få leiebolig.

Det finnes mange boligselskaber i dk som du kan melde deg inn i. De heder eks lejbo.dk
Aab.dk og private leier ud på boligportalen.dk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, LOA H skrev:

Hei
Jeg bor i dk. Det er ikke noe problem for deg som nordmann å flytte til danmark rent helsemessig. Når du registerer din adresse på borgerservice i danmark får du automatisk tilsendt et gult sygeforsikringskort, og tildelt fastlege. 
Det er ingen egenbetaling hos legen her.
Det er billig å bo i jylland og noen deler av sjælland, men københavn er veldig dyrt og veldig vanskelig å få leiebolig.

Det finnes mange boligselskaber i dk som du kan melde deg inn i. De heder eks lejbo.dk
Aab.dk og private leier ud på boligportalen.dk

Hei

Oi, takk for svar. Godt å høre.

Vi ønsker å bo i Skagen, Hirthshals, Hjørring, Sæby, Fredrikshavn eller lignende. Alternativt i Hundested eller Gilleleje.
Skal se på sidene. Takk :) 

Anonymkode: eb319...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Oi, takk for svar. Godt å høre.

Vi ønsker å bo i Skagen, Hirthshals, Hjørring, Sæby, Fredrikshavn eller lignende. Alternativt i Hundested eller Gilleleje.
Skal se på sidene. Takk :) 

Anonymkode: eb319...f3d

Hvis det er nordjylland så er bonord.dk siden for almene boligselskaber :)

Gilleleje og hundested er også rimelig billig men dyrere enn nordjylland.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at pengene dine blir en del mindre verdt i Danmark også. 

15000 NOK er ca 12500 DKK nå. 

Så med valutaomregning blir utbetalingen fra NAV en del mindre. Når du i tillegg mister ung ufør må du forberede deg veldig godt før du faktisk gjør dette.

Når det gjelder utleie av bolig i Norge kan det være at du må skatte til både Norge og Danmark. 

Skriv mailer, bruk din side på NAV osv for å finne ut av det her. Det et dyrt å flytte, spesielt dyrt blir det å flytte til utlandet, så sjekk, sjekk, sjekk!

Endret av hotellpute09
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du må ringe "NAV utland". Det har betydning om du skal være der mer eller mindre enn 12 måneder. Hvis det er ett år som er planen, ville jeg kuttet det til 11 måneder. Da kan du beholde folketrygdmedlemsskapet i Norge, og trenger ikke "utvandre".

Anonymkode: c3363...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, hotellpute09 skrev:

Husk at pengene dine blir en del mindre verdt i Danmark også. 

15000 NOK er ca 12500 DKK nå. 

Så med valutaomregning blir utbetalingen fra NAV en del mindre. Når du i tillegg mister ung ufør må du forberede deg veldig godt før du faktisk gjør dette.

Når det gjelder utleie av bolig i Norge kan det være at du må skatte til både Norge og Danmark. 

Skriv mailer, bruk din side på NAV osv for å finne ut av det her. Det et dyrt å flytte, spesielt dyrt blir det å flytte til utlandet, så sjekk, sjekk, sjekk!

Er klar over det ja. Takk for svar :) 

4 timer siden, Merovingian skrev:

Flytte til Danmark

 

Her kan du lese mer om avtalen mellom de Nordiske landene, evt sende dem spörsmål om hva du måtte önske å vite.

Takk :) 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må ringe "NAV utland". Det har betydning om du skal være der mer eller mindre enn 12 måneder. Hvis det er ett år som er planen, ville jeg kuttet det til 11 måneder. Da kan du beholde folketrygdmedlemsskapet i Norge, og trenger ikke "utvandre".

Anonymkode: c3363...a27

Ok, kan prøve det

Anonymkode: eb319...f3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville sjekket på NAV's sider selv TS, for de som kategorisk påstår at man aldri har rett til uføretrygd hvis man bosetter seg i utlandet tar feil:

https://www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+utlandet/Opphold+i+utlandet+og+folketrygden/uføretrygd-og-utland#chapter-2

Her står det svart på hvitt at man som hoveregel også har rett på trygd om man flytter til et land Norge har inngått trygdeavtale med. (Men man får som regel ikke tillegg som ung ufør osv.)

Anonymkode: f3e87...808

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe problem å ta med tryden til utlandet, men som flere sier så må man sende inn søknad til NAV.  Denne søknaden er en formalitet og skal lite til at de nekter deg, med mindre du ikke har nok botid i Norge.

Dersom du blir boende over 12 måneder så vil du miste rettighetene du har i folketrygden og må belage deg på å bli behandlet i det landet du bor i, mange nevner frivillig medlemskap som man betaler for men dette gjelder ikke flytting innen Nordiske land.

Du må også belage deg på å betale skatt både til Danmark og Norge, men kan søke om å få igjen skatt betalt til Danmark fra Skatteetaten.   Dersom du etter 12 måneder og har mistet retten til folketrygden er det godt å vite at den dagen du flytter hjem igjen og melder flytting så er du medlem igjen og har samme rettigheter som før du flyttet.

Jeg har bodd i et annet Nordisk land i snart 5 år og har ikke hatt noe problem overhodet.  Eneste minus er at lege, medisiner o.l er litt billigere i Norge da de fleste andre land ikke har samme dekningsgrad på blå resept som i gamlelandet.

Anonymkode: a13fc...dca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...