AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #1 Skrevet 22. oktober 2017 Hei Vi lurer på å flytte til Darnmark av noen årsaker jeg ikke har tenkt å utbrodere her, men lurer på om noen vet svar på noe av dette: 1) Jeg er (ung) ufør, er det et problem? 2) Min mann er student, vil han miste stipendet? Skolen er et deltidsstudie og han har bare oppmøte 15 dager i året og tenker derfor å pendle (mange andre som pendler fra andre byer på studiet han går på). 3) Kan jeg leie ut boligen jeg eier eller vil jeg få problemer med ufør da? 4) Noen som har bodd i Danmark eller kjenner til ting som kan være greit å vite? Tenker på hvordan det fungerer med tannlege, har man fastlege, hvordan er det med sykehus, får man frikort, er det spesielle ting som er MYE dyrere i Danmark enn her? Ellers andre ting det kan være greit å vite? Vi har vært der mye på ferie, så vet jo en del, men vet ikke så mye om hvordan det er å BO der. Har familie der, men tenker det passer litt dårlig å spørre akkurat nå pga dødsfall i familien. Anonymkode: eb319...f3d
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #2 Skrevet 22. oktober 2017 Danmark har et annet system mht bolig enn vi er kjent med i Norge. Å eie bolig er uvanlig de fleste leier. Å komme inn på boligmarkedet er ikke enkelt for "utlendinger". Trygd må du snakke med Nav om, det samme gjelder medlemskap i Norsk folketrygd/innmelding i dansk system. Og samboeren din må avklare sin situasjon med lånekassen. Det som her er tydelig er at du vil beholde fordelene i norge og ved å være Norsk, samtidig som du ikke vil bo i Norge, da må du regne med at systemet ikke er mulig å tilpasse deg, men at du må tilpasse deg systemet og betale skatt til Danmark. Anonymkode: 2014b...7e1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2017 #3 Skrevet 22. oktober 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Danmark har et annet system mht bolig enn vi er kjent med i Norge. Å eie bolig er uvanlig de fleste leier. Å komme inn på boligmarkedet er ikke enkelt for "utlendinger". Trygd må du snakke med Nav om, det samme gjelder medlemskap i Norsk folketrygd/innmelding i dansk system. Og samboeren din må avklare sin situasjon med lånekassen. Det som her er tydelig er at du vil beholde fordelene i norge og ved å være Norsk, samtidig som du ikke vil bo i Norge, da må du regne med at systemet ikke er mulig å tilpasse deg, men at du må tilpasse deg systemet og betale skatt til Danmark. Anonymkode: 2014b...7e1 Prøvde å google litt, og det stod at om man er utlending og vil kjøpe bolig er det uproblematisk. Det var jo myyye billigere med boliger der også. Leie er også billig. Skal selvfølgelig høre med Lånekassen og NAV, lurte bare på om noen hadde erfaring. Vi har bare tenkt å bo i Danmark et år, så er jo litt mye styr hvis jeg mister ufør og må søke på nytt når vi kommer hjem f. eks. Hadde ikke hatt noe problem med det om det fantes tilsvarende i Danmark og det var snakk om lengre tid. Anonymkode: eb319...f3d
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #4 Skrevet 23. oktober 2017 Du mister ungufør tilegget når du flytter ut av Norge, men beholder ufør. Anonymkode: a3a04...d9f 7
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #5 Skrevet 23. oktober 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Du mister ungufør tilegget når du flytter ut av Norge, men beholder ufør. Anonymkode: a3a04...d9f Når jeg snakket med NAV nevnte de ikke det :O Faen altså Anonymkode: eb319...f3d
gobbledigook Skrevet 23. oktober 2017 #6 Skrevet 23. oktober 2017 (endret) "Du kan få med deg uføretrygden fra Norge hvis du har minst 20 års botid i Norge mellom fylte 16 og 67 år. Dette gjelder alle land, også land Norge ikke har avtale med. Har du mindre enn 20 års botid, regnes bare år med pensjonsgivende inntekt over grunnbeløpet med i beregningen av uføretrygden. Uføretrygd som er gitt etter unntaksregler kan ikke utbetales hvis du flytter fra Norge. Dette kan for eksempel gjelde unntak for flyktninger ung uføre medlemstid" Uføretrygd og utland Samtidig vet jeg om en som bor i et annet land i Europa som fremdeles har ung ufør såvidt jeg vet, så jeg vet ikke hvordan reglene er. Kan hende hun bare snylter også. Endret 23. oktober 2017 av gobbledigook
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #7 Skrevet 23. oktober 2017 Danmark er et av landene Norge ikke skal eksportere uføre folk Ta kontakt med nav for rett svar Anonymkode: 683c3...ada
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #8 Skrevet 23. oktober 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Danmark har et annet system mht bolig enn vi er kjent med i Norge. Å eie bolig er uvanlig de fleste leier. Å komme inn på boligmarkedet er ikke enkelt for "utlendinger". Trygd må du snakke med Nav om, det samme gjelder medlemskap i Norsk folketrygd/innmelding i dansk system. Og samboeren din må avklare sin situasjon med lånekassen. Det som her er tydelig er at du vil beholde fordelene i norge og ved å være Norsk, samtidig som du ikke vil bo i Norge, da må du regne med at systemet ikke er mulig å tilpasse deg, men at du må tilpasse deg systemet og betale skatt til Danmark. Anonymkode: 2014b...7e1 Rundt 60% av danskene eier egen bolig, så å si det er uvanlig er litt misvisende. Men det er mer vanlig å leie enn å eie der, sammenlignet med i Norge det er riktig. Anonymkode: c93c0...c29
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #9 Skrevet 23. oktober 2017 1 time siden, gobbledigook skrev: "Du kan få med deg uføretrygden fra Norge hvis du har minst 20 års botid i Norge mellom fylte 16 og 67 år. Dette gjelder alle land, også land Norge ikke har avtale med. Har du mindre enn 20 års botid, regnes bare år med pensjonsgivende inntekt over grunnbeløpet med i beregningen av uføretrygden. Uføretrygd som er gitt etter unntaksregler kan ikke utbetales hvis du flytter fra Norge. Dette kan for eksempel gjelde unntak for flyktninger ung uføre medlemstid" Uføretrygd og utland Samtidig vet jeg om en som bor i et annet land i Europa som fremdeles har ung ufør såvidt jeg vet, så jeg vet ikke hvordan reglene er. Kan hende hun bare snylter også. Så rart at NAV ikke nevnte noe om dette?!?! Jeg er bare 24 år og har altså ung ufør. Aldri vært i arbeid. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Danmark er et av landene Norge ikke skal eksportere uføre folk Ta kontakt med nav for rett svar Anonymkode: 683c3...ada Har snakket med NAV. De sa bare at jeg måtte søke om eksport av ufør når jeg visste når vi skulle flytte og hun kunne ikke si noe om det ble godkjent eller ikke (virket som det var ok da, men hun nevnte ingenting om det over eller med ung ufør osv). Kan jo ikke kjøpe eller leie bolig når jeg ikke vet om jeg har penger når vi drar isåfall Anonymkode: eb319...f3d
Sirah Skrevet 23. oktober 2017 #10 Skrevet 23. oktober 2017 Det stemmer at du risikerer å miste ung ufør tillegget ja.... Ville bestillt en time hos NAV og høre om hva du eventelt må gjøre for å beholde dette siden dere ikke skal flytte permanent.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #11 Skrevet 23. oktober 2017 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Det som her er tydelig er at du vil beholde fordelene i norge og ved å være Norsk, samtidig som du ikke vil bo i Norge, da må du regne med at systemet ikke er mulig å tilpasse deg, men at du må tilpasse deg systemet og betale skatt til Danmark. Anonymkode: 2014b...7e1 Hun må vel kanskje også skatte for utleie av bolig i Norge? Enig i at det virker som at hun bare vil dra med seg fordelene i begge land ved å flytte. Anonymkode: dbac9...4e3 4
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #12 Skrevet 23. oktober 2017 3 timer siden, Sirah skrev: Det stemmer at du risikerer å miste ung ufør tillegget ja.... Ville bestillt en time hos NAV og høre om hva du eventelt må gjøre for å beholde dette siden dere ikke skal flytte permanent. Får ikke time hos NAV når man er ufør såvidt jeg har fått å vite de gangene jeg har lurt på ting. 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hun må vel kanskje også skatte for utleie av bolig i Norge? Enig i at det virker som at hun bare vil dra med seg fordelene i begge land ved å flytte. Anonymkode: dbac9...4e3 Jeg flytter ikke til Danmark for å dra nytte av det på noen som helst måte - men som sagt i åpningsinnlegget er ikke grunnen noe jeg vil dele her inne. Jeg skrev med anonymbruker for en grunn. Skjønner ikke hvilke fordeler jeg skal dra med meg fra begge land? Er det en fordel i noens øyne å være ufør altså? Jeg hadde jo sett det som en større fordel å være frisk først og fremst, og selvfølgelig frisk nok til å jobbe ikke minst. Jeg ser heller ikke at jeg skal få "dobbelt opp" av noen goder ved å flytte dit - men når man ikke er arbeidsfør kan man jo ikke bare flytte til et annet land et år uten inntekt:) Anonymkode: eb319...f3d 2
Sirah Skrevet 23. oktober 2017 #13 Skrevet 23. oktober 2017 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Får ikke time hos NAV når man er ufør såvidt jeg har fått å vite de gangene jeg har lurt på ting. Jeg flytter ikke til Danmark for å dra nytte av det på noen som helst måte - men som sagt i åpningsinnlegget er ikke grunnen noe jeg vil dele her inne. Jeg skrev med anonymbruker for en grunn. Skjønner ikke hvilke fordeler jeg skal dra med meg fra begge land? Er det en fordel i noens øyne å være ufør altså? Jeg hadde jo sett det som en større fordel å være frisk først og fremst, og selvfølgelig frisk nok til å jobbe ikke minst. Jeg ser heller ikke at jeg skal få "dobbelt opp" av noen goder ved å flytte dit - men når man ikke er arbeidsfør kan man jo ikke bare flytte til et annet land et år uten inntekt:) Anonymkode: eb319...f3d Såpass! Hvordan i alle dager skal folk få svar på spørsmålene sine da? Jeg hadde troppet opp på kontoret og bare krevd å få snakket med noen tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #14 Skrevet 23. oktober 2017 1 time siden, Sirah skrev: Såpass! Hvordan i alle dager skal folk få svar på spørsmålene sine da? Jeg hadde troppet opp på kontoret og bare krevd å få snakket med noen tror jeg. Jeg har både ringt og møtt opp, men de sier at jeg ikke har rett på det og jeg har ikke noen saksbehandler eller slikt lenger. Anonymkode: eb319...f3d
Sirah Skrevet 23. oktober 2017 #15 Skrevet 23. oktober 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har både ringt og møtt opp, men de sier at jeg ikke har rett på det og jeg har ikke noen saksbehandler eller slikt lenger. Anonymkode: eb319...f3d Merker jeg blir helt matt på dine vegne 🙈 Prøv skattekontoret kanskje?
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #16 Skrevet 23. oktober 2017 2 minutter siden, Sirah skrev: Merker jeg blir helt matt på dine vegne 🙈 Prøv skattekontoret kanskje? De sier alltid "du må spørre NAV" Anonymkode: eb319...f3d
Sirah Skrevet 23. oktober 2017 #17 Skrevet 23. oktober 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De sier alltid "du må spørre NAV" Anonymkode: eb319...f3d Ja ikke sant... Da ville jeg nesten funnet en facebook gruppe for folk som har flyttet ut av landet og spurt der tror jeg...
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #18 Skrevet 23. oktober 2017 Akkurat nå, Sirah skrev: Ja ikke sant... Da ville jeg nesten funnet en facebook gruppe for folk som har flyttet ut av landet og spurt der tror jeg... Skal se om jeg finner noe sånt. Anonymkode: eb319...f3d
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #19 Skrevet 23. oktober 2017 Først og fremst så vil du miste ung ufør satsen din. Du vil kun få ufør , og ikke ung ufør tillegget. Det betyr at du har ca 2-3000 mindre utbetalt pr måned. Så er det også regel om at man kun kan oppholde seg i utlandet 6 mnd ila året for å ha rett til å motta trygd fra Norge, så du kan ikke flytte permanent eller oppholde deg der lengre enn 6 mnd i året, da vil du miste trygden din eller risikere å bli dømt for trygdesvindel og måtte betale tilbake store summer. På uføretrygd er det egne grenser for hvor mye inntekt man kan ha i tillegg/ved siden av, så ja det kan bli et problem å leie ut boligen din om inntekt fra den går over grensen som er satt. Denne grensen var på 70 tusen i året for noen år siden, men er satt ned til halvparten så mye nå. Hvis nav og skattekontoret ser at du har inntekt som er over denne grensen vil du miste rettighet på trygd og må tilbakebetale overskuddet. Lånekassen og stipend kan jeg ikke noe om. For å få trygde og helserettigheter i danmark må man være dansk statsborger, og for å kunne søke om dansk statsborgerskap må man ha arbeidet i landet i 3 år eller mer. Så du vil ikke få rettighet til fastlege, tannlege, helsehjelp osv og ikke gå under noe frikortsordning. Du må betale alt fra egen lomme, hos private tannleger og leger og kan ikke gå innenfor det offentlige. Du får ikke dansk trygd fordi du har norsk trygd, kun de som har arbeidet i danmark i 3 år eller mer og fått innvilget dansk statsborgerskap , vil få noe som helst økonomisk støtte fra det offentlige, dette er pga de har en streng innvandringspolitikk og ikke vil risikere snyltere. Man tror det er billig husleie og mat i danmark, men vær obs på valutakursen, og da er det faktisk ikke så veldig billig allikevel... Anonymkode: e667d...3a7 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2017 #20 Skrevet 23. oktober 2017 På Sunday, October 22, 2017 den 22.37, AnonymBruker skrev: Prøvde å google litt, og det stod at om man er utlending og vil kjøpe bolig er det uproblematisk. Det var jo myyye billigere med boliger der også. Leie er også billig. Skal selvfølgelig høre med Lånekassen og NAV, lurte bare på om noen hadde erfaring. Vi har bare tenkt å bo i Danmark et år, så er jo litt mye styr hvis jeg mister ufør og må søke på nytt når vi kommer hjem f. eks. Hadde ikke hatt noe problem med det om det fantes tilsvarende i Danmark og det var snakk om lengre tid. Anonymkode: eb319...f3d Du skal kjøpe bolig? Noen tror de kan flytte til utlandet og bare kjøpe bolig uten å forstå systemet. Jeg tror du skal realitetsorientere deg litt før du prøver på å sette drømmer ut i livet. Anonymkode: 2014b...7e1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå